ACTUALITATE 22 decembrie 2020

Cinci tineri antreprenori din Sfântu Gheorghe, despre învățămintele celui mai greu an de până acum

de Daniela Luca | 7214 vizualizări

Cum au reușit să facă față provocărilor și ce planuri au pentru 2021 

La finalul lunii decembrie, tinerii antreprenori din Sfântu Gheorghe trag linie după un an greu, plin de încercări, dezamăgiri și de visuri neîmplinite. Cei care au călcat pe acest drum în 2020, spun că a fost foarte dificil să rămână în picioare și să facă față tuturor problemelor adunate. Alții, deși cu ceva mai multă experiență în spate, ne-au spus același lucru. Totuși, dincolo de piedicile întâmpinate, câțiva tineri întreprinzători din reședința de județ cred că anul acesta a venit la pachet cu multă satisfacție, dar și cu câteva lecții învățate, dureroase, dar foarte utile, fără de care nu ar aprecia atât de mult rezultatele pe care au reușit să le obțină. Iată câteva dintre cele mai importante învățăminte pe care ni le-au împărtășit.  

1. Nu subestima importanța rezervelor financiare și nici puterea mediului online 

Inginerul geodez Kis Hunor Pál avea planuri mari pentru 2020. Voia să mai angajeze câteva persoane și să achiziționeze aparatură nouă. Firma lui, care oferă servicii de inginerie, a fost înființată în 2017, iar de atunci la Nexttopo volumul de muncă a crescut constant, spune el. Lucrurile au luat o altă întorsătură odată cu începerea pandemiei. 

„Văzând în 2019 volumul de muncă acumulat, am decis ca în al doilea trimestru al anului 2020 să angajez personal nou. Din păcate, nu am reușit să atingem acest obiectiv. Aveam cinci obiective planificate pentru 2020, trei financiare și două personale. Din cele cinci obiective planificate am reușit să îndeplinesc abia trei. Nu am reușit să achiziționez aparate noi și nici să măresc personalul firmei. Din fericire, cifra de afaceri a firmei a crescut față de 2019 și profitul va fi puțin mai mare decât anul trecut. Per total nu a fost un an așa de slab. Primul trimestru al anului 2020 a fost destul de bun, am avut destul de multe contracte, nu s-a simțit deloc efectul virusului. Al doilea a fost foarte slab. Nu am avut deloc lucrări, iar unul dintre angajați a intrat în șomaj tehnic. Însă o dată cu ridicarea restricțiilor, au început să apară primele comenzi și acest trend a continuat, ajungând în luna octombrie la nivelul dinaintea perioadei coronavirusului. Ultimul trimestru al anului consider că a fost chiar foarte bun”, ne-a spus Kis Hunor Pál. 

Inginerul spune că în 2021 ar dori să își atingă obiectivele pe care nu le-a dus la bun sfârșit în 2020, adică să angajeze oameni noi și să investească în aparatură. În ceea ce privește lecțiile însușite anul acesta, Kis Hunor Pál a punctat că în primul rând antreprenorii ar trebui să nu mai subestimeze importanța rezervelor financiare. 

„Am învățat anul acesta că este foarte important ca firma să aibă rezerve financiare. Oricând poate veni o criză și în acel moment ai nevoie de lichidități, ca să plătești cheltuielile strict necesare și salariații. Un alt aspect foarte important reprezintă mediul online și flexibilitatea. Trebuie să fii pregătit să folosești metode de comunicare online atât cu angajații, cât și cu clienții”, ne-a mai spus inginerul. 

Mesajul lui pentru tinerii care vor să îți deschidă o afacere, dar care se tem că acum nu este momentul potrivit din cauza pandemiei, este următorul: „Dacă vei căuta mereu momentul potrivit pentru deschiderea firmei, n-o să îl găsești niciodată. Ia-ți inima în dinți și înființează firma. Orice criză este și o oportunitate”. 

2. Dacă ai început în 2020 și ai reușit să rămâi în picioare, ai câștigat mai mult decât crezi

Fără să știe ce îi așteaptă, unii dintre antreprenorii tineri au înființat o afacere chiar în acest an. Farmacista Fazakas Kata a înființat KATI naturals, o firmă de produse cosmetice naturiste, cu câteva luni în urmă. Ea spune că susținerea oamenilor care au crezut în ea i-a dat putere să continue, chiar dacă pentru unii părea imposibil.  

„Anul acesta a fost mai diferit pentru mine decât pentru colegii mei antreprenori, pentru că eu abia acum am pornit pe acest drum. Am început afacerea când am încărcat pe internet un filmuleț despre cum să îți faci propriul dezinfectant de mâini. La început îmi doream să fiu doar o farmacistă bună, dar au început să vină atât de multe comenzi, încât am început să le produc sub numele KATY Cleany și pe de altă parte și KATI Creamy a avut același succes. Și restul e istorie, dacă ultimele 9 luni pot fi numite istorie. Viața de antreprenor nu e o viață deloc ușoară, mai ales pentru că meseria mea principală e cea de farmacistă șefă cu normă întreagă. Când s-a născut sloganul Comfy in your skin!, lângă un pahar de vin, nu mi-aș fi închipuit niciodată că aș putea face asta ca pe ceva mai mult decât un hobby. Ce îmi dă o motivație să fac asta mai departe sunt reacțiile pozitive pe care le primesc în legătură cu produsele. Faptul că foarte mulți îmi descoperă produsele și le fac reclamă din vorbă în vorbă pentru mine e o mare mulțumire.

Sunt încă un începător în lumea antreprenorialului și știu că mă așteaptă un drum lung în față. Eu și echipa mea mică trebuie să luăm pas cu pas fiecare etapă și cred că asta e cheia spre succes de fapt. Urmează o mulțime de transformări, atât a produsului KATI, cât și în interiorul companiei. Anul ăsta a fost greu și pentru că a fost începutul, dar și din cauza virusului, dar vom lupta și vom găsi soluții creative și ne așteptăm ca 2021 să fie un an excepțional”, ne-a spus Fazakas Kata. 

Celor care urmează să facă primul pas spre înființarea unei afaceri farmacista le recomandă să se gândească bine la nevoile oamenilor și la cerințele actuale ale pieței. Totodată, aceasta a precizat că este important ca un antreprenor să construiască o bază solidă și să știe exact de ce are nevoie afacerea lui pentru a porni la drum cu dreptul.  

3. Mediul online  - prieten la bine și la rău  

Pe unii dintre tinerii antreprenori valul de neplăceri cu care a venit pandemia i-a ocolit. Dávid Benedek de la Agro Electrosistems, firmă care produce și comercializează echipamente și sisteme pentru garduri electrice, ne-a declarat că afacerea n-a fost afectată deloc în 2020. Mai mult, pandemia a fost o oportunitate, spune el. 

„Anul ăsta pentru noi a fost un an plin cu dezvoltare. A influențat pozitiv pandemia, pentru că majoritatea produselor noastre sunt vândute în online pe patru platforme, aici în țară, dar și în Ungaria. Acum facem încă un magazin online în Italia. Cred că anul 2021 va fi plin cu provocări. Vrem să construim o hală cu o suprafața utilă de 1.280 de metri pătrați, iar acesta va fi cel mai mare proiect în istoria firmei noastre”, ne-a spus coproprietarul firmei, Dávid Benedek. 

Tot în 2021, acesta ar vrea să aducă în echipa actuală, formată din opt persoane, încă doi angajați. 

„Cred că fiecare moment este potrivit pentru deschiderea unui afaceri. O afacere care se dezvoltă dintr-un hobby poate fi întotdeauna o decizie bună din punctul meu de vedere”, a mai spus Dávid Benedek. 

4. Când nu se poate în online, tragi mai tare în offline 

Logopedul-audiolog Tímea Katalin Fekete de la Edu-Tap Creativity nu a putut să își mute afacerea în online, pentru că activitatea pe care o desfășoară implică un contact direct cu pacienții care sunt în mare parte copii cu dizabilități. Împreună cu colegii, un logoped și un psiholog, ea a încercat să muncească de două ori mai mult astfel încât 2020 să nu fie un an pierdut. 

„Anul 2020 a fost foarte greu pentru noi, pentru că nu putem să facem dezvoltare în online. Noi lucrăm cu copii cu diferite dizabilități. Am învățat anul acesta cât de important este să ai încredere și să te poți baza pe colegii tăi. În lunile în care a fost mai greu am muncit cu toții cum am putut ca să facem ceva util pentru copii. Acum avem destui pacienți și pe viitor ne-am dori să ne dezvoltăm și mai mult”, ne-a spus Tímea Katalin Fekete. 

5. Pași mici și mult calm 

Și cofetarul Horváth Orsolya de la Orka spune că în ciuda greutăților, încheie un an de succes. Asta pentru că a învățat să trateze fiecare situație cu mult calm și să vadă o oportunitate în orice situație dificilă. 

„Am avut și am planuri mari, dar acestea sunt realizabile prin pași mici. Astfel pot să tratez situația cu calm și am totul sub control, iar dacă ceva nu iese așa cum am plănuit, încerc o altă abordare sau îmi aleg un alt drum care sa mă conducă spre succes. Luând în considerare situația curentă, încheiem un an cu adevărat de succes. Anul acesta, pentru comenzile de Crăciun deja lucrează  o echipă de șase persoane. Am reușit și să rebranduim produsele noastre ambalate. De asemenea, și anul acesta am reușit să introducem multe produse noi. După carantină, am început ca singura cofetărie din oraș care livrează online produsele la domiciliu. Pe lângă Sfântu Gheorghe, produsele noastre se pot găsi și în București, Târgu Secuiesc și Balvanyos. Mai am încă multe alte idei în ceea ce privește anul ce urmează”, ne-a spus Horváth Orsolya. 

Camera de Comerț și Industrie (CCI) Covasna și Asociația Junior Business Club din Sfântu Gheorghe i-au premiat și în acest an pe cei mai buni tineri antreprenori din județ în cadrul unei gale care a avut loc săptămâna trecută.  Pe primul loc s-a clasat Kis Hunor Pál (Nexttopo), pe locul doi Paizs Levente și Benedek Dávid (Agro Electrosistems), iar pe locul trei Horváth Orsolya (Orka). 

Președinte Asociației Junior Business Club, Karácsony Zsolt, ne-a spus că Tânărul Antreprenor al Anului a primit în dar un program de coaching antreprenorial de la Ficz Antal - Leadership Coach. Conform acestuia, majoritatea tinerilor întreprinzători din județ au găsit soluții creative la problemele pe care le-au întâmpinat în acest an. 

„Pandemia de coronavirus a închis multe afaceri, dar unii antreprenori nu au stat să piardă timp și bani și și-au continuat activitatea. Ei au văzut o posibilitate în mediul online și s-au repliat pe nevoile clienților. Cea mai bună soluție pentru ei a fost creativitatea. Avem mulți tineri care făceau un anumit lucru, iar în timp și-au schimbat cu totul activitatea astfel încât să fie bine și pentru ei și pentru clienți. Într-adevăr, sunt mulți care și-au închis de tot businessul și lucrează undeva în altă parte, pentru că este foarte greu dacă activezi în domeniul organizării evenimentelor, în cel al turismului sau în HoReCa, dar eu cred că majoritatea totuși au reușit să se mențină pe linia de plutire și au găsit soluții. Și noi încercăm să îi ajutăm mereu cu ce putem, cu informații, cu îndrumări sau încurajări”, ne-a spus Karácsony Zsolt. 

În 2019, Doci Lóránt şi Kovács Gábor-Áron, proprietarii unui bistro din centrul municipiului Sfântu Gheorghe, au fost desemnați cei mai buni tineri întreprinzători ai anului. 

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.