Datorii de peste 11 milioane de lei pentru neplata facturilor de apă
Gospodărie Comunală SA încearcă de ani de zile să reducă valoarea datoriilor acumulate de consumatori. În prezent, suma facturilor neplătite se ridică la 11.415.827,83 lei.
Statistic, numărul persoanelor fizice care nu și-au achitat facturile este mult mai mare decât cel al persoanelor juridice. În total, 22.822 de persoane fizice și juridice datorează diverse sume furnizorului de apă, dintre care 20.936 sunt consumatori casnici, iar 1.886 sunt persoane juridice care nu și-au achitat obligațiile.
Cea mai mare datorie acumulată de o persoană juridică este de 1.078.660,75 lei, în timp ce cea mai mare restanță înregistrată de un consumator casnic este de 29.017,18 lei. Cea mai veche restanță datează din septembrie 2009, când o asociație de proprietari din Sfântu Gheorghe a început să acumuleze datorii substanțiale.
De-a lungul anilor, Gospodărie Comunală SA a încheiat mai multe acorduri cu rău-platnicii pentru achitarea datoriilor în rate, însă acestea au fost onorate de către clienți doar în proporție de aproximativ 50%.
„Cea mai mare problemă o avem în cazul asociațiilor de proprietari. Dacă acestea nu plătesc, scări sau chiar blocuri întregi pot rămâne fără apă. De aceea, așteptăm întotdeauna cât mai mult posibil, ceea ce poate însemna luni de zile. Încercăm mereu să oferim soluții de plată, dar și locatarii trebuie să își dorească să rezolve problema. Situația este mult mai simplă în cazul datornicilor care locuiesc în case particulare, însă uneori nici aceștia nu înțeleg consecințele neplății. Se întâmplă frecvent să nu le permită angajaților noștri accesul pentru a întrerupe alimentarea cu apă, după neplata facturilor pentru o perioadă îndelungată, deși acest lucru este prevăzut în contract. Este cea mai proastă decizie pe care o pot lua, deoarece în astfel de situații suntem obligați să intervenim altfel. De exemplu, anul trecut, la Ghidfalău, am fost nevoiți să folosim un excavator și să spargem asfaltul pentru a opri alimentarea cu apă. În astfel de cazuri, toate costurile (deplasarea echipei, săpăturile, reparația drumului) sunt suportate de consumator, iar suma poate ajunge ușor la zeci de mii de lei. De multe ori, costul întreruperii furnizării serviciului poate fi mult mai ridicat decât datoria inițială, așa că încercăm să evităm această situație”, a explicat directorul Gospodărie Comunală SA, Kozsokár Attila.
În paralel cu întreruperea furnizării apei, în termen de 5 zile de la ultima somație, se inițiază și procedura de executare silită împotriva datornicilor care refuză să își achite facturile, în ciuda tuturor notificărilor primite.
Gospodărie Comunală SA
Biroul de presă