Oferta de școlarizare pentru clasele a IX-a, motiv de îngrijorare pentru unii părinți
Aceste informații apar prea târziu, spun aceștia
Cei aproximativ 1750 de elevi covăsneni de clasa a VIII-a au început pregătirile pentru Evaluarea Națională, iar părinții lor își fac „temele” în ceea ce privește oferta educațională pentru treapta următoare. Unii dintre aceștia sunt nemulțumiți de faptul că nu pot ști de pe acum unde vor putea fi înscriși absolvenții gimnaziului. Inspectorul școlar general al județului Covasna, Kiss Imre, a spus că aceste informații nu vor apărea mai devreme de luna aprilie. În ceea de privește Evaluarea Națională, acesta speră ca promovabilitatea să fie cel puțin la fel ca cea de anul trecut.
Unii părinți ai elevilor de clasa a VIII-a spun că oferta educațională pentru treapta următoare ar trebui să apară mai devreme, pentru ca tinerii să aibă mai mult timp la dispoziție pentru pregătiri.
„Nu ni se pare normal să apară oferta educațională atât de târziu. Dacă mă uit pe oferta de anul trecut, de exemplu, ca să îmi fac o idee, văd că la un liceu au pornit, să zicem, patru clase de la IX-a și atunci eu știind că pornesc patru clase îmi imaginez că o să ajungă în careva dintre ele copilul meu. Mai căutăm pe internet și mai vorbim între părinți pe subiect, dar habar nu avem cum va fi. De exemplu la școlile în care sunt și probe de aptitudini ar trebui să știi din timp ce probe vor fi, când se țin, ca să se pregătească. Nu poți să zici din scurt să se pregătească de un examen de care va depinde intrarea lui în clasa a IX-a. Mi se pare bătaie de joc. Suntem în ianuarie și noi aflăm abia în aprilie ce clase pornesc. E cu atât mai greu în situația asta în care copiii de un an de zile aproape că n-au mai făcut școală și trebuie să se pregătească online și pentru Evaluarea Națională”, ne-a spus mama unui elev de clasa a VIII-a de la Liceul Teoretic „Mikes Kelemen”, din Sfântu Gheorghe.
Oferta educațională va fi disponibilă în primăvară, spune inspectorul școlar general al județului Covasna, Kiss Imre.
„Părinții au luat-o înainte puțin, pentru că proiectul planului de școlarizare este în curs de finalizare, la nivelul județului. După aceea trebuie trimis la Minister. Ministerul va centraliza datele, după care va pregăti un proiect de Hotărâre de Guvern și undeva în luna martie sau aprilie Guvernul va aproba proiectul planului de școlarizare pentru toate județele. După aceea primim din partea Ministerului o notă cu cifrele repartizate, pe baza Hotărârii de Guvern și, pe urmă, la sfârșitul lunii aprilie sau în mai, apar cifrele defalcate pentru clasele a IX-a și totodată broșurica pe care o facem în fiecare an, atât în limba română, cât și în limba maghiară. Deci la sfârșitul lunii aprilie putem să așteptăm și să aștepte și părinții informații privind clasele în care pot fi înscriși elevii. Aceasta este procedura”, a declarat miercuri, pentru Observatorul de Covasna, inspectorul școlar general al județului Covasna, Kiss Imre.
O simulare a Evaluării Naționale ar putea avea loc în luna martie
Kiss Imre a precizat că simularea examenelor de Evaluare Națională ar putea avea loc anul acesta, după ce în urmă cu un an simulările au fost anulate din cauza pandemiei COVID-19. Această probă este necesară pentru ca elevii să se obișnuiască cu noile cerințe, spune inspectorul școlar general al județului Covasna.
„Subiectele vor avea anul acesta o altă structură. Elevii vor da Testarea Națională pe baza unor subiecte de alt tip față de cele cu care ne-am obișnuit până acum. Aceste teste vor apărea pe site-ul Ministerului. Deja sunt niște modele. Va fi pentru fiecare săptămână un set de teste și, bineînțeles, atât în școală, cât și acasă, se poate lucra. Cu cât vor face mai multe exerciții și cu cât se vor obișnui cu noua structură, cu atât va fi mai simplu să dea examen în luna iunie. În plus se dorește și o simulare, în luna martie. Anul trecut nu s-a realizat, dar anul acesta e în plan, deci s-ar putea să organizăm. Cred că este foarte important acest lucru, pentru că acești copii trebuie să se familiarizeze cu noul tip de subiect”, a spus Kiss Imre.
„Este posibil ca promovabilitatea să fie mai mică decât în alți ani”
Acesta a precizat totodată că speră ca examenele naționale să fie susținute fizic, în sălile de clasă și că promovabilitatea să fie cel puțin la nivelul anului trecut.
„Deocamdată nu se știe cum va fi, dar noi vrem să credem să se va da fizic. Nici nu vrem să ne gândim că va fi altfel, pentru că nici nu am ști cum s-ar da un examen altfel la noi, decât fizic. Este mult mai dificil să dai un examen online. Mă refer aici la organizare. Ar trebui alte tipuri de subiecte. Nimeni nu s-a gândit la așa ceva, deci ne pregătim de examenul clasic, bineînțeles, cu acele reguli de distanțare și cu respectarea măsurilor impuse de către Ministerul Sănătății. Este posibil ca promovabilitatea să fie mai mică decât în alți ani, dar eu sunt optimist. Aș vrea să cred că va fi măcar la nivelul anului trecut, pentru că mai sunt câteva luni până se vor da aceste examene și copiii au timp să se pregătească. Dacă ne întoarcem în școli începând din 8 februarie, vor avea posibilitatea de a recupera și dacă își dau silința, atât cadrele didactice, cât și copiii, cu ajutorul părinților, eu zic că foarte multe lipsuri pot fi remediate”, a mai adăugat Kiss Imre.
Potrivit datelor Inspectoratului Școlar Județean Covasna, în 2020, rezultatele înregistrate de absolvenții clasei a VIII-a care au susținut Evaluarea Națională au fost mai bune decât cele din 2019. În cazul elevilor care și-au făcut studiile în mediul urban, acesta a fost de 83,63% în 2020, în timp ce în anul precedent 81,49% dintre elevii covăsneni de clasa a VIII-a au obținut medii peste 5.
Statisticile de anul trecut mai arată că și în mediul rural s-a înregistrat o creștere a ratei promovabilității Evaluării Naționale. Astfel, în 2020, procentul a crescut cu aproape 7% - 57,39%, față de 50,95% în 2019.