Facebook împlinește 10 ani de când a fost lansat
Facebook, considerată în momentul de faţă cea mai importantă reţea de socializare din lume, împlineşte marţi zece ani de la lansare, o vârstă a maturităţii, dar totuşi un moment dificil pentru acest site care se luptă să îşi păstreze utilizatorii tineri.
Facebook se apropie de a zecea aniversare, o vârstă a maturităţii pentru reţeaua de socializare, care a reuşit să depăşească o listare catastrofală pe bursă şi să se transforme într-o maşinărie de atragere a publicităţii, dar care se confruntă totodată cu îmbătrânirea utilizatorilor săi.
În decembrie 2013, Facebook avea 1,23 de miliarde de utilizatori lunari activi, cu 16% mai mulţi faţă de anul precedent. Dintre aceştia, 945 de milioane accesează reţeaua socială prin intermediul dispozitivelor mobile.
Reţetele aplicate de Zuckerberg în acest sector, anul trecut, au permis Facebook să detroneze Yahoo! şi să se instaleze pe poziţia a doua pe piaţa mondială a publicităţii online. Potrivit societăţii de cercetare eMarketer, Facebook deţine 5,7% din piaţa mondială a publicităţii online, fiind încă departe de liderul clasamentului - compania Google (32,4%). Creşterea Facebook este însă de trei ori mai rapidă decât a Google în acest domeniu, iar compania lui Zuckerberg şi-a dezvoltat produsele, introducând recent pe reţeaua de socializare primele reclame video.
Potrivit unui studiu recent al agenţiei digitale iStrategyLabs, numărul adolescenţilor care au cont pe reţeaua de socializare Facebook a scăzut cu 3 milioane faţă de anul 2011.
În 2011, Facebook avea aproximativ 13,1 milioane de utilizatori cu vârsta cuprinsă între 13 şi 17 ani, numărul acestora scăzând cu 25% în prezent, la 9,8 milioane.
În schimb, numărul utilizatorilor de Facebook cu vârsta de peste 55 de ani a crescut cu 80,4% în perioada 2011-2013, de la 15,5 milioane la 28 milioane.
Potrivit analiştilor, scăderile înregistrate în privinţa frecventării Facebook de către adolescenţi sunt compensate de creşterea numărului persoanelor mai mature care utilizează reţeaua de socializare.
Compania de cercetare Trefis consideră la rândul său că sporirea numărului de utilizatori maturi ai Facebook poate fi pozitivă pentru veniturile reţelei de socializare, fiind mai multe şanse ca oamenii mai în vârstă să cumpere produse sau servicii promovate pe această platformă decât adolescenţii.
Personalităţi şi distincţii
Cele mai populare pagini de pe reţeaua de socializare sunt cea a aplicaţiei mobile "Facebook for every phone" (381 de milioane de fani) şi compania Facebook însăşi (111 milioane de fani). Cântăreaţa Rihanna se situează pe locul al treilea în acest top al popularităţii pe Facebook (85 de milioane de fani), fiind urmată pe poziţia a patra de rapperul Eminem (81 de milioane) şi de cântăreaţa Shakira (80,7 milioane). (sursa: socialbakers.com).
Pe de altă parte, Facebook a creat numeroşi miliardari, începând cu directorul general şi cofondatorul Mark Zuckerberg şi cu ceilalţi cofondatori ai reţelei, Dustin Moskovitz şi Eduardo Saverin. Directorul general al Facebook, Mark Zuckerberg, în vârstă de 29 de ani, are o avere estimată la 19 miliarde de dolari.
Din acest club al miliardarilor face parte şi primul preşedinte al companiei Facebook, Sean Parker, dar şi directorul operaţional al reţelei de socializare, Sheryl Sandberg.
Pe de altă parte, filmul "Reţeaua de socializare / The Social Network", în regia lui David Fincher, despre originile controversate ale Facebook, a triumfat la ediţia din 2011 a galei Globurilor de Aur (câştigând trofeele pentru cel mai bun lungmetraj, cel mai bun regizor, cel mai bun scenariu şi cea mai bună coloană sonoră), dar a fost marele perdant al Oscarurilor din acelaşi an.
Deşi fusese nominalizat la opt categorii la gala premiilor Academiei de film americane din 2011, "The Social Network" a primit doar trei trofee (pentru cel mai bun scenariu adaptat, pentru cel mai bun montaj şi pentru cea mai bună coloană sonoră).