ACTUALITATE 14 mai 2019

CNMV încheie proiectul în care a fost lider european

de Iulia Drăghici - Taraș | 1652 vizualizări

Școala duce la bun sfârșit primul proiect Erasmus + în calitate de coordonator peste parteneri din cinci țări

Săptămână plină și foarte importantă pentru Colegiul Național „Mihai Viteazul” (CNMV) din Sfântu Gheorghe. Unitatea de învățământ derulează, în perioada 13 – 17 mai, ultima etapă din cadrul programului „Contexte diferite – aceleași oportunități în Europa de azi”, derulat sub egida Erasmus+. Proiectul, cu un buget de 129.000 de euro, a fost scris și implementat de profesorii CNMV, Maria Băilă și Constanța Balog. Sub coordonarea acestora s-au reunit parteneri din cinci țări, alături de România, respectiv Polonia, Portugalia, Grecia, Bulgaria și Italia.  

Oaspeții de „cinci stele” sunt prezenți în formulă completă încă de luni în reședința județului Covasna. Programul acestei săptămâni a debutat în amfiteatrul CNMV, unde gazdele și vizitatorii s-au reunit pentru a pune la cale planul de acțiune pentru ultima etapă din proiectul „Contexte diferite – aceleași oportunități în Europa de azi”, început încă de la 1 septembrie 2017.

Înainte de a începe turul școlii, dar și celelalte activități pregătite pentru prima zi de proiect, oaspeții din Polonia, Portugalia, Grecia, Bulgaria și Italia au fost primiți călduros de micii artiști ai Colegiului, coordonați de profesoara Liliana Grosar. Aceștia au transportat audiența într-o atmosferă de sărbătoare printr-o serie de cântece, de la populare, la moderne, clasice și chiar și ceva mai jucăușe. Muzica și al său limbaj universal a avut efectul scontat, astfel că toată lumea a pornit cu entuziasm în ultima „aventură” educațională din proiectul „Contexte diferite – aceleași oportunități în Europa de azi”.

Este o onoare deosebită pentru noi să găzduim lucrările acestei ultime întâlniri din cadrul proiectului Different backgrounds - same opportunities in today's Europe (Contexte diferite, aceleași oportunități în Europa de azi), proiect care reunește școli din 6 state: Italia, Bulgaria, Grecia, Polonia, Portugalia și România. Acest proiect este coordonat de o echipă de proiect constituită la nivelul colegiului nostru și ne bucurăm că avem această oportunitate de a implica atât cadre didactice, cât și elevi din școala noastră, deoarece avem astfel ocazia de a cunoaște și alte sisteme educaționale, de a aprecia ceea ce este bun în sistemul nostru și bineînțeles de a cunoaște și implementa posibile soluții în rezolvarea propriilor noastre probleme. În această săptămână, împreună cu oaspeții din toate aceste țări partenere, vom desfășura o serie de activități prin care urmărim pe de o parte să ne atingem obiectivele proiectului, dar și să ne promovăm valorile culturale ale comunității noastre. Consider că pentru noi este o oportunitate să derulăm astfel de proiecte. Acestea constituie adevărate căi de deschidere și de cunoaștere, de relaționare și dezvoltare a spiritului civic”, ne-a spus unul dintre coordonatorii proiectului, profesoara și directoarea adjunctă a CNMV, Maria Băilă.

În egală măsură, toți participanții ne-au spus că sunt încântați de ceea ce au putut să vadă în primele momente ale vizitei lor în județul Covasna și că în special s-au lăsat fascinați de școală și de educația de care au dat dovadă elevii din Sfântu Gheorghe.

Ne place foarte mult această școală datorită atmosferei de aici, dar și pentru criteriile după care se ghidează ea. Școala a fost cu adevărat păstrată, ceea ce în zilele noastre e foarte greu. Văd acest lucru atât din felul în care sunt echipate clasele, dar și din felul în care se poartă elevii și chiar se vede că respectă instituția, profesorii. Toată admirația mea pentru conducerea școlii și pentru managerii acesteia! (...) Mă aștept ca toată săptămâna să fie plină de astfel de emoții pozitive cum am avut deja astăzi pentru că am observat, pe lângă faptul că elevii de aici vorbesc foarte bine engleza, ei știu și să aprecieze și să profite de astfel de momente. Sunt foarte impresionată de câte talente au acești copii”, a declarat, pentru OBSERVATORUL DE COVASNA, Vania, profesoara de engleză și însoțitoarea grupului de elevi din Bulgaria.

Activități pentru toată săptămâna

Activitățile continuă toată săptămâna, până vineri. Acestea numără atât o vizită la Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, apoi la Școala „Néri Szent Fülöp” din Örkő, la Prima Școală Românească din Sfântu Gheorghe, dar și scurte excursii prin Brașov sau chiar la Castelul Bran. Sigur că întâlnirea elevilor și profesorilor nu înseamnă doar distracție și excursii, ci de pe urma acțiunilor se vor trage și anumite concluzii și se va întocmi un raport final. Ba mai mult, de pe urma lecțiilor învățate de la profesorul de teatru, Fazakas Misi, care s-a oferit să fie invitat al proiectului, cei implicați vor avea de pregătit o dezbatere care să semene cu specificul unui teatru forum, pe baza unei teme date de coordonatori.

Noi am decis că am vrea să schimbăm ceva față de cum au fost celelalte deplasări, care au fost ceva mai formale, adică să facem ceva mai prietenesc. Vrem să punem foarte mult accent pe cum se vor simți oaspeții noștri”, ne-a spus Alex, unul dintre participanții la proiect din partea CNMV.

Mă aștept ca în această săptămână să ne distrăm, să ne simțim foarte bine și ca toată lumea să afle cât de frumos este orașul nostru, să afle mai multe despre cultura noastră și despre școala noastră, să ne găsim noi prieteni, ca în toate celelalte deplasări în acest proiect și să fim uniți”, ne-a împărtășit și Denisa, elevă de la CNMV, participantă în proiect.

Primele concluzii generale după acest proiect major

Pe lângă partea de excursii în fiecare din cele șase țări, proiectul a avut, în definitiv, și o serie de obiective concrete formulate astfel: integrarea persoanelor provenite din diferite contexte economico-sociale, creșterea motivației pentru învățare, definirea dreptului egal la educație în diferite țări europene, evitarea părăsirii timpurii a școlii, facilitarea accesului fiecăruia la cunoașterea reciprocă a valorilor culturale și, nu în ultimul rând, crearea de legături între elevii din diferite țări.

Pentru toată lumea este cert oricum că proiectul a meritat orice efort, dar fiind faptul că fiecare reuniune, din fiecare școală europeană din țările partenere a venit cu învățămintele proprii și cu lecții de viață care i-au marcat pe cei implicați, după cum ne-au spus chiar elevii, principalii beneficiari, dar și coordonatorii.  

Am învățat că nu e neapărat nevoie să vorbești aceeași limbă ca să te poți împrieteni cu cineva. De exemplu, eu acum țin legătura cu niște oameni din Bulgaria”, ne-a spus Alex de la CNMV.

Pentru colega sa Denisa, „lecția principală a fost să nu judecăm niciodată o carte după copertă. A fost un proiect în care am avut schimburi de experiență, deci noi am fost la cineva acasă și ei vin la noi acasă. La început am avut așteptări foarte mici, dar oamenii s-au dovedit a fi foarte călduroși, primitori și ne-au dat o stare de bine, să ne placă locul în care am ajuns și să îi apreciem mai mult.”

Pe de altă parte, proiectul le-a dat șansa elevilor să învețe să comunice mai bine în limba engleză, fără de care aproape că nu se mai poate.

Sunt foarte încântat că iau parte la acest proiect pentru că sunt de părere că integrarea tuturor culturilor europene este un factor important pentru Europa. În particular, în Italia avem foarte multe culturi, ca de exemplu cea marocană, dar și românească. Așa că m-am decis să particip pentru că e important să învăț cum să comunic cu alți oameni și ce înseamnă integrarea. Românii sunt foarte buni, este un popor foarte frumos. Am mulți prieteni români și deja știu cum este această cultură. În ceea ce privește acest proiect sunt încântat că îmi dă șansa să vorbesc limba engleză în afara orelor de școală. Mi se pare foarte important, mai ales pentru că italienii nu vorbesc așa de bine engleza”, ne-a spus Alessandro din Italia.

Toleranța este o altă valoare importantă care a fost dobândită de elevi și prin intermediul acestui proiect.

E prima dată când sunt într-un astfel de proiect. România mi se pare o țară foarte frumoasă. Să fiu sinceră, nu știu la ce să mă aștept de la această experiență, pentru că am auzit că ni s-au pregătit multe surprize. Sunt încântată și emoționată”, ne-a împărtășit Anastasia din Grecia, punctând că tema proiectului este una cu adevărat relevantă pentru societatea din zilele noastre. „Cred că tema proiectului este una foarte importantă, cu o sensibilitate aparte pentru zilele noastre. Nu știu dacă știți, dar în Grecia vin foarte mulți oameni și ne este foarte greu pentru că nu știm exact cum să ne purtăm cu ei, cum să îi tratăm să se simtă ca acasă pe tot parcursul șederii lor, așa că mă bucur foarte mult că pot să iau parte la acest proiect”, a mai spus tânăra din Grecia.

Ne-am bucurat că am putut fi împreună în acești doi ani de proiect. Eu cred că prin acest proiect am făcut o muncă grozavă. Cel mai important este să ne învățăm elevii să fie toleranți față de alte culturi, să vrem să cunoaștem alte țări și culturi, dar mai ales să fim deschiși cu minoritățile, cu oameni diferiți de noi. Sperăm ca această prietenie și colaborare să dureze pentru totdeauna, să rămânem în legătură și să mai lucrăm împreună și în alte proiecte”, a spus, pentru OBSERVATORUL DE COVASNA și Sonia, profesoara din Polonia.

Grupul de elevi și profesori străini aflat în vizită la prietenii lor de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din inima României numără 25 de persoane, adică 25 de oameni care vor duce în școlile lor din cele cinci țări vestea unei Românii frumoase, cu oameni inteligenți, descurcăreți și pregătiți pentru această Europă modernă. Iar acesta este clar un obiectiv foarte important atins de CNMV prin derularea acestui proiect Erasmus+.

Felicitări tuturor!

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.