ACTUALITATE 19 mai 2021

Acțiune a polițiștilor covăsneni pentru siguranța școlară

de Covasna Media | 865 vizualizări

Polițiștii din cadrul Biroului Siguranța Școlară, Serviciului Rutier, Polițiilor municipale/orășenești, precum și a Secțiilor de Poliție Rurale subordonate, în colaborare cu specialiștii Centrului de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Covasna din cadrul Agenției Naționale Antidrog, au acționat la data de 13 mai 2021, pe raza județului Covasna, pentru asigurarea unui climat optim de siguranță în zona unităților de învățământ. 

Cu această ocazie au fost verificate 69 microbuze școlare/autovehicule destinate transportului în comun, cu privire la deținerea documentelor legale necesare efectuării transportului, urmărind totodată, și respectarea prevederilor pe linia combaterii răspândirii virusului SARS-CoV 2. În urma activităților desfășurate au fost aplicate 24 sancțiuni contavenționale (8 sancțiuni – regimul circulației pe drumurile publice, 12 sancțiuni- Legea nr. 55/2020, 4 sancțiuni – altele) în valoare totală de 2370 lei.  

Specialiștii Centrului de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Covasna din cadrul Agenției Naționale Antidrog au participat în calitate de partener alături de polițiștii covăsneni, prin desfășurarea de activități subsumate Campaniei naționale de prevenire a consumului de noi substanțe psihoactive „FII LIBER”, care urmărește informarea, educarea și conștientizarea întregii comunități locale în legătură cu efectele și riscurile consumului de substanțe noi psihoactive, în vederea neînceperii și/sau evitării trecerii de la consumul ocazional sau recreațional, la consumul regulat la nivelul populației generale. 

Au fost distribuite în total 650 de broșuri informative elevilor, comunității locale și participanților la trafic de pe DN11, precum și 60 de afișe ale campaniei.

Polițiștii din cadrul Biroului Siguranță Școlară recomandă respectarea câtorva reguli în perioada următoare, până la finalizarea activităților școlare din luna iulie, respectiv:

  • respectarea regulilor de circulație în zona adiacentă unităților de învățământ și a indicațiilor polițiștilor care participă la afluire și defluire, în scopul prevenirii evenimentelor rutiere și fluidizării traficului;
  • respectarea indicațiilor  polițiștilor care asigură menținerea ordinii și siguranței publice în zona adiacentă unităților de învățământ, la intrarea și ieșirea de la activitățile educaționale;
  •  respectarea prevederilor privind reglementările Legii nr. 55/2020, chiar dacă au fost introduse măsuri de relaxarea ale restricțiilor; 

 

Totodată, polițiștii din cadrul Biroului Siguranță Școlară trag un semnal de alarmă cu privire la cazurile de bullying, din instituțiile de învățământ de pe raza județului Covasna.

 

Ce este bullying-ul

Potrivit Normelor metodologice din 27 mai 2020, violenţa psihologică - bullying este definită ca fiind acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau a unui grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acţiune sau serie de acţiuni, comportamente ce se desfăşoară în unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale. Sunt excluse termenului de violenţă psihologică - bullying relaţiile violente dintre adulţi şi copii şi relaţiile violente între adulţi în cadrul unităţii de învăţământ.

 

Dacă abuzul emoţional este repetitiv şi susţinut, acesta poate conduce la afectarea diverselor paliere ale psihicului copilului, precum structura de personalitate, afectele, cogniţiile, adaptarea, percepţia, devenind abuz psihologic, care are consecinţe mai grave şi pe termen lung asupra dezvoltării copilului. De aceea, în cazul în care un copil este implicat într-o situație de bullying, măsurile în vederea identificării, evaluării situației, acordării serviciilor specializate de sprijin, cât și consilierea se impune a fi luate într-un timp cât mai scurt, astfel încât atât elevul victimă, cât și elevul martor și cel agresor, să poată fi reintegrați în mediul școlar.

 

Semnele evocatoare de violenţă asupra unui copil şi simptomele care pot fi observate şi care pot ridica un semnal de alarmă, mai ales când nu pot fi explicate sau justificate de către copil şi de către părinţii săi/persoana de îngrijire/reprezentantul legal, pot fi:


 

  1. dificultăţi de concentrare;
  2. scăderea randamentului şcolar, absenteism/abandon şcolar;
  3. neglijenţă în îndeplinirea sarcinilor şi incapacitate de a respecta un program impus;
  4. tulburări de comportament, de tipul: apatie, iritabilitate, impulsivitate, agresivitate, minciună, fuga de acasă, furtul, consumul de alcool, de droguri, fără a se limita la acestea;
  5. tulburări de somn, de tipul: insomnii, somnolenţă, somn agitat, coşmaruri;
  6. tulburări de alimentaţie, de tipul: anorexie, bulimie;
  7. autostigmatizare, autoculpabilizare;
  8. ticuri, de tipul: clipit, rosul unghiilor, etc;
  9. enurezis, encoprezis;
  10.  dificultăţi în relaţionare şi comunicare;
  11.  stări depresive, uneori cu tentative de suicid;
  12.  persistenţa unor senzaţii olfactive sau cutanate obsedante;
  13.  modificarea rapidă a dispoziţiei afective;
  14.  comportament sexual inadecvat vârstei;
  15.  prezenţa unei sarcini nedorite;
  16.  vânătăi, leziuni, arsuri, hemoragii, fracturi şi altele;
  17.  teama incontrolabilă de anumite persoane.

 

Experiențele în care un copil este pus să facă anumite lucruri umilitoare pentru distracția altor copii, este hărțuit, etichetat, amenințat, deposedat de anumite bunuri etc., își pun amprenta asupra modului în care el se va percepe pe sine și pe cei din jurul său. Unii dintre acești copii vor ajunge să adopte, la rândul lor, același comportament, exploatându-i pe cei pe care îi percep ca fiind ”mai slabi” decât ei, iar alții rămân în postura de victimă, fără să vorbească despre asta. Există însă și categoria copiilor care își înfruntă temerile și reușesc să ceară ajutorul unui adult.  

Pentru a preîntâmpina efectele negative pe care le poate avea bullying-ul asupra copiilor, se recomandă ca părinții, precum și alți adulți care interacționează cu copilul, să urmărească comportamentul acestuia și să rețină orice semne ce pot conduce la suspiciunea implicării într-o situație de acest tip. 

Dacă există suspiciunea implicării într-un caz de tip bullying, în cel mai scurt timp va fi informată unitatea școlară din care face parte copilul, urmând a fi activat mecanismul de management al cazului. Aceasta presupune ca o echipă multidisciplinară să efectueze activități pentru evaluarea și stabilirea tuturor împrejurărilor situației, pentru consilierea elevilor și reintegrarea acestora.

Poate fi extrem de util și ca părinții să poarte discuții cu copiii, încă de la vârste fragede, în care să le explice despre limitele pe care ar trebui să le impună în interacțiunea cu ceilalți și să îi învețe practic cum să facă față unor situații neplăcute. Copiii trebuie să primească mesajul că tipuri de comportament precum umilirea, etichetarea, tachinarea, jignirea sau altele asemenea, nu pot fi acceptabile. 

Este important ca cei mici să fie învățați cum să reacționeze inclusiv dacă sunt martori la asemenea comportamente. Această categorie de copii pot adopta comportamentul evitării agresorului, fiind ușurați că nu ei sunt ținta directă a acțiunii de bullying, însă ei trebuie să știe că este important să ajute pentru ca situația respectivă să nu se mai întâmple. Aceste aspecte trebuiesc promovate atât la școală cât și acasă, pentru ca cei mici să crească într-un mediu în care nedreptatea nu este tolerată, iar cei care fac un pas în apărarea dreptății sunt apreciați.  

(Compartimentul Relații Publice al IPJ Covasna)

 

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.