Trăieşte sănătos, mănâncă româneşte!
Asociaţia Administratorilor de Pieţe din România susţine închiderea hipermagazinelor duminica
Respectând sloganul „Trăieşte sănătos, mănâncă româneşte!”, Asociaţia Administratorilor de Pieţe din România, prin preşedintele Teodor Ioan Birş, susţine Propunerea legislativă iniţiată de deputaţii Nini Săpunaru şi Tinel Gheorghe cu privire la închiderea hipermagazinelor duminica şi în zilele de sărbători legale.
Asociaţia Administratorilor de Pieţe din România sprijină producătorii agricoli şi prin acţiunile sale promovează prezenţa produselor agricole tradiţionale în pieţele agroalimentare din ţară, în principal prin asigurarea de spaţii de vânzare pentru producătorii agricoli mici şi mijlocii.
Pieţele agroalimentare administrate de membrii asociaţiei dispun de suficiente locuri pentru a asigura desfacerea în cele mai bune condiţii a produselor de calitate obţinute de producătorii agricoli putându-se astfel suplini închiderea hipermagazinelor duminica şi în zilele de sărbători legale.
De asemenea, considerăm că această măsură ar putea duce la înfiinţarea de pieţe mobile în zilele de duminică şi în zilele de sărbători legale.
Prin această măsură vor fi avantajate magazinele de proximitate şi micii comercianţi, aceştia colaborând foarte bine cu producătorii agricoli.
Într-adevăr, un efect pozitiv al acestei iniţiative legislative va fi, cu siguranţă, încurajarea producţiei agricole lucru la care va contribui, dar care totodată va şi determina, stoparea exodului tinerilor agricultori în alte ţări. Este de notorietate că producţia agricolă şi suprafeţele agricole lucrate sunt în scădere din cauza faptului că statul român nu protejează interesele tinerilor fermieri. Închiderea hipermagazinelor duminica şi în zilele de sărbători legale este o astfel de măsură ce se impune a fi luată, astfel încât populaţia tânără din mediul rural, specializată în muncile agricole, să nu mai fie nevoită să culeagă căpşuni în alte ţări.
Atât de mult trâmbiţata „cultură a shopping-ului de weekend” este o falsă problemă dacă ţinem cont de faptul că magazinele retail au doar cca 15 ani de când sunt în România. Putem vorbi cel mult de o „reeducare” a cumpărătorilor, reeducare făcută de retaileri prin diversele promoţii de weekend.
Acest comportament, această cultură a shopping-ului poate fi cu siguranţă reorientată spre prima parte a weekendului, sau chiar în celelalte zile ale săptămânii. În felul acesta, cu siguranţă, nici bugetul retailerilor şi nici bugetul de stat nu vor fi afectate întrucât volumul vânzărilor va rămâne sensibil egal cu cel din prezent, doar zilele în care se vor face cumpărături vor fi altele.
Nu în ultimul rând, această iniţiativă va impulsiona populaţia marilor oraşe pentru ca în ziua de duminică să-şi canalizeze eforturile spre alte acţiuni: cultură, sport, divertisment etc.
Considerăm că trebuie să ne aliniem principalelor state membre ale Uniunii Europene, precum Germania, Spania, Austria, Ungaria etc. care au limitat programul de funcţionare al supermarketurilor şi hipermarketurilor în weekend, şi aşa cum populaţia acestor ţări reuşeşte să facă cumpărăturile în celelalte zile, cu siguranţă şi românii o vor putea face.
Livia Modran
Asociaţia Administratorilor de Pieţe din România