LTME – Altă săptămână dedicată mediului în cadrul Proiectului Erasmus+ „We Are Green Europe”
A treia mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+ „We are Green Europe” a avut loc în Polonia, în perioada 23-27 octombrie 2023, LTME fiind reprezentat de trei cadre didactice și 6 elevi. Celelalte țări partenere în proiect sunt Spania, Lituania, Turcia și Polonia.
Întreaga săptămână a fost dedicată celui de-al treilea „R” din cei cinci, cuvinte-cheie și ariile de interes ale proiectului: REFUSE, REDUCE, REUSE, ROT, RECYCLE.
Elevii și cadrele didactice din toate țările partenere au asistat la mai multe prezentări tematice, obiectivele vizate fiind conștientizarea importanței protejării mediului înconjurător, și identificarea de soluții privind prevenirea unor dezastre ecologice. Prezentările au fost concepute atât de elevii participanți la proiect, cât și de specialiști din domeniul ecologiei, iubitori și susținători ai naturii. Au avut loc discuții și mici dezbateri, elevii au adresat întrebări specialiștilor, dar au și răspuns la întrebările legate de identificarea de soluții sustenabile în vederea protejării mediului înconjurător. Concluziile au fost unitare: fiecare locuitor al planetei este responsabil pentru sănătatea mediului înconjurător și are puterea să îl protejeze. Combaterea consumerismului, colectarea selectivă a deșeurilor, reutilizarea unor obiecte și materiale sunt doar câteva dintre soluțiile aflate la îndemâna oricui.
S-a trecut apoi, de la teorie la practică: participanții au învățat modalități prin care se pot crea și reutiliza obiecte și materiale care, în mod normal, ar fi ajuns la gropile de gunoi: o sacoșă „fancy” confecționată dintr-un tricou uzat, o veioză pentru care s-a folosit sârmă veche, material textil și țeavă, un suport pentru ghivecele de flori creat dintr-un umeraș și sfoară, o tablă de șah neconvențională, suport pentru cărți realizat din plasticul unui recipient de detergent, suport pentru ustensilele de scris etc. De altfel, confecționarea unor astfel de obiecte a constituit și mobilul unei competiții desfășurate pe grupe eterogene, membrii grupelor făcând parte din țări diferite. Câștigătoare a fost grupa care a creat o tablă de șah neconvențională, grupă din care a făcut parte și LTME-istul, Radu-Andrei Găitan. O altă activitate practică a fost „Crush on Trush”, un workshop artistic în care elevii și cadrele didactice au învățat să creeze obiecte de decor din resturi de ceramică.
Vizitele la Mina de cărbuni „Guido” din Gliwice (devenită muzeu), la Grădina Botanică „Mikolow - Mokrem, Silesian University of Technology, workshopurile, prezentările și dezbaterile au constituit pentru participanți adevărate surse de inspirație și motivația de a disemina cele învățate în școlile și comunitățile din care fac parte.
Tot în cadrul activităților, a avut loc o prezentare a Programului EPAS, „LTME - Școală-Ambasador a Parlamentului European”, ocazie cu care s-a accentuat importanța promovării valorilor europene și a rolului instituțiilor UE în implementarea acțiunilor necesare protejării mediului înconjurător (coordonator, prof. Nicoleta- Andreea Filofi).
Ultimele mobilități din proiect vor avea loc în martie 2024, în România (LTME va fi gazda activităților proiectului) și în aprilie, 2024 în Spania.
Acțiunile dedicate mediului vor continua în LTME, atât în cadrul Proiectului „We are green Europe”, cât și în cadrul altor programe și competiții tematice: Eco-Provocarea, Școli prietenoase cu natura, ASAP - „Armata Selectării Atente a Plasticului”.
Mărturii ale elevilor și cadrelor didactice:
Eleva Cătălina Salca, clasa a XII-a B1:
„Activitățile desfășurate în cadrul acestui proiect au avut un impact puternic asupra mea, deoarece am învățat că din diferite lucruri inutile, se pot crea lucruri utile, un exemplu fiind sacoșa pentru cumpărături confecționată dintr-un tricou vechi. Datorită acestor activități, am reușit să privesc altfel lucrurile din jurul meu, și să încerc sa creez altele pentru a reduce risipa.
Locurile pe care le-am vizitat au fost minunate, am aflat informații noi, dar cel mai important lucru a fost sesizarea curățeniei prezente în jurul meu, lucru care m-a făcut să îmi doresc să urmez acest exemplu de a păstra curățenia oriunde merg. Un alt detaliu pe care l-am observat în această săptămână a fost că risipa alimentară poate fi evitată. A fost o experiență minunată pe care aș repeta-o oricând”.
Elev Alexandru Popica, clasa a X-a B2:
„A fost o experiență frumoasă în care am învățat lucruri importante despre protecția mediului și, în același timp, această experiență a contribuit la dezvoltarea mea personală și la îmbunătățirea competențelor mele privind limba engleză. Din aceste activități am învățat să protejez mediul și să mă integrez într-un mediu necunoscut.
În acest proiect am învățat să reciclez și să dau un alt rol obiectelor, dar și să lucrez și să comunic eficient cu alte persoane. Ne-au fost prezentate materiale cu ajutorul cărora am înțeles adevărata importanță a protejării mediului și riscurile la care este expusă planeta și locurile care ne înconjoară. A fost o experiență frumoasă pe care aș dori să o repet”.
Elev Alexandru Aldea, clasa a XII-a C:
„Experiența în Polonia a fost foarte bogată din punct de vedere cultural, dar și creativ. Din sumedenia de activități Eco-Friendly la care am luat parte, cea mai deosebită a constat în confecționarea unor obiecte (la alegere) realizate din materiale reciclate din jurul casei gazdelor noastre. Acest concurs a început în ziua de luni și am avut ca termen toată săptămâna pentru a pune la punct creațiile noastre. Eu și gazda mea, Simon, am ales să construim o lanternă folosind un vechi bec de proiector, o placă de bază în miniatură și un mic ventilator pentru a îmbunătăți și îndelunga perioadă de funcționare a acesteia. Ca sursă de energie am folosit o baterie externă cu încărcare solară ce facilita utilizarea lanternei chiar și în sălbăticie.
Confecționarea lanternei a fost realizată pe parcursul a 4 zile în care am folosit mai multe materiale precum scobitori, carcase din aluminiu de la lumânări și foarte multă bandă izolatoare. La finalul activităților, proiectul nostru a fost prezentat în fața elevilor și a profesorilor sub numele de «The Lightinator»”.
Elev Radu-Andrei Găitan, clasa a XII-a B1:
„Săptămâna în care am participat în proiectul Erasmus+ a fost una de neuitat și plină de experiențe din care am învățat multe lucruri noi, de exemplu, prezentările despre degradarea plasticului și refolosirea obiectelor reciclabile: cel mai mult însă, mi-a atras atenția prezentarea susținută la Grădina Botanică în care s-a vorbit despre risipa de haine pe care oamenii o fac. După această experiență am început să pun mai mult accent pe hainele pe care le dețin”.
Eleva Ana-Elena Drăghici, clasa a XII-a B1:
„În această săptămână am avut mai multe activități dedicate mediului. A fost o experiență de neuitat. Activitățile au avut un impact major asupra mea. Acestea m-au ajutat în realizarea faptului că orice poate fi refolosit; de exemplu, dintr-un tricou vechi am realizat o plasă. Am învățat că aruncarea unui obiect este ultima variantă la care ar trebui să recurgi și că există un rezultat frumos din orice. După această experiență cu siguranță îmi voi ajuta comunitatea și liceul prin prezentarea importanței reciclării în fiecare locuință, toate persoanele fiind foarte importante. Voluntariatul este altă soluție, participând la proiecte ecologice alături de colegii mei din liceu. O ultimă propunere ar fi să organizăm workshopuri în care îi putem învăța pe elevi cum să refolosească obiectele uzate”.
Elev Denis Popica, clasa a X-a B2:
„Experiența din Polonia a fost cu adevărat remarcabilă, iar activitățile noastre legate de mediu m-au impresionat profund. Participarea la proiectele de conservare a mediului mi-a deschis ochii cu privire la importanța protejării naturii. M-am simțit inspirat și dornic să fac mai mult pentru mediul înconjurător.
După săptămâna minunată petrecută în Polonia, intenționez să împărtășesc experiența mea cu prietenii. Cred că este important să le vorbesc despre activitățile noastre legate de mediu și despre impactul pe care l-am simțit. Prin discuții și interacțiuni personale, sper să îi inspir și pe ei să se implice în acțiuni de protejare a mediului”.
Prof. Nicoleta Andreea Filofi:
„Participarea la mobilitatea de învățare Erasmus+ în cadrul proiectului „WE ARE GREEN EUROPE”, subliniind atelierul de REPURPOSE (Reutilizare) din Cracovia, a fost o experiență transformatoare ca profesor. Am dobândit o conștientizare profundă cu privire la importanța atitudinii „zero waste” în toate aspectele vieții noastre, de la mâncare la îmbrăcăminte și dispozitive electronice.
În timpul atelierului, am învățat cum să transformăm obiecte uzate în resurse valoroase, în loc să le aruncăm la gunoi. Această lecție de reutilizare s-a extins și la alte aspecte ale vieții noastre, inclusiv mâncarea, îmbrăcămintea și dispozitivele electronice. Am devenit mai conștientă de impactul negativ pe care obiceiurile noastre de consum îl au asupra mediului înconjurător.
Această atitudine (i.e. „zero waste”) poate fi transformată în acțiuni practice prin reutilizare, reparare și cumpărarea mai ponderată. Pentru a contribui la un viitor mai sustenabil, pot să reutilizez și să repar obiectele în loc să le înlocuiesc. Pot reduce achizițiile inutile și pot să susțin producătorii locali, sprijinind astfel economia locală și reducând amprenta ecologică asociată transportului pe distanțe mari. În calitate de profesor, voi împărtăși aceste cunoștințe și experiențe cu elevii mei, încurajându-i să adopte și ei aceste practici responsabile. În plus, susțin și inițiativele de conștientizare în comunitatea școlară, promovând astfel un comportament mai responsabil față de mediu.
De asemenea, am avut ocazia să cunosc alți profesori dedicați și deschiși dialogului, cu care am putut împărtăși experiențe și idei pentru a aduce schimbări pozitive în educație și în comunitățile noastre. Am interacționat cu elevi din țările participante la proiect în cadrul unei activități de conștientizare a valorilor personale și a legăturii dintre valori și acțiunile noastre, pe care am desfășurat-o în urma prezentării Programului EPAS (Școli Ambasador ale Parlamentului European) activ în liceul nostru (și) în acest an școlar. Această experiență a consolidat convingerea mea că educația joacă un rol crucial în transformarea societății către un viitor mai verde și mai responsabil”.
Prof. Elena-Mihaela Mitrea, coordonator al proiectului:
„Doresc să mulțumesc părinților pentru încrederea acordată, colaborarea eficientă şi buna creştere a copiilor lor. Profesorilor le mulțumesc pentru implicarea activă din cadrul proiectului şi pentru educația de calitate oferită elevilor. Nu în ultimul rând, doresc să le mulțumesc elevilor pentru contribuția la bunul renume al țării şi al liceului nostru prin prezentările făcute, întrebările adresate şi răspunsurile date, comportamentul civilizat. Ne mândrim cu voi!”
Realizator, prof. Maria Bularca