ACTUALITATE 1 februarie 2022

Aproape 7.000 de cărți funciare noi în UAT Reci

de Iulia Drăghici - Taraș | 2777 vizualizări

Aceasta este prima comună din județ care a finalizat lucrările de înregistrare sistematică 

Comuna Reci este pe cale să devină prima localitate din județul Covasna unde toți cetățenii vor primi carte funciară nouă, gratuită, cu date actualizate la zi. Este vorba despre aproape 7.000 de documente. Proiectul prin care s-au derulat demersurile este coordonat de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, prin Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Covasna, în colaborare cu autoritățile locale. 

Pentru comuna Reci, demersurile au început în 2020, ne-a spus primarul Dombora Lehel, și au constat, printre altele în măsurători topografice pe întreg teritoriul comunei, strângerea actelor de proprietate, de succesiune, deces și alte documente de la întreaga populație și înregistrarea lor în noul program. 

Potrivit OCPI Covasna, „la nivelul unității administrativ teritoriale Reci, lucrările de înregistrare sistematică la nivel de UAT urmează să fie finalizate, regăsindu-ne în etapa de soluționare a contestațiilor, urmând a fi deschise un număr de 6.872 de cărţi funciare.

Gradul de implicare al primarului unității administrativ-teritoriale Reci, al prestatorului precum și al cetăţenilor au condus la finalizarea cu succes a lucrărilor de înregistrare sistematică la nivelul unității administrativ-teritoriale Reci”, se arată într-un răspuns formulat pentru Observatorul de Covasna. 

Perioada de contestații ar urma să se finalizeze în primăvară și cu asta și programul. 

Prin martie sau aprilie, toate imobilele, atât intravilan, cât și extravilan din comuna Reci vor primi carte funciară nouă, gratuit. (...) Am prins un prestator bun, care s-a străduit, am muncit și noi extrem de mult și am reușit să ieșim primii. (...) De obicei, nu doar în mediul rural, oamenii nu își țin la zi actele. Undeva pe la 70% dintre CF-urile existente pe comuna Reci nu erau transcrise, nu erau făcute succesiuni, erau cumpărate cu acte de mână. (...) Sunt foarte multe familii unde generații au trăit într-un imobil fără să se facă vreodată transcrierea pe vreunul dintre ei. (...) Practic, s-au identificat toate cărțile funciare existente vreodată pe raza comunei Reci. Fiecare s-a pus la locul lui, s-au făcut măsurători în teren, cu dronă, prin diverse metode. A ieșit un puzzle mare. Apoi ne-am uitat la fiecare situație în parte”,  ne-a explicat și primarul din Reci, Dombora Lehel.

Pe lângă acte în regulă, un plus este digitalizarea

Proiectul este important și prin componenta de digitalizare. 

„Am cumpărat un software care a preluat toate aceste date, pe un suport de hartă. A fost ușor de arătat oamenilor, de vizualizat. În această perioadă, undeva pe la 700 de persoane s-au prezentat să verifice rezultatul măsurătorilor și identificărilor și să depună cerere de rectificare. S-au depus undeva pe la 600. Au fost multe cazuri când la contestații s-a solicitat dezmembrarea proprietăților. (...) În ultimele săptămâni, cam toți angajații de la primărie numai cu asta ne-am ocupat. (...) A fost un volum foarte mare de lucru. (...) Acum avem o aplicație unde cu un simplu motor de căutare, scriu numele și îmi apare cu roșu pe hartă unde are terenul, suprafață, construcție, toate actele. Chiar am reușit să digitalizăm această componentă în întregime”, spune Dombora Lehel.

Pe lângă faptul că acum cetățenii vor avea actele în regulă, noul sistem înseamnă și că aduce o claritate asupra situației proprietăților din comună, ceea ce înseamnă că va crește și valoarea taxelor și impozitelor pe care autoritățile le vor încasa. 

Aceste lucruri nu se fac în fiecare an. Ultimul cadastru general a fost în '86. Dar era simplu de făcut că erau multe CAP-uri. Și înainte, cred că s-a mai făcut în perioada imperiului austro-ungar. E o garanție a dreptului de proprietate. Până acum, ori nu aveau acte, ori nu aveau actele la zi și pe extravilan erau foarte puține intabulări. (...) Acum avem o situație foarte clară, cu clădiri, cu terenuri, cu suprafețe. În martie – aprilie o să iasă toate CF-urile. Probabil că va crește semnificativ și valoarea impozitelor. A fost o perioadă când declarațiile erau pe propria răspundere. Nu trebuia omul să vină cu acte, ajungea o schiță. Acum putem să vedem că o casă nu e de 50 de metri pătrați, ci de 150”, ne-a mai explicat primarul. 

„Cea mai serioasă problemă”

Printre dificultățile întâlnite, cea mai evidentă a fost legată de discordanțele cu Planul Urbanistic General al unității administrativ-teritoriale. 

Am avut probleme serioase cu limita de intravilan. Cred că prin anii 2000, toate comunele și-au făcut Planuri Urbanistice Generale, unde s-au tras niște linii aberante, la nimereală. (...) Sunt construcții care pică în afara limitei de intravilan. Dacă proprietarul nu a avut niciodată de făcut vreun act, el avea cartea funciară pusă în sertar, în care scria intravilan și acum se trezește că e numai o parte intravilan, pentru că trebuie neapărat respectată limita din Planul Urbanistic General. (...) Această limită a afectat undeva pe la 1.100 de imobile, care sunt „tăiate”. Asta a fost cea mai serioasă problemă cu care ne-am confruntat, că regulamentul nu permite să tragem de limită”, spune edilul. 

Ce urmează pentru comuna Reci? 

Faptul că s-au terminat lucrările de înregistrare sistematică nu înseamnă că s-a terminat și treaba. Autoritățile spun că acesta a fost un pas important care deschide calea spre alte demersuri necesare punerii la punct a comunei. 

Pentru anul ăsta avem două lucrări foarte importante care au legătură. Primul e actualizarea Planului Urbanistic General, că numai așa putem să corectăm limita de intravilan – extravilan pentru că acum avem măsurători exacte și putem să punem limita de extravilan exact acolo unde trebuie, să nu se mai întâmple că un imobil e parțial intravilan, parțial extravilan. Dar un Plan Urbanistic General presupune mult mai multe, deci asta o să ne ia undeva la vreun an, doi. Are și costuri semnificative, dar am văzut că sunt fonduri în PNRR – Planuri Urbanistice Generale digitale. Practic noi avem acum suportul topografic pentru acest plan. (...) Și a doua lucrare, pentru că acum avem măsurătorile, practic înseamnă că avem planuri de parcelare pe fiecare colț al comunei, trebuie să finalizăm retrocedările de terenuri în extravilan. Acolo mai avem foarte mult de lucru. Până acum problema era că nu aveam măsurători și pentru fiecare caz în parte ar fi trebuit să facem planuri de parcelare, care implica măsurarea întregii tarlale, nu doar bucata ce trebuia retrocedată și nu am avut posibilitatea să finanțăm așa ceva. O să luăm „puzzle-ul”, cererile de retrocedare, în ordinea înregistrării cererilor și pe fiecare o punem la loc. Nu o să terminăm anul ăsta. Sper ca până la finele anului 2023 să finalizăm”, a concluzionat Dombora Lehel. 

Ce localități mai au lucrări similare în derulare 

Proiectul „Creșterea gradului de acoperire și incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale din România”, ce completează obiectivul Programului național de cadastru și carte funciară 2015-2023 (PNCCF), este în derulare în prezent și în Bățani, Boroşneu Mare, Catalina, Cernat, Dalnic, Malnaș, Ojdula, Turia, *Ozun și *Brețcu

Și la nivelul unităţilor administrativ teritoriale Catalina, Cernat, Malnaș, Brețcu și Ojdula lucrările de înregistrare sistematică au avansat în anul 2021, mai informează OCPI, la solicitarea ziarului Observatorul de Covasna, „procentul de verificare pentru livrarea 2 în cazul UAT Catalina fiind de aproximativ 80%, în cazul UAT Cernat urmând a fi redepusă livrarea 2, iar în cazul UAT Malnaș este întocmit procesul verbal de constatare aferent livrării 2, urmând ca prestatorul să corecteze și să redepună lucrarea pentru verificare”. 

Pe lângă aceste UAT-uri, „Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Covasna a încheiat în anul 2021 contracte de finanțare a lucrărilor de înregistrare sistematică a imobilelor pe sectoare cadastrale cu 17 unități administrativ-teritoriale (UAT Aita Mare, Arcuș, Belin, Bodoc, Brateș, Chichiș, Covasna, Dobârlău, Estelnic, Ghelința, Ghidfalău, Ilieni, Întorsura Buzăului, Poian, Târgu Secuiesc, Zăbala, Zagon) din cele 30 eligibile, pentru o suprafaţă totală de 10072.22 ha. Suma totală alocată pentru înscrierea proprietăților din județul Covasna în evidenţele de cadastru și carte funciară, în anul 2021, a fost 3.021.690 Lei, iar la nivelul judeţului Covasna costurile pentru lucrările realizate se ridică la valoarea estimată de 20.738.688,64 lei”. 

„Ne dorim ca lucrările de cadastru general, gratuite pentru cetăteni, să aibă un ritm alert, însă în vederea realizării acestui obiectiv este nevoie de un grad de implicare mult mai mare din partea unităţilor administrativ teritoriale și de a conlucra în comun cu toţi factorii implicaţi în derularea lucrărilor de înregistrare sistematică”, mai transmite Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Covasna. 

La nivel județean, numărul de cărți funciare deschise ca urmare a finalizării lucrărilor de înregistrare sistematică pe sectoare cadastrale până în prezent este de 25.735, însumând o suprafață totală de 18.640 ha.

Programul Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF) are drept scop înregistrarea, gratuită pentru cetățeni, a tuturor imobilelor (terenuri, clădiri și apartamente) din România în Sistemul integrat de cadastru şi carte funciară. Programul este finanţat din veniturile proprii ale ANCPI - peste patru miliarde de lei, din fonduri externe obținute prin Programul Operațional Regional 2014-2020 aproximativ 313 milioane de euro, dar și din bugetul local al primăriilor.

**Comunele Ozun și Brețcu au fost adăugate ulterior publicării articolului, pentru că au fost omise inițial, dintr-o eroare umană, neintenționat, din răspunsul primit de la OCPI. 

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.