Ce probleme aduc covăsnenii în fața Avocatului Poporului
Nu s-a înregistrat nicio petiție la audiența desfășurată la Sfântu Gheorghe
Doar 7 persoane s-au prezentat miercuri, 7 noiembrie a.c., la audiența organizată de Biroul Teritorial Brașov al Avocatului Poporului la Sfântu Gheorghe, în incinta Prefecturii Covasna. Oamenii au venit nu doar din municipiu, ci și din localități învecinate, potrivit expertului Cătălina Dinu. Audiențele au început la ora 10 și au ținut mai bine de o oră și jumătate, timp în care oamenii și-au expus problemele, majoritatea legate de proprietăți.
Coordonatorul Biroului Teritorial Brașov, expert Cătălina Dinu, ne-a declarat că principalele probleme cu care se confruntă covăsnenii sunt cele care țin de proprietate, dar și cele de moștenire. Aceasta a mai adăugat că la audiența de miercuri 7 covăsneni s-au înscris pe listă, dar și că în medie aproximativ 10 persoane vin în fiecare primă zi de miercuri a lunii pentru a-și găsi rezolvări la anumite probleme.
„Oamenii din județ se confruntă cu probleme de proprietate, probleme cu terenuri care trebuie retrocedate sau terenuri care au fost vândute fără acte și s-au complicat situațiile ulterior. Altă problemă este cea a moștenirilor. A venit cineva să ne întrebe ce are de făcut pentru că a decedat soțul și vrea să știe cum poate să vândă un autoturism care e proprietate comună. A mai fost un domn mai în vârstă care a avut un grad de handicap pentru hipoacuzie gravă, dar i s-a tăiat acest grad de handicap în 2002 și ne-a întrebat ce poate să facă să obțină niște bani în plus pe lângă pensie. A fost un domn care a reclamat că a solicitat o copie după o reclamație de la Poliția Sfântu Gheorghe, dar nu i s-a comunicat copia (...). În medie vin cam 10 persoane. Noi dăm anunț cu câteva zile înainte care în general se publică în presă. (...) Am stabilit o regulă ca să nu fie fluctuații și zăpăceală, în fiecare primă zi de miercuri a lunii, venim, și oamenii s-au învățat”, a declarat pentru OBSERVATORUL DE COVASNA, coordonatorul Biroului Teritorial Brașov, expert Cătălina Dinu.
Tot aceasta a punctat că la audiența de miercuri nu s-a înregistrat nici o petiție.
„Astăzi, spre exemplu, nu am înregistrat nicio petiție. În momentul în care este cazul și este de competența noastră, și persoana are documentele necesare, se înregistrează petiție, însă nu e neapărat, iar dacă vrea să facă o petiție, înregistrăm și după aceea dăm un răspuns, sau facem demersuri la autoritățile reclamate, depinde de la o situație la alta”, a explicat Cătălina Dinu.
„Cel mai important este ca ei să plece lămuriți de aici”
În scopul soluționării problemelor cetățenilor, Instituția Avocatul Poporului contribuie la soluționarea pe cale amiabilă a conflictelor dintre persoanele fizice și autorități ale administrației publice, prin mediere și dialog. Potrivit reprezentanților Avocatului Poporului, la audiența de miercuri au participat atât persoane din reședința de județ, cât și din alte localități.
„Vin tot felul de persoane care, mulți dintre ei, nu știu exact cu ce ne ocupăm sau în momentul în care vin nu știu cu ce o să-i ajutăm, dar încercăm să le dăm îndrumări, deci să le clarificăm situația. Asta înseamnă că noi mai întâi trebuie să înțelegem ce vor oamenii și să-i îndrumăm ce au de făcut, unde trebuie să meargă, ce trebuie să facă, la ce autoritate. Dacă este vorba despre vreo autoritate competentă, sau dacă intră în competența noastră le spunem că trebuie să depună o cerere, să ne lase anumite documente și le explicăm ce demersuri putem face noi. Deci cel mai important cred că este ca ei să plece lămuriți de aici, pentru că sunt și situații în care omul crede că are dreptate și vine să facem ceva, dar trebuie să le explicăm dacă de exemplu nu intră în competența noastră, să înțeleagă și să nu rămână cu ideea că noi nu am vrut să îl ajutăm”, a mai spus Cătălina Dinu.
Pe lângă expertul Cătălina Dinu, la audiență a fost prezentă și Cornelia Cor, reprezentantul Avocatului Poporului, dar și o voluntară, studentă la Facultatea de Drept care își oferă sprijinul prin traduceri din limba maghiară în română.
Audiențele și demersurile întreprinse de către Biroul Teritorial Brașov al Instituției Avocatul Poporului sunt gratuite.
Daniela Luca