ACTUALITATE 14 septembrie 2018

Despăgubirile pentru inundații ajung, în sfârșit, la sinistrații covăsneni

de Iulia Drăghici - Taraș | 2097 vizualizări

Primele plăți s-au făcut la Lunca Mărcușului, începând din 12 septembrie, potrivit AJPIS Covasna

Sinistrații covăsneni, adică persoanele afectate de inundațiile din iunie-iulie a.c., aflate în pericol de excluziune socială, au început să primească fondurile promise de Guvern, potrivit Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Covasna.

După mai bine de două luni de la calamitatea care s-a abătut asupra comunelor covăsnene Dobârlău și Chichiș, banii de la Guvern încep să ajungă la cei bătuți de soartă și de furia naturii. Astfel, locuitorii din Lunca Mărcușului au început să primească prima tranșă a ajutorului de urgență începând de miercuri, 12 septembrie, informează AJPIS Covasna, printr-un răspuns la o solicitare formulată de ziarul Observatorul de Covasna.

„Săptămâna aceasta, cel târziu luni, vor începe plățile. Deja au fost avizate mai multe anchete sociale, doar că durează fluxul banilor prin trezorerii. (...) Știu că s-au făcut (n.red. plățile) în alte județe. Nu știu dacă suntem singurul (n.red. unde nu s-au făcut plățile), dar cu siguranță suntem printre ultimele. Dar nu asta este important, că suntem primii sau ultimii. Ceea ce a fost important și deranjant este timpul foarte mare scurs de la eveniment”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, prefectul județului Covasna, Sebastian Cucu.

37 de gospodării din județul Covasna, pe lista despăgubirilor

Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială Covasna a ținut să sublinieze că nu toate persoanele afectate de inundații primesc sau vor primi despăgubiri, ci doar acele persoane aflate „în situații de necesitate datorate calamităților naturale, incendiilor, accidentelor, precum și pentru alte situații deosebite datorate stării de sănătate ori altor cauze care pot conduce la riscul de excluziune socială”.

„Facem precizarea că gradul de afectare al gospodăriilor se stabilește de către reprezentanții Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență și se menționează în procesele verbale aferente. Menționăm totodată, că potrivit competențelor legale, reprezentanții  Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială efectuează ancheta socială împreună cu un reprezentant al primăriei, în vederea stabilirii situațiilor de necesitate sau a celor care pot conduce la riscul de excluziune socială. Astfel, în urma efectuării anchetelor sociale, situația de necesitate și de risc de excluziune socială a fost constatată la un număr de 37 de gospodării din județul Covasna, care vor primi sumele aferente în cel mai scurt timp.

După efectuarea anchetelor sociale, acestea au fost avizate de către primarul din localitate, apoi de prefect și semnate de către directorul agenției județene pentru plăți și inspecție socială (SIC!), iar ulterior au fost transmise centralizat Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială. După validare, a urmat etapa de solicitare a fondurilor necesare plății, apoi plata efectivă”, arată răspunsul oficial AJPIS Covasna, transmis joi redacției Observatorul de Covasna.

Birocrația, vinovată pentru timpul lung de așteptare

Tot instituția care a realizat anchetele sociale precizează și că timpul lung de așteptare, între momentul producerii calamității și plata, este cauzat de legislație.

„În vederea acordării ajutorului de urgență este necesară parcurgerea mai multor etape, prevăzute de legislația în vigoare”, ne-au mai spus aceștia.

În ceea ce privește timpul în care oamenii pot utiliza cei 10.000 de lei primiți de la Stat, „Legislația în vigoare nu prevede termene pentru utilizarea acestor fonduri”, mai arată AJPIS Covasna.

„Ajutoarele de urgență fac parte din categoria beneficiilor de asistență socială, care se acordă în conformitate cu prevederile art.11 din Legea asistenței sociale, nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare, și în condițiile stabilite la art. 28, alin.(1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 38 din H.G. nr. 50/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel, ajutoarele de urgență se acordă pentru acoperirea nevoilor de bază ale familiei sau ale persoanei singure aflate în situații de necesitate datorate calamităților naturale, incendiilor, accidentelor, precum și pentru alte situații deosebite datorate stării de sănătate ori altor cauze care pot conduce la riscul de excluziune socială. Legislația în vigoare nu prevede termene pentru utilizarea acestor fonduri”, informează instituția citată.

Primarul din Chichiș, mulțumit de Guvern

Din comuna Chichiș, potrivit primarului, doar 20 din cele peste 60 de gospodării afectate au fost incluse în planul pentru despăgubire. Dintre acestea 18 sunt din Băcel și două din Chichiș.

Primarul Sánta Gyula s-a declarat mulțumit de felul cum a reacționat Guvernul imediat după inundații și spune că banii pentru autoritățile locale au ajuns în timp util. De asemenea, acesta a amintit și ajutorul venit din partea Episcopiei Covasnei și Harghitei sau a diverselor firme din țară sau din județ, care s-au mobilizat imediat în sprijinul oamenilor afectați de inundațiile violente din acest an.

Edilul a declarat pentru Observatorul de Covasna și că situația prezentată în media națională, prin care s-a arătat că județul Covasna este printre ultimele la plata despăgubirilor, vine ca o noutate și pentru el, dat fiind faptul că oamenii nu i s-au plâns de întârzierea plății, precizând totodată că toți concetățenii săi au acoperiș deasupra capului.

„În ceea ce privește ajutoarele din partea Guvernului pentru autoritățile publice, au fost chiar bine venite și la timp. Acum se lucrează. Și la școală, și pe drum. Deci cu asta nu mă pot plânge. (...) Pentru ajutoarele destinate persoanelor, chiar nu știu”, ne-a spus primarul Sánta Gyula din Chichiș.

73 de dosare de despăgubiri, înregistrate la PAID

Pe lângă fondurile oferite de stat, sinistrații au putut înregistra dosare de daună produse de calamitățile naturale și la PAID. Potrivit statisticilor oficiale ale Pool-ului de Asigurări Împotriva Dezastrelor România (PAID), din județul Covasna au fost înregistrate 73 de doare. Cele mai multe astfel de dosare au fost înregistrate în Bacău (74).

Alte dosare sunt în evaluare, fiind posibil ca în viitor numărul celor care primesc despăgubiri să fie mai mare. În total, în toată țara s-au deschis 740 de dosare de daună, valoarea lor fiind de peste 3 milioane de lei, transmite aceeași sursă.

În urma fenomenelor hidrometeorologice din perioada 27 iunie – 5 iulie a.c., au fost afectate 302 de localități din 35 de județe, precum și municipiul București, cele mai dificile situații fiind înregistrate în județele Bacău, Botoșani, Covasna, Neamț, Mureș, Suceava, Teleorman și Vrancea.

Din cauza efectelor fenomenelor extreme au fost evacuate preventiv, în toată această perioadă, 906 persoane. Inundațiile au afectat 792 locuințe, 575 anexe gospodărești, 16 obiective economice și sociale, 389 subsoluri, 2.877 curți, 86 autovehicule, 107 poduri/podețe, precum și tronsoane de pe 25 drumuri naționale, 26 drumuri judeţene și 90 străzi/drumuri comunale.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.