Ţeapă sau viitor în modelling?
De aproximativ două săptămâni, pe străzile din centrul oraşului au apărut tot felul de tineri insistenţi care te trag de mânecă şi încearcă să te convingă cât de frumos eşti sau ce calităţi de model ai.
Promoteri pentru agenţia de modeling care s-a deschis în centru, First Face Models, tinerii insistenţi sunt înarmaţi cu pliante, cu un zâmbet larg şi cu un debit verbal care te face să uiţi unde mergeai de fapt.
„Facem o selecţie pentru modele, puteţi apărea în reclame, la televizor, puteţi avea contracte de publicitate“, „Acceptă şansa de a intra în lumea modei şi a publicităţii, viaţa vedetelor nu ţi se va mai părea doar un vis, cheia reuşitei tale va fi în lumea în care celebritatea se îmbină cu succesul financiar“, cam asta conţine oferta de vis care ţi se prezintă, aşa că unora nu le-a fost foarte greu să se lase convinşi să treacă pragul agenţiei.
Plăteşti încă de la intrare
Până aici, totul în regulă, numai că, ne povestesc câţiva „convinşi“, odată ce ajungi acolo începi să scoţi şi bani din buzunar, şi nu la modul în care ai timp să analizezi şi să te gândeşti, ci ţi se cer pe loc, de ca şi cum ai pierde şansa vieţii dacă nu dai acei bani tocmai atunci.
Pentru a ajunge însă la semnarea contractului – în valoare de 248 de euro – trebuie mai întâi să completezi un formular de înscriere şi să plăteşti 50 de lei înscriere ca să se vorbească cu tine. Mai mulţi cetăţeni ne-au semnalat noua activitate din oraş şi unii s-au arătat îngrijoraţi ca nu cumva să fie păcăliţi şi cu banii luaţi.
„Pentru 50 de lei ţi se fac 3 poze, cu un aparat de amatori, e o tipă care îţi explică, dar n-am înţeles exact ce şi cum pentru că vorbea încontinuu - „Stai cu mâna aşa, cu spatele nu ştiu cum”, nici n-am apucat să înţeleg pentru ce sunt pozele astea. Au zis că dau aceşti bani dar îi voi recupera pentru că fac trei şedinte foto în urma cărora o să primesc bani, şi după aceea eu voi face un contract, însă când m-am întâlnit cu directoarea sau ce era mi-a pus direct contractul în faţă – „Semnează-l!“. Păi cum să-l semnez aşa, acum, aici, mă întreabă dacă am 200 de lei la mine şi spun nu, de unde să am, că doar nu mă duc la shopping sau nu mă gândeam că trebuie să dau bani la agenţie (...) Ceea ce te bagă în derută este că pune muzică pe fundal, nu înţelegi ce spune, tipa zâmbeşte, e foarte drăguţă, zice de colaborări, pomeneşte nume de fotografi care ar fi celebri. Prima dată mi-au cerut toţi banii, dintr-o dată, că trebuie să plătiţi tot cursul, de 248 de euro, şi am spus că nu am de unde. Eram bulversată, nu pricepeam nimic, nu mi-a lăsat contractul să-l duc acasă, ci să semnez acolo şi atunci”, povesteşte o tânără abordată pe stradă zilele trecute de un reprezentant al agenţiei.
Ea a plătit prima rată, de 200 de lei, plus înscrierea, însă modul de abordare a făcut-o să intre la bănuieli şi a început să caute pe internet date despre agenţie, dând astfel de mai multe reclamaţii şi nemulţumiri din partea unor clienţi care au rămas cu ochii în soare după astfel de contracte.
Aşa că s-a dus să depună o cerere de reziliere a contractului. „Nu vreau să fac parte din baza lor de date, chiar nu vreau. Şi pozele sunt foarte slabe, parcă sunt mişcate, cine te-ar alege dintr-o aşa bază de date. M-am decis după vreo două ore şi am văzut plângerile pe net, am rămas frapată, am aflat că nicio agenţie renumită nu cere bani înainte. Eu nu dau 10 milioane ca să mă bage apoi într-un public la TV”, spune fata.
Niciun standard de frumuseţe
Un alt tânăr spune că totul i se pare foarte dubios şi n-ar vrea să fie păcăliţi oamenii din oraş. El s-a arătat mirat să vadă că deşi este o agenţie de modelling nu există niciun fel de standarde de frumuseţe, înălţime sau greutate, ci au fost chemate de pe stradă persoane pe care, fără a fi răutăcioşi, nu le-ai vedea nicicum în acest domeniu.
El spune chiar că noii clienţi sunt stimulaţi cu 7 lei pentru fiecare nou client adus, de unde ideea unui posibil sistem piramidal.
„Le iau minţile, vreau să atrag atenţia oamenilor să citească fiecare atent şi să se documenteze înainte să semneze orice”, spune el.
Nimic nu e sigur...
Managerul punctului de lucru al agenţiei din Sfântu-Gheorghe, Teodor Drăghici, spune că momentan în Covasna are loc o campanie de preselecţie pentru o bază de date cu tineri, copii care vor avea şansa de a participa la alte preselecţii, dar nu se pot da asigurări 100% că cineva va fi ales pentru un contract anume.
El a explicat că există două nivele – de amatori, pentru oricine, unde o agenţie poate înscrie orice model, întrucât în publicitate nu se caută standarde -, şi nivelul profesionist.
„E normal să fie şi persoane nemulţumite, o agenţie nu poate garanta activitate pentru nivel amator, noi promovăm pentru un an aceste modele pe site. Sunt două site-uri unde apar cei înscrişi şi noi îi promovăm pentru un an şi au posibilitatea de a participa, dar nu putem garanta că merge mai departe. La orice moment putem demonstra că pozele sunt pe site, ce promitem se întâmplă, pentru profesionişti cursurile încep cu un coregraf, se fac 100 de poze în 3 ţinute, se aleg 15 pentru portofoliu.
Se ajunge la nemulţumiri pentru că acele persoane nu înţeleg că agenţia nu le poate garanta contracte, le putem garanta promovare”, a declarat Drăghici. Potrivit acestuia, pentru nivelul amator nu ar fi nevoie de un aparat mai bun decât cel folosit, în schimb pentru nivelul profesionist se lucrează cu unul performant, a mai spus el amintind mai multe colaborări şi peste o sută de evenimente din cei cinci ani de activitate.
Până acum, în jur de 150 de persoane s-au înscris la oferta agenţiei, de la copii mici înscrişi de părinţi până la adolescenţi sau oameni în toată firea.
Ana Sidon