ACTUALITATE 16 ianuarie 2009

Cheltuielile instituţiilor publice, în vizorul Primăriei Sfântu-Gheorghe

de Covasna Media | 744 vizualizări
Primarul Antal Arpad crede că, atât în cadrul Primăriei, cât şi în cadrul instituţiilor subordonate acesteia, există un personal prea numeros, comparativ cu nevoile reale

Primarul Antal Arpad a declarat joi că a sesizat „o problemă de mentalitate” în cazul unor conducători de instituţii, în sensul că aceştia aşteaptă tot mai mulţi bani de la municipalitate. „Nu este normal, de exemplu, ca la o instituţie cu 25 de angajaţi să existe un director, un director adjunct, un contabil şef, un contabil, secretară, resurse umane, şi aşa mai departe. Pur şi simplu, nu se justifică (...) şi nu sunt dispus să agreez acest sistem care ne mănâncă foarte mulţi bani, fiind vorba de sute de miliarde de lei vechi, la nivelul unui an” , a explicat Antal Arpad. Deşi nu a dorit iniţial să exemplifice, Antal Arpad a enumerat, printre instituţiile şi serviciile despre care consideră că ar mai putea reduce din cheltuieli, SC. Multi Trans SA, Gospodăria Comunală, SC Tega SA, teatrele „Andrei Mureşanu” şi „Tamasi Aron”. Antal Arpad spune că toate cele 11 servicii şi instituţii subordonate Primăriei, alături de aparatul ...

Primarul Antal Arpad crede că, atât în cadrul Primăriei, cât şi în cadrul instituţiilor subordonate acesteia, există un personal prea numeros, comparativ cu nevoile reale

Primarul Antal Arpad a declarat joi că a sesizat „o problemă de mentalitate” în cazul unor conducători de instituţii, în sensul că aceştia aşteaptă tot mai mulţi bani de la municipalitate. „Nu este normal, de exemplu, ca la o instituţie cu 25 de angajaţi să existe un director, un director adjunct, un contabil şef, un contabil, secretară, resurse umane, şi aşa mai departe. Pur şi simplu, nu se justifică (...) şi nu sunt dispus să agreez acest sistem care ne mănâncă foarte mulţi bani, fiind vorba de sute de miliarde de lei vechi, la nivelul unui an” , a explicat Antal Arpad. Deşi nu a dorit iniţial să exemplifice, Antal Arpad a enumerat, printre instituţiile şi serviciile despre care consideră că ar mai putea reduce din cheltuieli, SC. Multi Trans SA, Gospodăria Comunală, SC Tega SA, teatrele „Andrei Mureşanu” şi „Tamasi Aron”. Antal Arpad spune că toate cele 11 servicii şi instituţii subordonate Primăriei, alături de aparatul propriu al acesteia din urmă, însumează 1.300 de angajaţi. Pentru a-şi sublinia punctul de vedere, Antal Arpad a arătat că, în vreme ce la Primărie, al cărei aparat propiu este format din 395 de persoane, există patru oameni la contabilitate, într-o instituţie unde există 25 de angajaţi exsită doi oameni la contabilitate, ceea ce duce la un raport care „nu este echitabil”. „În momentul în care voi vedea, aproxi mativ, cât se poate strânge cureaua la o insti tuţie, voi face un calcul raţional şi le voi da cifrele. Până la urmă, directorii acestor insti tuţii vor trebui să decidă cum vor rezolva această problemă (...), dacă nu se vor putea încadra în sumele pe care le vor primi, să explice de ce au nevoie de anumite persoane”, a mai arătat Antal Arpad, subliniind că intenţia sa nu este „închiderea robinetului la fonduri”, ci eficientizarea instituţiilor şi responsabi lizarea acestora în cheltuirea banilor publici. Antal Arpad a mai precizat că au fost identificate unele funcţii care, în cele din urmă, nu-şi au justificarea, munca presupusă de acestea putând fi făcută şi de alte persoane. Astfel, primarul de Sfântu Gheorghe a arătat că nu vede rostul unor angajaţi la Resurse umane sau al unui angajat de la Teatrul Andrei Mureşanu, angajat ce se ocupă cu organizarea de spectacole; potrivit primarului din Sfântu Gheorghe, prin renunţarea la posturi de acest gen, se pot face economii foarte importante pentru bugetul municipiului.

TAM, strâns cu uşa la posturi şi la finanţare

Pe de altă parte, conducerea Teatrului Andrei Mureşanu (TAM), una dintre insti tuţiile vizate de Antal Arpad ca fiind chel tuitoare cu banul public, consideră atitudinea primarului ca fiind incorectă. Arătând că, în proiectul de buget pentru anul 2009, Teatrului i-a fost propus un buget de 700.000 de lei, directorul acestuia, Florin Vidamski, este de părere că este nedrept ca instituţia să fie acuzată de irosirea banului public, din moment ce multe dintre posturile cuprinse în organigramă sunt libere, fiind păstrate doar cele absolut necesare unei funcţionări proprii. Florin Vidamski crede că cei din Consiliul Local al municipiului sunt complet dezinteresaţi de soarta teatrului, care, potrivit unor simple calcule, abia va reuşi să supra vie ţuiască. În plus, Florin Vidamski spune că este pus în situaţia de a face restructurări, sugestia Consiliului Local fiind aceea de a reduce personalul Teatrului de la 45 de angajaţi la 25. Chiar dacă admite că restructurările sunt necesare în ceea ce priveşte o parte a personalului, Florin Vidamski atrage atenţia că, atunci când acestea implică aproape jumătate din acest personal şi când se merge pe ideea economisirii banilor prin restruc turări în sistemul bugetar, trabuie luat în calcul şi reversul medaliei: „Restructurările în instituţiile publice înseamnă şomeri, iar mai mulţi şomeri, înseamnă o scădere a puterii de cumpărare în Sfântu Gheorghe, ceea ce atrage după sine o serie de efecte negative”. În ceea ce priveşte TAM şi ceea ce se va întâmpla în continuare în contextul crizei economice şi a voinţei municipalităţii de a reduce din personalul şi bugetul teatrului, Florin Vidamski a declarat că, în faţa comisiei economice a Consiliului Local au fost prezentate mai multe variante de buget şi reducere a personalului. Unele dintre acestea ar fi benefice teatrului, în vreme ce altele ar fi benefice municipalităţii, din punct de vedere financiar, în vreme ce teatrul ar ajunge în prag de faliment sau în imposibilitatea de a mai exista, căci dincolo de finanţarea locală, TAM este subordonat, din punct de vedere metoologic, Ministerului Culturii. Potrivit lui Florin Vidamski, proiectul de buget a fost prezentat comisiei economice, care urmează să stabilească, cu aportul comisiei culturale şi în

cadrul Consiliului Local, varianta finală pentru anul 2009. Necesitatea TAM pentru 2009 reprezintă un buget de 1.020.000 lei pentru funcţionarea teatrului şi realizarea a trei producţii, plus 100.000 de lei pentru organizarea Festivalului TamPer 2, ce are loc anual, în fiecare vară, sume pe care Florin Vidamski se declară hotărât să le obţină din partea Consiliului Local Sfântu-Gheorghe.

Monica Rizea

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 2

Adaugă comentariu
maya modran, 22 ianuarie 2009
Oara numai teatrul romanesc este vizat? Hm...Daca raspunsul e DA! sau daca teatrul maghiar e mai putin afectat, as trage o concluzie, care consta intr-un singur cuvant: DISCRIMINARE! Sfatul meu citeste integral
reluc, 16 ianuarie 2009
in sfarsit ,a spus si antal ceva cu logica caci pana acum a debitat numai prostii
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.