Apa de la robinet, „izvor” de nemulțumiri la Târgu Secuiesc
Furnizarea serviciului de apă potabilă este, fără îndoială, un subiect extrem de sensibil în municipiul Târgu Secuiesc, care încrețește cu dezamăgire multe frunți, începând de la consumatori și până la autorități locale și operatorul regional. Oamenii sunt supărați că multitudinea de lucrări de reparații pe conductele din oraș face ca de multe ori să aibă apă murdară la robinetul din casă. Autoritățile locale spun că de vină este operatorul regional, care nu gestionează bine și nu rezolvă problemele. Iar Gospodărie Comunală explică faptul că de vină sunt conductele foarte vechi, care au adunat foarte multe depuneri de-a lungul timpului.
Numai în perioada ianuarie – mai 2020 s-au făcut peste 20 de lucrări de reparații care au necesitat sistarea furnizării serviciului de apă potabilă la Târgu Secuiesc. Iar statistica este una preluată doar din anunțurile publicate în această perioadă pe pagina de Facebook a Operatorului Regional Gospodărie Comunală.
Zonele vizate au fost: Strada Cernatului (10 ianuarie), strada Fortyogó (3 februarie), strada Kossuth Lajos (10 februarie), strada Fortyogó din nou (12 februarie), străzile Nicolae Bălcescu și Trandafirilor (14 februarie), strada Grădiniței și strada Ghioceilor ( 20 februarie), strada Cernatului, din nou, și strada Stadionului (24 februarie), străzile Cernatului, Nicolae Bălcescu, Trandafirilor și Ady Endre (17 martie), tot municipiul Târgu Secuiesc (11 aprilie), străzile Apafi Mihály, Vásárhelyi Péter, Puntea Rozelor, Morii și Dâmbului (13 – 14 aprilie), strada Ghioceilor (16 aprilie), strada Ráczok (23 aprilie), străzile Rozelor şi Oituz (27 aprilie), Ghioceilor ( 29 aprilie), străzile Nicolae Bălcescu, Trandafirilor și Ady Endre ( 7 mai), strada Ghioceilor (12 mai), strada Mihai Eminescu (13 mai), străzile Cimitirului și Oborului (20 mai), strada Cernatului (22 mai), strada Molnár Józsiás (23 mai), din nou (!) strada Cernatului (25 mai), respectiv Fabricii (29 mai și 2 iunie).
Cu fiecare ocazie, oamenilor li se explică faptul că sunt necesare lucrări de reparații. „După reluarea serviciului de furnizare a apei aceasta poate prezenta, pe perioade scurte, tulburări. Pentru neplăcerile create ne cerem scuze şi mulţumim pentru înţelegere”, este mesajul care încheie aproape fiecare anunț.
„Suntem foarte nemulțumiți. Locuim la bloc aproape de un an, și de atunci cred că nu a trecut o săptămână să nu fie problemă undeva în oraș. Din cauza acestor probleme avem apa murdară aproape de fiecare dată”, ne-a spus Attila din Târgu Secuiesc.
„Eu nu înțeleg câte reparații se fac. Ce se pierde ne pune nouă în plus. Atunci la ce sunt bune ceasurile care arată cât consumăm? Corect ar fi să plătim cât consumăm nu și ce pun în plus. Bătaie de joc”, este unul dintre zecile de comentarii publicate pe pagina de Facebook a Operatorului Regional, Közüzemek Rt - Gospodărie Comunală SA.
„Rețelele publice de apă potabilă sunt învechite de 40, 50 de ani și s-a tot depus fierul”
Toate aceste reclamații și nemulțumiri nu sunt străine de autorități sau operatorul regional.
Directorul Operatorului Regional Gospodărie Comunală, Kozsokár Attila nu se ascunde de acestea, spune că este la curent cu toate, dar și că, din păcate, situația nu se va rezolva prea curând, pentru că, susține el, trebuie schimbate toate conductele vechi din oraș.
„Dacă sunt perturbări în funcționarea sistemului, adică dacă se închide rețeaua pentru niște lucrări și după aceea se reia furnizarea către consumatori sau dacă există un consum exagerat de mare la un moment dat sau apar orice alte probleme care ar putea perturba funcționarea normală a sistemului, atunci se întâmplă că sunt depuneri masive pe pereții interiori ai conductelor, aceste depuneri sunt luate de valurile de apă și duse, deci există o turbiditate după aceste evenimente, care s-ar putea să țină poate 10 minute, un sfert de oră, jumătate de oră, în funcție de cât de gravă e situația. (...) Asta se întâmplă din păcate și se va întâmpla până nu o să reușim să schimbăm majoritatea acestor rețele publice de apă potabilă care sunt învechite și țin de 40, 50 de ani și s-a tot depus fierul, că de fapt de fier și de mangan vorbim. Până când am reușit noi să reducem conținutul de fier prin tratamente noi, era un conținut mare de fier. Fierul s-a depus pe conducte timp de 40, chiar 50 de ani și acele depuneri s-au tot strâns și acum există conducte care nu mai seamănă, dacă tăiem o conductă la o lucrare, putem observa că în loc de o conductă de 100, cât are diametrul, efectiv nu circulă apa poate nici pe 50 diametru, pentru că restul sunt depuneri. Și acele depuneri sunt duse către consumatori până la urmă. Deci pe aceste tronsoane ar trebui investiții masive ca să schimbăm acele conducte. Am și început un fel de colaborare cu autoritatea locală. Deocamdată lucrăm pe o stradă, Molnár Józsiás, unde vine autoritatea locală cu conducta principală și noi venim cu branșamentele. Este o conductă destul de lungă, un tronson mare, cu vreo 99 de branșamente. Aceasta va fi înlocuită, după care, cel puțin pe strada respectivă, putem să bifăm că avem o conductă nouă”, ne-a explicat directorul Kozsokár Attila.
Autoritatea locală spune că de vină este operatorul regional
Când l-am întrebat despre situația cu apa de la el din municipiul, primarul Bokor Tibor a lăsat să îi scape un oftat îndelung, semn că și el cunoaște problema, care nu e de ieri, de azi. Edilul spune, totuși, că nu vechile conducte sunt problema, ci mai degrabă noul sistem de administrare.
„Noi schimbăm conductele de 8 ani de zile. Dar eu nu cred că numai cu conductele e problema, ci problema e și cu firma care nu știe cum să gestioneze situația. Nu cred că există un oraș în lume, nu în România, unde toate țevile sunt noi. Firma dorește să schimbăm tot. O să schimbăm cu timpul, dar asta nu se poate face de la o zi la alta. Dacă am o defecțiune, cel puțin ar trebui să am bunul simț ca apa care e cu nămol și noroi, când îi dau drumul să nu intre direct în locuință la oameni, să îi dau drumul într-un hidrant sau undeva. Cred că trebuie mai multă atenție. Mult mai multă atenție. Și refacerea drumurilor și străzilor pe care mi le descoperă aproape în fiecare zi, care rămân așa luni de zile până le reface”, a spus primarul din Târgu Secuiesc.
Tot el a punctat și că noul sistem ar purta de asemenea o parte din vină.
„Au desființat turnurile de apă, pe care le aveam în oraș, de unde presiunea era constantă și nu aveam atâtea probleme. Acum avem un sistem modern, care nu funcționează cum trebuie. Asta e problema. Și cred că nici nu se pricep oamenii. Asta e cea mai mare problemă”, a explicat edilul.
Continuă schimbările de conducte
Directorul Operatorului Regional Gospodărie Comunală a spus și că deși va fi lent, procesul de schimbare a rețelelor trebuie să continue, chiar și în pași mărunți, cu câte patru, cinci străzi puse la punct anual.
„Noi am identificat anul trecut câteva tronsoane mai fierbinți care ar trebui reabilitate cu prioritate, că am avut cele mai multe defecte pe tronsoanele respective. Am înaintat o propunere către autoritatea locală, către domnul primar și reprezentanții primăriei. Am avut câteva discuții, vreo trei la număr, la sfârșitul anului trecut și începutul anului 2020. S-a stabilit într-un final un program de investiții și conform speranțelor noastre, în fiecare an, în următorii cinci ani de zile, ar trebui lucrat pe cel puțin patru, cinci străzi ca să ajungem într-un final să putem zice că conductele sunt schimbate și că putem asigura și la punctul de delimitare un nivel calitativ adecvat al apei”, a spus Kozsokár Attila.
Pe de altă parte, Bokor Tibor spune, că deși continuă procesul de modernizare, are îndoieli că va funcționa totul „ceas” după ce vor fi înlocuite toate conductele.
„Noi schimbăm mereu, deci și acum avem cel puțin patru locații unde schimbăm țevile de apă, cinci. Dar asta durează. O să le schimb pe toate, dar să vedem dacă va funcționa ca lumea sau nu. (...) Dacă turnurile de apă nu erau desființate, nu era o problemă, să știți, pentru că acum apa e generată de la sol prin niște pompe, care au o presiune variabilă și când se schimbă presiunea în conducte, acolo unde se depune nămolul, unde sunt țevi mai vechi, îl duce în casă, în mașina de spălat, când speli rufe albe. Vă dați seama că lumea e supărată și e pe bună dreptate. (...) Îi înțeleg pe oameni, noi încercăm să investim cât mai mult ca să schimbăm conductele, dar asta nu se poate face de la o zi la alta. Sunt lucrări mari, complicate”, a punctat edilul.
„Dacă se fac investițiile, în următorii 20 – 30 de ani nu ar mai trebui să avem niciun fel de problemă de calitate din cauza depunerilor. Trebuie să schimbăm aceste conducte, care de-a lungul deceniilor au tot acumulat depuneri. Până când nu se vor schimba, nu se rezolvă problema de la sine”, susține, de cealaltă parte, directorul Kozsokár Attila.
Primarul a precizat, în aceeași idee și că, având în vedere că lucrările se fac pas cu pas, până când se va finaliza întreaga lucrare, primele conducte schimbate vor fi deja vechi.
„Eu de când sunt primar am investit în fiecare an peste două milioane de lei numai în apă și canalizare. (...) Dacă luăm și conductele din satele aparținătoare de Târgu, suntem cam la 60% cu conductele noi. Dar spuneți-mi un oraș unde sunt noi toate. Că eu nu știu, eu nu am auzit. Până schimb ultima conductă, prima are deja 10 ani, nu? (...) Eu cred că trebuie mai multă competență din partea firmei și să fie atenți la lucrările pe care le fac. Peste tot, în fiecare oraș există probleme, că ți se sparge o conductă. Dar când refaci și tot faci lucrarea respectivă trebuie să fii puțin atent, pentru că apa nu e ieftină și oamenii mai plătesc și mizeria care intră în casă, pe lângă alte necazuri care se produc”, a explicat Bokor Tibor.
Investiții și din partea cetățenilor
Directorul Gospodăriei Comunale spune de asemenea și că locuitorii municipiului trebuie să se gândească la investiții în zona privată a conductelor.
„Ceea ce ar trebui să facă și consumatorii este că există și partea privată a rețelelor, după controlul de branșament, dacă intrăm la blocuri în special, că acolo sunt cele mai multe probleme, în partea privată sunt tot rețele de 40, 50 de ani. Și acele conducte prezintă depuneri. S-a și făcut un proiect pilot într-un bloc din Târgu, la o scară, cu niște locuitori care au schimbat anul trecut și au pus conducte noi și chiar au arătat cum arată interiorul unei conducte care este plină de depuneri, că abia mai circula apa pe conducta respectivă. Deci și acele rețele interioare ar fi bine să fie schimbate simultan și atunci am putea să ne asigurăm că fiecare consumator din oraș poate să beneficieze de apă curată tot timpul.
Deci necesită investiții și din partea noastră și a autorității locale și din partea consumatorilor pentru partea de rețea privată”, a spus directorul Gospodăriei Comunale.
Din 71 de milioane de lei, doar 1,6 s-au dus în înlocuirea de conducte
Pe bună dreptate, oamenii se miră că se vorbește despre proiecte despre zeci de milioane de lei, când la robinetul lor apa care curge e, nu de puține ori, roșie. Așa că își pun semne de întrebare dacă banii s-au folosit cum trebuie.
În acest sens, directorul Operatorului Regional Gospodărie Comunală, Kozsokár Attila a explicat că majoritatea fondurilor s-au dus în investiții noi, nu în reabilitarea celor deja existente. De exemplu, 23 de milioane de lei s-au dus către stația de epurare, iar o altă bună parte din sumă pe extinderea rețelei de apă spre localitățile învecinate, iar ce a mai rămas a ajuns la modernizarea sistemelor din orașe.
„Care a fost motivul, nu știu, că era un proiectant care s-a ocupat la vremea respectivă, acum vreo 12, 13 ani de zile, s-au făcut propuneri, care au fost acceptate și s-a mers pe acele investiții. Deja e istorie. Așa s-a făcut. Dacă nu mă înșel, 1,6 milioane erau pentru reabilitare conducte Târgu Secuiesc, dintr-un total de 71 de milioane de lei, investiție din POS de Mediu. Din care cred că s-au schimbat pe două sau trei străzi conductele de apă”, a spus Kozsokár Attila.
În cele din urmă, directorul Operatorului Regional Gospodărie Comunală, Kozsokár Attila, ne-a spus că cetățenii ar trebui să știe că apa care pleacă din stația de epurare ar fi de o calitate desăvârșită, dar degeaba, dacă intră prin conducte vechi și cu depuneri.
„Am încercat să comunicăm către locuitorii municipiului că apa potabilă care rezultă de la stația de tratare apă e una de o calitate extraordinar de bună, deci nu prezintă niciun fel de probleme. Și la nivel de turbiditate și la nivel de conținut, e o problemă în zona Târgului. Deci dacă nivelul maxim admis este de 0,2, noi asigurăm 0,02, adică de 10 ori mai puțin decât valoarea maximă admisă de lege. E chiar o calitate a apei foarte bună. Numai că intră printr-o rețea învechită și când ajunge la robinet, omul ce vede, aia crede, nu ce am produs noi la stația de epurare, adică o apă de o calitate extraordinară”, a punctat directorul Gosp Com.
Poate că în curând expresia „limpede ca apa” va fi altfel privită la Târgu Secuiesc, după ce indignarea oamenilor va atinge cote și mai mari. Totuși, ceea ce rămâne sigur în momentul de față este că rezolvarea problemei, care, într-un fel sau altul ajunge până în casele oamenilor, nu are o soluție magică, de scurtă durată, ci, vorba filmului, „ Va continua”.
Sursa foto: Facebook/ Közüzemek Rt - Gospodărie Comunală SA și Kézdivásárhely Önkormányzata/Primăria Târgu Secuiesc