ACTUALITATE 19 martie 2021

Cum au fost primele ore, din prima zi, la primul „mall” din Sfântu Gheorghe

de Iulia Drăghici - Taraș | 6970 vizualizări

Sfântu Gheorghe a avut parte de multe premiere joi. A inaugurat primul centru comercial din județ, primul hipermarket cu sistem de case self check-out complet autonom din țară, „primii” 300 de metri de trotuar în zona străzii Lunca Oltului și are, de puțin timp, încă un sens giratoriu. Nu știm care este mai importantă și pentru cine, dar sunt mai multe lucruri care merită aduse în discuție pe tema deschiderii Sepsi Value Centre, pe care am încercat să le cuprindem în reportajul următor. 

Miroase totul a nou”, am auzit pe cineva spunând în timp ce intram pe ușile automate ale centrului comercial, puțin înainte de ora 09:00, la care a fost convocată presa covăsneană pentru mica, dar marea deschidere. 

Prima impresie a fost că totul strălucește de jur împrejur și că însemnele magazinelor îți iau ochii. Senzația este de „mall”, cu siguranță, pentru că stilul nu diferă cu mult de cele din Brașov, Cluj, Timișoara, București, ba, am putea spune, fără să fim răutăcioși, că prin numărul mic de magazine și holurile restrânse, pare chiar mai modest. Dar acesta nu este neapărat un lucru rău. Mai ales că, este de punctat din capul locului: așa cum ne-au mai spus investitorii, acesta nu este un „mall”, de aici și ghilimelele. Aproape toată lumea îi spune astfel, deși nu e cea mai corectă referire, ci aici este vorba despre un centru comercial. Într-adevăr cel mai mare și mai nou din județul Covasna. 

Înainte de ceremonia de câteva secunde de tăiere a panglicii roșii, care a marcat astfel deschiderea oficială, a avut loc o scurtă prezentare în care reprezentanți ai diverselor părți implicate, de la investitori, coordonatori ai centrului, ai magazinelor și ai autorităților locale, au vorbit despre ce altceva decât despre importanța și beneficiile acestui proiect privat. 

Sunt extrem de mândru ca locuitor al județului pentru faptul că începând de astăzi, am adăugat orașul Sfântu Gheorghe pe harta de retail a României”, a spus tânărul director al centrului comercial Sepsi Value Centre, Hengán Zoltán, continuând: „Sepsi Value Centre este un proiect de importanță majoră pentru comunitate atât din punct de vedere al ofertei de cumpărături, cât și al proximității. Totodată prin acest proiect Prime Kapital susține business-ul și antreprenoriatul local, dar și dezvoltarea zonei prin crearea a noi locuri de muncă”. 

Acesta a amintit și de faptul că investiția a dus la crearea a peste 600 de locuri de muncă. 

Acest proiect este un răspuns la necesitatea reală și de mult existentă, un proiect care o să ofere calitate atât din punct de vedere al designului și execuției, cât și din punct de vedere al produselor și serviciilor. (...) Mă bucur și pentru faptul că și prin această investiție s-au creat mai mult de 600 de locuri de muncă, un număr semnificativ. În al doilea rând, mă bucur și pentru că avem aici în centrul comercial și pe lângă brandurile internaționale cunoscute și firme locale, într-un număr la care nu m-am așteptat la început. Vreau să subliniez faptul că noi susținem și încurajăm localnicii, firmele locale și ne bucurăm pentru orice interes manifestat din partea lor”, a mai spus acesta. 

Viceprimarul Tóth-Birtan Csaba a spus, în discursul său de joi, că autoritățile locale, în frunte cu primarul Antal Árpád, susțin acest proiect.  

Trebuie să spun că e ușor să ajuți pe cineva care știe ce vrea și este pregătit să facă lucrarea. Eu am speranțe foarte mari că acest centru comercial își va găsi locul în ambianța municipiului Sfântu Gheorghe. Am văzut niște lucruri pozitive care vin în sprijinul populației locale: inscripțiile bilingve, deschiderea față de comercianți și producătorii locali și intenția de implicare în viața socială a comunității locale și regionale. Eu cred că va fi o afacere de succes dacă aceste lucruri vor continua în felul în care le vedem la prima vedere”, a declarat viceprimarul. 

10% firme locale 

Numărul firmelor locale raportat la totalul celor prezente în galeria comercială, cu precizarea că nu e vorba de afaceri doar din Sfântu Gheorghe, ci și din Brașov și Miercurea Ciuc, reprezintă în jur de 10%, după informațiile pe care le-am obținut de la directorul Hengán Zoltán. 

Încă sunt multe discuții, care nu sunt semnate, că mai avem câteva spații care sunt în lucru, 5, 6%, și mă bucur pentru faptul că primesc în fiecare zi mail-uri sau telefoane, chiar și de la firme mici care au auzit de acest potențial și vor să se folosească de el. Depinde de cine vine, cu cine putem să ne înțelegem, primul venit, primul servit. Dar, cum am zis, mă bucur pentru orice interes, chiar din partea localnicilor și îi așteptăm cu drag”, ne-a mai spus acesta. 

Lucrările au durat 9 luni 

În spatele vorbitorilor a rulat, pe timpul întregii prezentări, care a durat puțin peste 30 de minute, un filmuleț. Aici se vedea, în mod repetat, pe repede-nainte, dintr-un unghi îndepărtat, cum s-a lucrat și ce rapid s-a ridicat centrul comercial. Fapt care se pliază foarte bine pe realitate. În mediul privat, față de lucrările din bani publici, lucrurile par să se miște destul de bine, pentru că lucrarea s-a făcut în 9 luni. Probabil pe principiul: timpul înseamnă bani. 

Lucrările propriu-zise au durat 9 luni, dar de când am deschis șantierul a durat un an și o lună. Deci de la 1 februarie până la 1 aprilie, a urmat o pauză și am reluat la 1 septembrie și acum suntem în 18 martie”, a spus, pentru Observatorul de Covasna, directorul centrului comercial. 

De ce s-a deschis pe 18 martie

Oficial, se pare că ziua de 18 martie a fost aleasă oarecum la întâmplare pentru marea inaugurare. Cel puțin asta ne-a spus directorul comercial al Sepsi Value Centre, care a punctat că, dacă nu era pandemia, deschiderea ar fi avut loc în septembrie 2020. 

Am încercat să terminăm cât mai repede posibil. Data deschiderii inițiale era septembrie anul trecut. Cu pandemia, am deschis acum în martie, dar data nu are o semnificație aparte”, ne-a precizat Hengán Zoltán. 

Parcarea plină până la refuz joia dimineață 

Încă din prima zi a deschiderii, de la ora 9:00 spre 10:00, când abia s-au deschis ușile centrului comercial, parcarea era plină aproape până la refuz. Erau mașini care chiar încercuiau, fără succes, zona să găsească un loc liber din cele 700 amenajate. Nu putem să nu ne întrebăm și ce se va întâmpla în weekend sau pe seară, când oamenii ies de la serviciu. Și așa zona Lunca Oltului este destul de greu circulabilă, dovadă că joi dimineață, în preajma magazinelor erau, în intersecții, cel puțin patru polițiști de la rutieră care dirijau circulația. 

Să fie aceasta o dovadă a spuselor directorului, că acest centru comercial era o necesitate reală? Poate. Sau poate să fie și simpla curiozitate a oamenilor spre ceva nou. Rămâne de văzut. 

Trotuar cu porția 

Ce știm acum sigur este că nu este deloc confortabil să încerci să ajungi la centrul comercial din Lunca Oltului pe jos. Motivul este dat de lipsa trotuarelor din preajma drumului național 12. Noroiul, gropile și pietrișul pun cu siguranță pofta în cui celor care vor să facă mișcare până la „mall”. Deci, cu parcarea e greu, cu mersul pe jos la fel, mai rămân taxiul sau o alternativă mai ieftină, autobuzul: linia 5 pe traseul Simeria – Gara CFR – Arena Sepsi. Și poate, în viitor, va exista și trotuar de-a lungul întregii străzi, că e necesar nu doar pentru mersul la cumpărături. 

Noi am reamenajat trotuarul în 300 de metri, care este în fața centrului nostru comercial, dar nu am mai putut să avem aprobare pentru următorul tronson care vine după această parte. Dar avem autobuz local, numărul 5. Noi am făcut partea noastră, mai departe, din păcate, nu e în gestiunea noastră. Nu putem să asfaltăm până în centrul orașului”, ne-a spus Hengán Zoltán. 

Premieră la hipermarket 

Ca fapt divers, cred că merită menționat și faptul că hipermarketul deschis în incinta centrului comercial a venit în județul Covasna nu așa, pur și simplu, ci și cu o premieră: primul magazin cu un sistem de case self check-out complet autonom. 

Primul hipermarket Carrefour din Sfântu Gheorghe, marchează o premieră națională fiind primul hipermarket cu un sistem de case self check-out complet autonom ce oferă consumatorilor posibilitatea de a-și plăti singuri produsele și de a eficientiza sesiunea de cumpărături. De asemenea, magazinul nostru aduce sub același acoperiș producători locali cunoscuți și apreciați, păstrători ai tradițiilor alături de care propunem locuitorilor orașului produse de calitate mult îndrăgite”, a declarat Marius Munteanu, director Hipermarket Carrefour Sfântu Gheorghe, într-un comunicat de presă pe care l-am primit ulterior. 

Este de zis că deși s-a deschis Carrefour, nu s-a întâmplat același lucru și cu Dedeman. Deocamdată. Zona este delimitată de un rând de panouri, dar se și vede că acolo încă se lucrează.   

Deschiderea în prag de scenariu roșu 

În ziua deschiderii centrului comercial, Sfântu Gheorghe înregistra o creștere a incidenței de răspândire a virusului SARS-COV-2, de la 2,53, cât a fost miercuri, la 2,8. Adică, municipiul reședință de județ este, din nou, în prag de scenariu roșu, când se vor închide din nou localurile și diverse activități economice, iar restricțiile se vor înăspri. Oricum, situația nu arată prea roz din punct de vedere epidemiologic, pentru că și la spitalul județean din oraș sunt internate multe persoane în stare gravă și critică. La ATI, miercuri, erau ocupate 8 din cele 10 locuri disponibile. 

Nu intrăm în detalii pe subiect, dar este util să ne punem, măcar în treacăt, întrebarea dacă social și epidemiologic, nu doar economic și financiar, a fost oportună deschiderea centrului comercial. Am remarcat numărul mare de agenți de pază, dar și că, preț de câteva minute, la două dintre intrările în magazine, au fost momente de înghesuială. Nu au durat mult, dar nu putem spune că nu au existat. 

În această idee, directorul Hengán Zoltán a explicat și ce măsuri anti-COVID se iau aici: „Trebuie să avem foarte mare grijă de sănătatea noastră și a celor din jur. Noi ne-am conformat tuturor legilor, deci măsurăm temperatura corporală a tuturor clienților care ne trec pragul, oferim măști gratuite, paza și angajații noștri sunt mereu și în zona de food și de galerie ca să atenționeze vizitatorii la păstrarea distanței. Toți angajații Prime Kapital se testează în fiecare săptămână și noi verificăm și chiriașii noștri să respecte foarte strict regulile COVID. Noi avem peste tot soluții cu dezinfectant, punem mesaje în radio intern de atenționare și sunt tot felul de afișe care ne atenționează să avem grijă de noi”. 

Ca detalii tehnice, ni s-a reamintit că Sepsi Value Centre, situat pe strada Lunca Oltului nr.31-35, este construit pe un teren de aproape 20.000 de mp și este deschis zilnic în intervalul orar 09:00 – 21:00 și 07:00 – 21:00 pentru clienții Hypermarketului Carrefour. 

Încă este prea devreme să afirmăm că „mall-ul” este pentru Sfântu Gheorghe ca tichia de mărgăritar pentru chel. Adică ceva ce nu aveam nevoie. Trebuie să fim cinstiți și să spunem că spațiul a creat locuri de muncă și pare că aduce un pic de viață în zona dinspre Lunca Oltului, că e făcut cu gust și pare, la o primă vedere, că este o evoluție. Asta chiar dacă strâmbăm un pic din nas la perioada în care s-a decis deschiderea, pentru că până la urmă este pandemie și, cum am mai precizat, reședința de județ face pași repezi către scenariul roșu. Iar acest fapt duce la o altă realitate: în vreme ce marile branduri sărbătoresc deschiderea, micile restaurante, cafenele și afaceri locale privesc cu teamă spre ce aduce ziua de mâine. 

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.