Anul Turismului, lansat oficial în judeţul Covasna
Evenimentul de lansare a Anului Turismului în judeţul Covasna a avut loc joi, 23 martie, la Sfântu Gheorghe. Consiliul Județean Covasna şi Asociația pentru Dezvoltarea Turismului şi-au propus ca anul acesta judeţul nostru să beneficieze de o atenţie specială în ceea ce priveşte realizarea unor proiecte de investiţii în domeniul turismului, precum şi promovării ca destinaţie turistică a Ţinutului Secuiesc, atât la nivel naţional, cât şi la nivel internaţional.
Oferta turistică din acest an va include, printre altele, turismul balnear, conacele, meşteşugurile tradiţionale şi gastronomia locală, centrele de echitaţie şi băile tradiţionale din zonele rurale.
La evenimentul de lansare au luat parte reprezentanţi ai Ministerului Turismului, proprietari de hoteluri şi pensiuni, operatori de turism, consultanţi şi bloggeri specializaţi. Pe lângă aceştia, au mai fost prezenţi şi reprezentanţii autorităţilor judeţene şi locale, printre care şi președintele Consiliul Județean Covasna, Tamás Sándor, viceprimarul din Sfântu Gheorghe, Tóth-Birtan Csaba sau preşedintele Camerei de Comerț și Industrie Covasna, Édler András György.
„În anul 2017 turismul va avea rol principal deoarece Consiliul Judeţean l-a declarat Anul Turismului în judeţul Covasna. Asociaţia pentru Dezvoltarea Turismului a marcat ca scop să promoveze atracţiile turistice şi să atragă cât mai mulţi turişti în judeţ. În anul 2016 au avut succes mai multe cataloage, pliante, ca de exemplul pliantul despre kurtoskalacs, care a fost tradus în mai multe limbi sau catalogul „Cele şapte minuni ale judeţului Covasna”. Probabil cea mai reuşită activitate a fost organizarea infotrip-urilor pentru bloggeri şi jurnalişti din Bucureşti. Activitatea acesta va fi continuată şi în anul 2017. În plus, o să deschidem în centrul oraşului Sfântu Gheorghe Centrul de Informare Turistică”, a declarat directorul executiv al Asociaţiei pentru Dezvoltarea Turismului din cadrul Consiliului Judeţean Covasna, Jánó Szabolcs, prezent şi el la acţiunea de lansare.
Potrivit datelor oficiale, anul trecut judeţul Covasna a fost vizitat de aproape 98.000 de turişti, dintre care 90% din ţară şi 10% din străinătate, iar numărul înnoptărilor în unităţile de turism din judeţ a fost de 520.478, cel mai mare din ultimii cinci ani, în creştere cu aproape 40.000 faţă de anul anterior.
„Anul trecut am atins cifra dorită de 100.000 de turişti, mai precis 98.000 statistic, dar mai sunt şi alte segmente. Am avut o surpriză în cazul înnoptărilor, care au ajuns la un număr de 520.000, ceea ce înseamnă că media sejururilor a depăşit cinci nopţi, iar acesta este un semnal foarte bun”, a spus László Endre, preşedintele Clusterului „Managementul Destinației Turistice Ținutul Secuiesc”.
Camelia Tărniceru, director general adjunct în cadrul Ministerului Turismului, a declarat, potrivit Agerpres, că turismul reprezintă una dintre axele principale de dezvoltare a României şi constituie o prioritate pentru actualul Guvern. Aceasta a amintit, printre altele, că printre obiectivele ministerului se numără realizarea unui masterplan al investițiilor în infrastructura de turism și o Strategie națională de dezvoltare și promovare a turismului.
De asemenea, ministerul şi-a propus să elaboreze o Lege a Turismului care să asigure coerenţă în acest domeniu şi şi-a exprimat speranţa că tichetele de vacanţă vor contribui la dezvoltarea turismului intern.
Printre subiectele abordate de invitaţii speciali în cadrul conferinţei de lansare a Anului Turismului s-au numărat şi „Dezvoltare regională și turism”, „Inovații în ofertele/pachetele turistice în județul Covasna” sau „(Social) Media și turismul”. Cel din urmă a fost abordat atât de Răzvan Pascu, consultant în marketing turistic, Travel Communication Romania, cât şi de Florin Arjocu, blogger şi ghid turistic.
„Am descoperit județul Covasna pe cont propriu, acum vreo patru ani de zile (...) și de atunci fac aici 4-5 vacanțe, minim, pe an (...) Și dacă înainte mă temeam, erau niște frici interioare, că poate nu o să mi se vorbească decât în limba maghiară (...) sau poate că nu o să fiu bine primit ca turist de etnie română, toate lucrurile acestea au dispărut pentru că am descoperit aici oameni absolut fascinanți (...) şi locuri minunate care m-au făcut să mă îndrăgostesc de acest județ și vin aici cu mare drag de fiecare dată. (...) Mai mult decât atât, am adus cu mine în ultimii doi ani circa 100-150 de jurnaliști și bloggeri, prieteni de ai mei din toată media, pentru că mi-am dorit ca ei să descopere ceea ce eu știam deja că e aici”, a spus Răzvan Pascu. Acesta a ţinut de asemenea să sublinieze că judeţul Covasna este o adevărată comoară. Investiţiile de la Balvanyos, cele de la Covasna, conacele sau turta dulce se numără printre elementele care l-au făcut pe consultantul de marketing turistic să se declare fan absolut al acestui judeţ.
Şi Florin Arjocu a ţinut să sublinieze câteva dintre lucrurile care l-au făcut să fie plăcut impresionat de judeţul Covasna. „Recunosc faptul că la început judeţul Covasna pare un pic intimidant. E un judeţ un pic mai greu de înţeles, dar odată ce ajunge omul aici şi vede natura splendidă şi înţelege un pic cultura apelor minerale, fiindcă peste tot se va împiedica de câte un izvor, lucru unicat, cred, în România lucrurile se schimbă. Să trecem apoi la conace. Recent, în urmă cu o zi şi ceva am venit de la Balvanyos, unde este ceva spectaculos. Am fost şi la Cernat. Acolo îmi aduc aminte de o moară şi de un mic atelier de făcut pâine cu cartofi. Sunt multe lucruri frumoase”, a spus acesta.
Decizia autorităţilor de a declara acest an ca fiind cel al turismului în judeţul Covasna vine atât ca urmare a deciziei Organizației Națiunilor Unite de numire a anului 2017 ca An Internațional de Turism Durabil pentru Dezvoltare, dar şi ca urmare a strategiei de Dezvoltare a Regiunii Centru pentru perioada 2014-2020, care arată că formele de turism cu cel mai ridicat potențial de dezvoltare sunt turismul montan, turismul balnear, turismul cultural și turismul rural.