Asfaltul de pe DJ 121A începe să se macine. Ce spun autoritățile
Drumul Județean (DJ) 121A Boroșneu Mare – Întorsura Buzăului, recent reabilitat, are porțiuni mici, aproape insesizabile, în care asfaltul a început să se macine. Asta cu toate că recepția lucrării a avut loc acum cel mult o lună, după cum susține administratorul public al județului Covasna, Kovács Ödön. Faptul că pe DJ 121A asfaltul recent pus a început să se macine ne-a fost sesizat de un cititor CovasnaMedia.ro și Observatorul de Covasna, care nu a vrut să îi publicăm numele. Mai departe, am mers și noi pe teren pentru a vedea dacă sesizarea se confirmă.
„Drumul județean 121A Boroșneu Mare - Întorsura Buzăului tocmai a fost finalizat, iar domnul Tamas Sandor s-a lăudat cu treaba asta, dar vă spun că drumul deja prezintă porțiuni unde se macină asfaltul, în zona serpentinelor de lângă satul Valea Mare, sau s-a tasat. Nu înțeleg, cum au făcut ei recepția dacă drumul deja prezintă neconformități?”, se arată în mesajul primit de redacția noastră.
Observații de la fața locului
Fără îndoială, față de ce a fost până de curând, DJ 121A este un drum bun, nou. Arată bine și dă o altă față localităților pe care le traversează. Bineînțeles, excepția o face bucata rămasă neasfaltată și cu semnul întrebării, din Valea Mare înspre Sărămaș. Dar în general se circulă bine, în siguranță, chiar în curbele deosebit de periculoase și acolo unde, pe vremuri, simțeai că oricând poți să scapi mașina în hău.
Și totuși, așa cum ne-a fost sesizat, sunt porțiuni, mici, aproape insesizabile dacă nu știi ce cauți, cu asfalt care începe să se macine. Nu pe margine, ci chiar în mijlocul drumului. Nu sunt multe, dar sunt câteva astfel de locuri, vizibile în unele curbe sau unde se îmbină diverse porțiuni.
E adevărat că ele nu pun probleme deocamdată. La fel de adevărat e că nu suntem experți în construcții și drumuri. Dar impresia este că, dacă vor fi lăsate nesupravegheate, acele mici excepții au șanse mari să devină gropi și cratere greu de ignorat. Mai ales că sunt chiar în curbele deosebit de periculoase.
Și situația ridică semne de întrebare, mai ales că este o lucrare atât de recentă. Și atât de dorită de comunitatea din zonă.
„Nu e cazul să nu se repare dacă apare ceva”
Tocmai de aceea, l-am contactat pe administratorul public al județului Covasna, Kovács Ödön, pentru a discuta pe marginea acestui subiect. El susține că lucrarea este încă în garanție, deci orice nereguli apar vor fi reparate.
„Eu eram în comisia de recepție, dar nu am fost în țară. În schimb, colegii, toată echipa, au fost pe teren, au verificat. Drumul este oricum cinci sau șase ani încă în garanție, deci nu e cazul să nu se repare dacă apare ceva. Normal, acum, după iarnă, probabil s-au făcut niște fisuri și acolo se macină. Noi, aceste drumuri, toate, le verificăm, se numește „urmărirea construcțiilor în timp”, în lunile aprilie și mai toate se verifică și atunci se stabilește tot ce trebuie reparat în cursul anului. Deci, dacă se întâmplă, Doamne ferește, ceva, ca acolo să fie o părticică, se frezează și se pune alt strat. Firma principală este firma Drumuri și Poduri Covasna, deci 100% a Consiliului Județean, deci nici nu există cazul să dispară firma”, a explicat, pentru redacția noastră, Kovács Ödön.
Lucrările vor continua în zonă
Oricum ar fi, lucrări vor mai fi cu certitudine în zonă. Este vorba despre porțiunea de drum care duce spre Mănăstire (unde vorbim despre un proiect experimental) și despre o porțiune de serpentine.
„Noi am vrut să facem un proiect experimental de 800 de metri, asta însemna intrarea la Mănăstire. Niciun expert nu a semnat cu metode clasice să facem drumul (...). Ne-am gândit la un proiect experimental, dar asta înseamnă 50, maxim 100 de metri. Noi am pornit tema de proiectare pentru acea lucrare experimentală de 50-100 de metri pe care sper să reușim să o facem anul ăsta și, dacă rezistă doi ani, apoi putem face tot tronsonul”, a spus administratorul public al județului Covasna.
Cât despre cealaltă porțiune, sunt șanse să fie începute și chiar terminate lucrările în acest an.
„Și partea de serpentine, 150 de metri, am scos-o din proiectul mare, pentru că trebuie altă metodă, cu foraje și stâlpi. Acolo suntem în faza în care avem licitația, suntem în ultima fază, să alegem firma. Deci, dacă Dumnezeu e cu noi, anul ăsta facem și porțiunea respectivă”, a mai declarat Kovács Ödön.
Lucrările pentru modernizarea DJ 121A Boroșneu Mare – Întorsura Buzăului au început în anul 2018, iar termenul de finalizare al lucrărilor a fost depășit cu aproximativ un an, din cauza unor probleme juridice și administrative apărute pe parcursul realizării investiției.
În total, reabilitarea DJ 121A Boroșneu Mare – Întorsura Buzăului a costat 31,74 de milioane de lei.
David Leonard Bularca și Iulia Drăghici – Taraș