5 lucruri de știut despre Aeroportul Brașov
Toate cursele vor fi introduse treptat, spun coordonatorii proiectului
Potrivit graficelor de execuție, până la finele acestui an se va înregistra un progres de peste 90% în ceea ce privește construirea infrastructurii Aeroportului Internațional Brașov, iar anul viitor va putea avea loc primul zbor, au declarat luni, în cadrul unei conferințe de presă, edilii județului Brașov, însoțiți de cei din Covasna, Tamás Sándor și Antal Árpád. Chiar dacă lucrările la terminalul de pasageri avansează vizibil, deocamdată nu sunt cunoscute destinațiile care vor fi lansate. Iată câteva noi detalii despre investiția atât de așteptată de locuitorii din inima țării.
1. Lucrările la terminalul de pasageri avansează; acoperișul ar trebui să fie gata la sfârșitul lunii
Terminalul de pasageri de la Aeroportul Brașov va avea 12.000 de metri pătrați și va fi astfel pe locul trei ca mărime după terminalele de la Otopeni și Cluj. Șef de șantier, Ciprian Jecu a declarat luni că parterul va fi destinat zborurilor interne, iar etajul exclusiv fluxului internațional. Vor exista trei porți de îmbarcare internațională pentru cele trei aeronave care pot staționa concomitent și două pentru cursele interne.
Conform acestuia, subsolul va fi format din spații tehnice, spații destinare sortării bagajelor, o zonă de arestați, zona depozitului SRI, grupuri sanitare și vestiare destinate personalului care va deservi aeroportul.
„Ca și progres la subsol suntem undeva la 80%. De astăzi debutează lucrările de placări ceramice, cât și montajul ușilor”, a precizat Ciprian Jecu.
Toate echipamente necesare în cadrul Aeroportului au fost comandate în luna februarie de la furnizori din Germania, spun autoritățile județene din Brașov. În prezent, acestea se află în custodie, urmând ca în perioada următoare să fie montate.
„Este un proiect care cu siguranță va duce la dezvoltarea economică a celor două județe și nu numai. Avem un progres foarte bun. Putem spune că astăzi, și ați văzut și dumneavoastră, terminalul este într-un progres de peste 65% în implementare. Urmează ca în perioada următoare să avem echipamentele montate. Sunt foarte multe echipamente care astăzi sunt comandate la furnizori din Germania și urmează a fi primite”, a spus și președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea.
Zona de terminal are acoperișul închis cu tablă, în totalitate, iar lucrările de hidroizolație sunt gata în proporție de aproape trei sferturi, a mai spus șeful de șantier. Acesta a adăugat că tot ce înseamnă acoperiș ar trebui să se finalizeze la sfârșitul lunii septembrie.
2. Pista, calea de rulare și platforma au fost finalizate
Adrian Veștea a precizat totodată că se lucrează și la cele nouă obiective, printre care clădire energetică, gospodărie apă, drumuri perimetrale, rețele utilitare, remisă PSI, platformă anti-suflu și porți de acces.
Președintele Autorității Aeronautice Civile Române și coordonatorul proiectului Aeroportului Brașov, Alexandru Anghel a precizat că pista, calea de rulare și platforma au fost finalizate, în timp ce lucrările la sistematizare și balizaj sunt în grafic și ar trebui să se finalizeze anul acesta.
„Pe partea de servicii de navigare aeriană, în momentul de față se lucrează la conceptul de spațiu aerian. Este primul lucru care se face. Se fac design-ul spațiului aerian, după care se fac tipurile de proceduri pentru aterizare, decolare și ratare, urmând ca după ce se face o analiză de siguranță, să mergem mai departe cu echipamentele care vor fi folosite pentru faza de aterizare, decolare, meteo, partea de comunicare și informare aeronautică. (...) Ne vom pregăti și de partea de certificare”, a spus Alexandru Anghel.
3. Turnul de control virtual, în continuare cea mai bună soluție
Tehnologia unică în țară, cea a turnului de control virtual, cu vedere panoramică, bazat pe realitate augmentată, care permite o detectare cât mai detaliată a tot ceea ce se petrece în zona aeroportului, este o soluție care va oferi o serie de beneficii, spune Alexandru Anghel.
„Aeroportul, după cum bine știți și am mai spus de nenumărate ori, înseamnă mai mult decât terminalul. Avem cred că cel mai complex proiect de infrastructură prin complexitatea lui. Vorbim și de pistă, cale de rulare, terminal, balizaj, sistematizarea zonelor, dar vorbim și de cealaltă parte, care nu este vizibilă în acest moment. Vorbim de serviciile de navigație aeriană. Sunt foarte multe întrebări și, pe de altă parte, sunt și firești pentru că văzând terminalul, toată lumea se întreabă cum vom asigura serviciile de navigație aeriană și cum vom dirija aeronavele care urmează să aterizeze. Acum un an, doi ani, s-a discutat soluția de turn virtual. Toată lumea considera că este ceva ipotetic sau că este doar la nivel de idee. Între timp, această soluție a fost implementată și este operațională în Europa și chiar în lume. Pe unele aeroporturi este ca soluție de contingență. Odată cu pandemia chiar Eurocontrolul recomandă această soluție să fie luată în considerare la modul cel mai serios de către furnizorii de servicii de navigație aeriană”, a explicat Alexandru Angel.
4. Cursele vor fi introduse treptat
Coordonatorul proiectului Aeroportului Brașov a precizat de asemenea că este imposibil să se introducă mai multe curse deodată.
„Multe întrebări care încep să vină văzând terminalul că se apropie de finalizare sunt legate de partea de curse – ce curse se vor deschide, către ce destinații se va zbura. (...) Vă vom ține la curent în continuare, pentru că discuțiile cu companiile aeriene vor înainta în momentul în care vom prezenta o certitudine. Noi avem certitudinea că vom da drumul la aeroport, dar va trebui să știm să definim o dată clară în care vom începe să zburăm ca și companiile să poată să se gândească ce aeronavă aduc, să discutăm în mod clar numărul de frecvențe și destinațiile ca să ne fie iarăși clar. Chiar dacă Brașovul din studii ar avea un potențial pentru 15-20 de destinații care pot fi operate, toate aceste destinații se vor deschide într-un anumit ritm. Se va începe cu trei destinații, se mai adaugă câte două, câte trei, adică există un ritm în care se dezvoltă acest business. Să știți că nu se pot lansa deodată 15 destinații sau 10 destinații și eu asta vă spun din experiență”, a mai declarat în cadrul conferinței de presă Alexandru Angel.
5. Județele Brașov și Covasna au „luptat” pe un front comun, spun autoritățile
Președintele CJ Brașov spune că acest proiect regional nu ar fi fost posibil fără un „front comun” și a mulțumit conducerii CJ Covasna și a municipiului Sfântu Gheorghe pentru acest parteneriat. Dacă lucrurile vor decurge conform planului, primul avion va decola din noul Aeroport în vara anului viitor, spun autoritățile.
Și președintele CJ Covasna, Tamás Sándor a subliniat în cadrul conferinței de presă importanța cooperării cu județul Brașov. Conform acestuia, drumul-expres, care leagă municipiul Sfântu Gheorghe de Aeroportul din Brașov, este un proiect de maximă urgență pentru dezvoltarea ambelor județe.
„Suntem conștienți că în jurul unui aeroport, pe raza a 50-60 de kilometri, se va relansa economia și turismul. Suntem deci direct interesați, și nu ascund acest lucru, în terminarea cât mai rapidă a acestui aeroport. Și desigur, dacă o să avem posibilitatea, și cred că da, o să îl sprijinim și în continuare. Această colaborare a avut loc indiferent de coloratura politică, indiferent de care partid a fost la guvernare, pentru că întotdeauna noi am avut obiective, scopuri și proiecte comune pentru regiunea în care trăim”, a precizat Tamás Sándor.
„Cred că împreună, Brașovul și Covasna, am reușit să schimbăm inclusiv în București atitudinea guvernanților față de această investiție și iată de doi ani vorbim de fonduri venite de la Guvernul din București. Eu vă doresc și îmi doresc să ne întâlnim aici atunci când avioanele vor decola și să fim împreună parte al acestui succes. Un succes care înseamnă succes atât pentru județul Brașov, cât și pentru Secuime”, spus luni și primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Árpád.
Soluția arhitecturală a Aeroportului Ghimbav-Brașov este inspirată din stilul gotic transilvănean și este realizată de arhitectul braşovean Dorin Ştefan. Anul trecut, termenul de finalizare a aeroportului era stabilit pentru 2020, însă și atunci autoritățile brașovene au explicat că acesta depinde foarte mult de birocrație. Chiar dacă pandemia a amânat multe planuri și călătorii, inaugurarea noului aeroport este așteptată cu sufletul la gură nu doar de brașoveni, ci și de covăsneni sau harghiteni.