Transportatorii fac o prognoză sumbră pentru anul viitor: Carburanţii ar putea costa 7 lei pe litru
Transportatorii fac o prognoză sumbră pentru anul viitor. Carburanţii ar putea costa 7 lei pe litru, biletele de călătorie cu trenul şi autocarul s-ar putea scumpi, iar mărfurile transportate vor avea şi ele preţuri mai mari cu câteva procente. În plus, sunt anunţate greve ale şoferilor de TIR, de luna viitoare. Sunt numai câteva dintre efectele pe care le întrevăd transportatorii, după ce Guvernul a pus taxa de 7 eurocenţi pe litrul de carburant.
„Motorina este aur astăzi. Am ajuns să punem sonde în rezervoare”, spune Dan Cârjaliu, manager al unei firme de transport.
Firmele de transport caută soluţii pentru a reduce impactul scumpirii carburanţilor. Cum jumătate din costul unui transport este dat de preţul motorinei. Noua taxă va pune lacătul pe aproximativ 2000 de firme de transport, susţin oamenii de afaceri.
„Dacă vom ajunge la 7 lei pe un litru de motorină, vom avea o creștere per ansamblu de câteva zeci de milioane de euro în cheltuieli”, estimează Daniel Mazilu, secretar general la Asociaţia pentru Transporturi Rutiere.
Motorina scumpește trenul
Taxa de 7 eurocenţi este o lovitură la fel de dură pentru CFR Călători, care consumă anual aproape 50 de milioane de tone de motorină. Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, nu ştie, însă, cât de mare va fi impactul la final în preţul biletului de călătorie cu trenul. Ea spune că în prezent se fac calcule.
Specialiştii din industria feroviară au făcut deja unele calcule. „La CFR Călători, la consumul de motorină anual, cei 7 eurocenți pe litru se traduc într-un cost suplimentar de 3,5-4 milioane de euro, banii în loc să se îndrepte către repararea vehiculelor se vor îndrepta către accize suplimentare”, arată Ștefan Roșeanu, fost director general CFR Călători.
Totul în condițiile în care CFR Călători are peste o mie de vagoane și locomotive care sunt trase pe linie moartă deoarece nu sunt bani pentru reparații.
În plus, transportatorii sunt sufocaţi şi de taxe locale.
„Noi avem o problemă cu fenomenul Caransebeş: de 6 luni plătim o taxă de 100 de lei de trecere. De ce? Pentru că nu avem pe unde să trecem. CNADNR-ul a spus că nu au legislaţie şi nu pot face nimic”, explică Dan Cîrjaliu, manager al unei firme de transport.
„Toate pot să fie reclamate, (...) statul va trebui să demonstreze de ce este bine să ai în motorină atât de multe taxe”, spune avocatul Gheorghe Piperea.
Noua taxă pe carburant va aduce statului 600 de milioane de euro pe an. Asta înseamnă că anul viitor din aceşti bani ar trebui să se construiască aproximativ 100 de kilometri de autostradă.