ACTUALITATE 24 septembrie 2012

Anvelope în funcţie de vreme, nu de data din calendar!

de Covasna Media | 447 vizualizări

Săptămâna trecută, turiştii de la munte au fost luaţi prin surprindere de prima zăpadă a acestui sezon. Şoferii trebuie să aibă montate anvelope de iarnă de la primul îngheț, indiferent dacă acest lucru se întâmplă în septembrie sau în decembrie.

Săptămâna trecută la munte a căzut prima ninsoare. La Bâlea Lac de exemplu turiștii au fost luați prin surprindere pentru că mulți dintre ei nu erau echipați corespunzător. Cum era de așteptat, nici autoturismele nu au urcat Transfăgărășanul echipate pentru sezonul rece. Pentru a evita situații neplăcute, sau chiar periculoase, ar fi bine să știm din timp ce trebuie să facem pentru a ne pregăti mașinile pentru că, vrând-nevrând, ne îndreptăm către iarnă.

Nu vă luați după calendar

Unii șoferi spun că obligativitatea folosirii anvelopelor de iarnă intră în vigoare pe 1 noiembrie. Greșit! Purtătorul de cuvânt al IPJ Covasna, Bartok Alexandru, ne-a declarat că șoferii trebuie să aibă montate anvelope de iarnă de la primul îngheț, indiferent dacă acest lucru se întâmplă în octombrie sau în decembrie. Iar cum vremea este din ce în ce mai capricioasă și imprevizibilă, este bine să vă cumpărați aceste accesorii obligatorii din timp. Cei care nu se conformează, riscă să fie amendați cu sume între 600-1.400 de lei, dar pneuri tot trebuie să cumpere. „Anul trecut colegii mei de la Poliția Rutieră au organizat acțiuni de control, iar în jur de 15 șoferi au fost amendați pentru nerespectarea legii” – ne-a declarat Bartok Alexandru.

Prețuri de la 150 de lei

În comerț anvelope de iarnă se găsesc, numai bani să fie. Prețul acestora începe de la 150 de lei pentru cele second hand, iar pneurile noi costă peste 200 de lei bucata și pot ajunge chiar și la 500 de lei, în funcție de dimensiuni și firma producătoare. Reprezentantul unei firme care comercializează anvelope ne-a declarat că deocamdată nu se înghesuie clienții nici să cumpere pneuri, nici să își monteze cauciucurile cumpărate anul trecut. Angajatul știe însă că odată cu prima zăpadă vor fi luați cu asalt de șoferii care vor să își pună mașinile la punct, de cele mai multe ori de frica amenzilor.

Atenție la pneurile all seasons

Unii șoferi spun că și-au montat pneuri all seasons, și „nu îi doare capul”. Acest lucru este adevărat, însă doar în parte. Purtătorul de cuvânt al IPJ Covasna, Bartok Alexandru, atrage atenția asupra faptului că nu toate anvelopele all seasons sunt acceptate de lege. „Dacă  șoferii decid să își echipeze mașinile cu astfel de anvelope, să fie atenți la inscripțiile de pe ele. Sunt acceptate doar cele care au inscripția MS sau M+S” – ne-a declarat el.

Mașini băgate la naftalină

Nicolae și-a cumpărat de curând o mașină la mâna a doua și spune că sunt slabe șanse să-și achiziționeze și cauciucurile de iarnă, principalul motiv fiind banii.

„Mi-am luat mașina pentru drumuri scurte, de nevoie. Nu prea cred că voi avea vreo 1.500 de lei de investit în curând în cauciucuri de iarnă și oricum benzina e atât de scumpă încât mereu mă enervez când fac plinul. Așa că probabil voi sta pe loc la iarnă și mă voi deplasa cu altceva la nevoie; până la urmă cauciucurile astea mă vor face să economisesc banii pe care i-aș fi dat pe benzină... Nu zic, o fi bine să fie puse cauciucurile de iarnă, dar cred că în primul rând e o lege care aduce bani buni unora și abia apoi e vorba despre siguranța noastră”, spune Nicolae.

Ban Leonard are o Dacie veche de zece ani și spune că nu a folosit-o deloc iarna, nici nu mai ține minte de când; motivul – tocmai cauciucurile de iarnă pe care nu și le permite, dar cărora nici nu prea le vede rostul. Omul spune că Dacia sa „se odihnește” iarna în garaj, iar pentru drumurile necesare preferă autobuzul sau trenul.

„Sincer vorbind nici nu e vreo mașină sigură, așa că de ce să mă risc iarna, să mai cheltui și bani pe cauciucuri sau să-mi iau vreo amendă că nu le am, când pot călători liniștit altfel...? Poate că merită să-și ia cauciucuri cei care au mașini sigure, puternice, dar nu eu, pentru mine nu e o investiție profitabilă”, ne-a declarat Ban Leonard.

Alții nu se zgârcesc

La rândul său, Adriana a achiziționat în urmă cu doi ani un autoturism; pentru că l-a cumpărat nou, în rate, tânăra în vârstă de 29 de ani spune că nu se putea „zgârci” să nu-l doteze cu cauciucuri de iarnă, mai ales că legea era mult mai restrictivă în urmă cu doi ani.

„Am cauciucuri de iarnă, cumpărate la câteva luni după ce am cumpărat mașina. Au costat ceva, nu mai știu exact cât, dar știu că ieftine nu au fost. Le păstrez la părinții mei, la țară, într-o magazie și le schimb când vremea de afară o cere – când vine zăpada sau primăvara.  Nu mă pricep eu prea mult la mașini, dar cred că aceste cauciucuri își au rostul lor, se simte atunci când mergi cu cele de iarnă pe un drum înghețat sau cu zăpadă – nu aluneci, nu te duci dintr-o parte în alta, au altă aderență. Dincolo de bani, cred că siguranța mea e mai importantă”, spune Adriana.

Anvelope etichetate precum electrocasnicele

Urmare a unor cerințe venite din partea Uniunii Europene (UE), autoritățile române au elaborat un proiect de hotărâre de Guvern prin care se stabilesc măsurile necesare pentru aplicarea Regulamentului nr. 1222/2009 al Comisiei Europene privind eficiența consumului de combustibil și alți parametri esențiali. Conform UE, șoferii trebuie să știe ce fel de anvelope cumpără. Etichetarea pneurilor va viza consumul de carburant, capacitatea de frânare și nivelul de zgomot. UE vrea ca prin aplicarea acestui sistem de etichetare să crească eficiența consumului, cu implicații în reducerea emisiilor de CO2. Aplica­rea regulamentului va fi supravegheată de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), iar pentru nerespectarea prevederilor amenzile variază între 9.000 de lei și maxim 20.000 de lei.

Astfel, din 1 noiembrie 2012, anvelopele vor trebui etichetate pe culori și litere, la fel ca  electrocasnicele, categoriile fiind de la A (verde) la G (roșu). Diferența dintre o categorie și alta vizează variația consumului de carburant între 0,10 l și 0,15 l la 100 km parcurși de un autoturism cu un consum mediu de 6,6 l/100km.

Aceeași ierarhizare se utilizează pentru performanța la frânare – pe litere și culori – și se referă la capacitatea anvelopelor de a frâna vehiculul pe carosabil ud. Diferențierea pe categorii se exprimă prin variația distanței de frânare de una până la două lungimi de autovehicul (între 3 și 6 metri) atunci când se frânează de la 80 km/h.

Székely Emőke, Monica Vajna (monicavajna.wordpress.com)

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.