EDUCATIE 1 februarie 2018

Literatura și istoria, predate prin aplicații inedite ale telefonului mobil

de Covasna Media | 645 vizualizări

Acțiunea a avut loc în cadrul Atelierului de scriere creatoare la Școala Gimnazială „Nicolae Russu” din Sita Buzăului

Marți, 30 ianuarie 2018, echipa Erasmus+ a Liceului Teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului, alcătuită din profesori și elevi, a desfășurat activitatea de diseminare Pen Writers – Atelier de scriere creatoare la Școala Gimnazială „Nicolae Russu” din Sita Buzăului pentru un grup de 24 de elevi din clasele a VII-a și a VIII-a și doi profesori Alexandru Fercu și Otilia Buzea.

Scopul activității: promovarea în rândul elevilor de gimnaziu a două aplicații pentru telefoanele mobile, IZILIT și Jurnal de licean,  pe care liceenii noștri le-au descoperit în cadrul unei activități de proiect la Biblioteca Județeană „George Barițiu” – Filiala pentru copii și tineret Brașov.

Activitatea a debutat cu o scurtă prezentare a Proiectului Erasmus+ Besteachers Bestudents, aflat în derulare la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” în al doilea an. Participanții la proiect, foști elevi ai Școlii Gimnaziale „Nicolae Russu”, au împărtășit experiențele lor de până acum, creând o atmosferă pozitivă, propice transmiterii exemplelor de bune practici dobândite prin intermediul mobilităților.

Pentru a cunoaște grupul de elevi ai școlii și pentru a descoperi preocupările lor legate de literatura contemporană, le-am propus un joc de „spargere a gheții” , „Cine altcineva .... ?” citește poezii de Ana Blandiana, scrie poezii etc., în cerc au vorbit despre ei și s-au amuzat copios, fiind atenți să găsească un scaun pe care să așeze.

A urmat prezentarea primei aplicatii, IZILIT – „Întâlnire zilnică cu Literatura” română contemporană, elevii au descărcat aplicația pe telefon, descoperind fiecare funcție a utilizatorului. Elevele liceului nostru i-au îndrumat în folosirea aplicației, povestindu-le felul în care folosesc aplicația, cum descoperă în fiecare zi o altă carte interesantă de citit și acest lucru se întâmplă într-un mod inedit, rapid și mereu la îndemnă cu ajutorul telefonului mobil. Au continuat cu recomandări de lectură pentru colegii lor mai mici.

Pornind de la cea de a doua aplicație prezentată elevilor de gimnaziu, Jurnal de licean, pe care au descărcat-o pe telefon și au aflat cum funcționează, îndreptând camera telefonului mobil pe o carte poștală, elevii au intrat în universul lui Valeriu Braniște și au descoperit atât evenimente istorice din acea perioadă în care Ardealul se afla sub dominație austro-ungară, dar și preocupările pe care le avea un licean de 17 ani, care se apropia cu pași repezi de bacalaureat.

Elevilor de la Sita Buzăului li s-a părut interesantă această aplicație întrucât au descoperit că tehnologia poate fi utilizată și într-un mod educativ. De asemenea, ideea de a cunoaște viața adolescenților dintr-o altă perioadă li s-a părut inedită. Sarcina lor de lucru, în cadrul atelierului, a fost de a crea fie o continuare a unei zile din jurnal, fie o poveste a unei imagini desprinse din jurnal. Creațiile lor, cele mai creative, vor fi publicate în broșura revistei Școlii Gimnaziale „Nicolae Russu”. Le mulțumim pentru colaborare și sperăm ca pe viitor să avem printre noi un număr mai mare de iubitori de jurnal sau chiar de scriitori de jurnal.

În final, elevii, completând un chestionar de feedback, ne-au lăsat gândurile lor cu privire la atelierul la care au participat. La întrebarea „Ce ai învățat la atelierul de astăzi?” au răspuns că au învățat cum să folosească două aplicații foarte interesante și utile, care îi vor apropia și mai mult de literatura română contemporană citind cărți minunate. Iată ce scria Cătălina: „Eu am învățat că lectura ar trebui să fie un stil de viață și nu ar trebui să treacă nicio zi fără să citim ceva”.

„La atelierul de astăzi am învățat cum trăiau liceenii în secolul al XIX-lea, am făcut diferite activități, am făcut cunoștință cu două aplicații interesante și am învățat că literatura este foarte importantă” (Delia).

Și-au exprimat dorința de a mai participa la astfel de activități, pentru că „a fost foarte distractiv și educativ. Este o experiență pe care nu am mai avut-o și vreau să o repet”, spunea Delia. Le vor povesti despre această activitate părinților, fraților și surorilor, „a fost o experiență frumoasă” (David), „o experiență minunată care mă ajută în educația mea” (Claudia).

Elevele liceului nostru au vorbit despre implicarea lor în activitate, în calitate de foste eleve ale școlii, de reprezentante ale LTME, răspunzând la câteva întrebări: Cum s-au simțit în noua calitate de formator, de reprezentant al LTME?, Care rol e mai ușor: elev sau profesor? Mandel Vivianne: Ieri am participat la o activitate în cadrul programului Erasmus +. Am fost unul dintre coordonatorii grupului și a fost o experiență interesantă, deoarece am prezentat două aplicații care îi fac pe tineri să folosească telefonul în scopuri educative. I-am văzut pe copii foarte încântați atât de aplicații, cât și jocul pe care l-am jucat. M-am bucurat să-i ajut să văd ce fel de carți le plac și să descoperim împreună autorii contemporani, dar și viața unui septiman din sec XIX. Cu ajutorul acestor aplicații putem să ne cunoaștem mai bine și să găsim o parte mai importantă, dar și folositoare nouă, a tehnologiei, Mandel Vivianne, cls. a IX-a B

 În cadrul acestei activități ne-am simțit foarte bine ca reprezentante ale liceului, dar și ca îndrumători, oarecum profesori pentru foștii noștri colegi. Le-am prezentat elevilor ce am descoperit la Biblioteca Județeană din Brașov. Elevii au fost deschiși și creativi, iar noi i-am ajutat cu mare drag și cu multă dragoste. Ne-am simțit bine ajutându-i și am fost mulțumite de noi însene. Cu siguranță vom repeta experiența, Murea Denisa si Neagoe Iulia, cls. a IX-a.

Bularca-Mariș Maria, cls. XB1: Această activitate a fost foarte interesantă din punctul meu de vedere, deoarece m-am simțit foarte bine în rolul de profesor, am împărtășit cu mândrie experiența trăită la Brașov, la bibliotecă, dar mai ales experiența trăită în proiectul Besteachers Bestudents. Rolul cel mai solicitant mi se pare cel de profesor, deoarece trebuie să aibă răspuns la toate întrebările puse de elevi, dar și atunci când trebuie să-i atragă să învețe și să facă diferite activități. M-am simțit mândră să reprezint Liceul „Mircea Eliade” și îmi doresc să mai fie asemenea activități, cu elevi înțelegători și isteți  precum cei de la Școala Gimnazială „Nicolae Russu”.

Secelean Georgiana, cls. XB1: Să fiu în ipostaza de „profesor” a fost destul de interesant. Am observat cât de greu este să îi faci pe ceilalți să fie atenți. Elevii de la Școala Gimnazială „Nicolae Russu” au fost foarte înțelegători și prietenoși cu noi în cadrul activității, de aceea nu am întâmpinat probleme în a ne exprima propriile experiențe în fața lor. Bineînțeles, m-am simțit mândră să reprezint liceul nostru și sper că le-am lăsat elevilor o impresie bună despre acesta.

Le mulțumim tututor pentru implicare și energia pozitivă.

Îi mulțumim d. prof. Pătrunjel Doina, coordonatorul proiectului Erasmus+ în școală, pentru sprijinul acordat în organizarea acestei activități.

Prof. Andreea Filofi și prof. Costina Văcăruș

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.