Surpriză teatrală în Sfântu Gheorghe
Premiera spectacolului „Colibri”, de Garret Jon Groenveld, în regia lui Sebastian Marina, va avea loc joi la TAM
Teatrul Andrei Mureşanu adaugă o nouă premieră în agenda culturală a oraşului. Este vorba despre „Colibri”, de Garret Jon Groenveld, în regia lui Sebastian Marina, care este totodată şi actor în spectacol, alături de Ion Fiscuteanu Jr. Conceptul scenografic îi aparţine lui Wegroszta László, iar coregrafia este semnată de Veres-Nagy Attila.
Reprezentanţii teatrului au organizat marţi o conferinţă de presă la care au participat toţi artiştii implicaţi în proiect, alături de Horaţiu Fâra şi regizorul Dan Ţopa, directorul instituţiei.
Prin discuţiile purtate cu reprezentanţii mass-media, artiştii le-au oferit iubitorilor de teatru atât informaţii despre spectacol, cât şi detalii de culise care contribuie la conturarea unei imagini complete asupra felului în care a fost conceput, a modului în care s-a ales echipa şi a scopului pe care îl are această punere în scenă.
Cine este Garret Jon Groenveld?
Garret Jon Groenveld este dramaturg şi poet contemporan din San Francisco, care s-a remarcat şi prin piesa „Colibri” şi care, în 2012, a câştigat premiul „The Internationalists”, acordat în cadrul „Global Playwriting Contest”. Jurnaliştii de la „San Francisco Chronicle” vorbesc despre el ca despre „o comoară a comunităţii”.
„Colibri”, o distopie dramatizată
Piesa lui Groenveld abordează subiectul sensibil al relaţiilor interumane într-o societate în care nu există prieteni şi umanitate şi în care restricţiile sunt pe cât de abuzive şi absurde, pe atât de greu de evitat. Acţiunea se petrece într-un viitor mai mult sau mai puţin îndepărtat, într-o lume în care nu mai există tehnologie şi care este permanent măcinată de războaie şi atacuri teroriste. Dar ceea ce şochează este faptul că toţi oamenii din această societate sunt obligaţi să aibă un job, care nu întotdeauna este compatibil cu pregătirea lor. În atare condiţii, sistemul este cel care decide pentru ei şi care se preocupă de locul de muncă al fiecărui individ, căruia nu i se permite să îl conteste. De altfel, cele două personaje masculine care apar în spectacol sunt agenţii unui oficiu de şomaj care fac recrutări de personal în vederea ocupării diferitelor locuri de muncă vacante.
Cui i se adresează spectacolul
„Piesa tinde să pară comedie, dar ea este o dramă”, spune Sebastian Marina. Textul are legătură cu tot ce s-a întâmplat, se întâmplă şi se va întâmpla în lumea noastră, ceea ce îl face pe regizor să creadă că „fiecare categorie de public are ce să extragă din el”. Un om trecut de 30 de ani poate înţelege totuşi diferit mesajul, crede Marina, prin simplul fapt că a trăit o vreme într-un sistem care se aseamănă în multe privinţe cu ceea ce se regăseşte în piesă. Pe de altă parte însă, tinerii vor găsi piesa la fel de interesantă prin faptul că vorbeşte despre interacţiunile dintre oameni, despre „ce pare a fi relaţia dintre ei şi ceea ce este”, dar mai ales „unde ajunge relaţia dintre ei”.
„Mi-a plăcut textul pentru că e bine scris şi se potriveşte cu mine”
Cel care a vorbit primul despre spectacol la conferinţa de presă a fost chiar regizorul Sebastian Marina, care a dezvăluit cum a ajuns la acest proiect. Artistul a mărturisit că la bază s-a aflat dorinţa sa de a da naştere unui nou spectacol în două personaje, cu mijloace simple, decor sumar şi cheltuieli mici. Pornind de la această idee, şi-a sunat o bună prietenă, pe Ana Mărgineanu, care i-a recomandat textul „Colibri”, de Garret Jon Groenveld şi care i-a vorbit în câteva cuvinte despre ideea pe care acesta o transmite. Mesajul l-a cucerit pe regizor încă dinainte de a ajunge să citească textul. Într-atât, încât pasul următor a fost să-i propună lui Ion Fiscuteanu Jr. să joace împreună într-un spectacol care trebuia concretizat cu orice preţ. Lecturarea integrală a piesei i-a întărit convingerea că spectacolul merită: „Mi-a plăcut textul pentru că e bine scris şi se potriveşte cu mine”, a spus Sebastian Marina, iar acest argument a fost suficient ca să-l determine să lupte pentru concretizarea dorinţei sale.
Întrebat despre cum a abordat spectacolul din punct de vedere regizoral, Seba – cum îi spun prietenii – a răspuns: „Eu nu sunt regizor şi nu am sertăraşe. Nu fac clasamente. Ideile au venit pe măsură ce a înaintat procesul. Fiecare om din echipă a avut o idee. Abordarea textului este clasică, însă elementele de modernitate vin tot din text. Fiind scris recent, acesta este pe alocuri absurd, ceea ce îl face şi modern.”
Cum se vede proiectul prin prisma celorlalţi membri ai echipei
Vorbind despre premiera la care a lucrat, coregraful Veres-Nagy Attila a declarat că principalul rol pe care l-a avut în echipă a fost acela de observator. „Am încercat să ajut observând şi străduindu-mă să ajung la adevărul textului. Acel adevăr care să funcţioneze”, a mărturisit el.
Responsabil de scenografie şi de grafica spectacolului este Wegroszta László, care prin viziunea sa a reuşit să schimbe abordarea iniţială a regizorului. „Văd piesa ca pe un capitol din romanul „1984” al lui Orwell”, a afirmat artistul, care a adăugat că, deşi îşi pusese în gând să renunţe la scenografie, propunerea primită de la Sebastian Marina i-a plăcut într-atât, încât nu a putut să îi reziste. În ce priveşte implicarea sa în spectacol, Wegroszta a subliniat că nu se poate vorbi despre o scenografie înţeleasă în forma clasică a cuvântului, ci mai degrabă despre un concept scenografic care completează mesajul textului ce „va ajunge foarte aproape de orice categorie de public”.
Cum ştim dacă spectacolul e bun?
Discutând despre ceea ce promite să aducă în faţa publicului prin spectacolul „Colibri”, regizorul şi-a amintit de învăţăturile primite de la una dintre profesoarele sale din facultate, care, la un moment dat, simplist vorbind, i-a făcut următoarea precizare: „Dacă în timp ce te uiţi la un spectacol te deranjează scaunul de sub fund înseamnă că spectacolul nu e bun.”
În completarea acestui punct de vedere, Ion Fiscuteanu Jr., al doilea actor din spectacol, a spus: „Noi nu simţim cele două ore pe scenă. Dacă transmitem asta şi publicului înseamnă că am reuşit”.
„Lipsurile financiare aduc un plus de creativitate”
„Colibri” de la Teatrul Adrian Mureşanu este un spectacol născut din pasiune, din dragoste pentru arta teatrală, dar cu un buget limitat, ceea ce îi dă un plus de valoare, căci, după cum a declarat directorul TAM, Dan Ţopa, este „un spectacol elaborat, născut din idei, nu din sărăcie”.
Mai mult decât atât, scenograful Wegroszta a dorit să sublinieze că montarea aceasta este un exemplu că „lipsurile financiare aduc un plus de creativitate”.
Vorbind despre minusurile spectacolului din perspectivă strict pecuniară, Sebastian Marina a dat de înţeles că un buget mai mare nu ar fi schimbat cu nimic felul în care acesta este conturat, chiar dacă ar fi diminuat simţitor eforturile admirabile ale întregii echipe. „Ca spectacolul să fie şi mai cool, am fi avut nevoie de încă trei maşinişti”, a declarat în continuare artistul. Însă, chiar şi cu acest minus, proiectul a ieşit aşa cum şi-au dorit toţi cei care au participat la realizarea lui.
Când şi unde putem vedea „Colibri”
Spectacolul se va juca la Sala Mare a Teatrului, premiera fiind programată pentru joi, 5 februarie, ora 19:00. Următoarea reprezentaţie va avea loc duminică, 8 februarie, de la aceeaşi oră.
Preţul biletelor este de 15 lei în seara premierei şi de 10 lei la reprezentaţiile următoare. Pentru pensionari, elevi şi studenţi, costul unui bilet va fi de 7 lei.
La dorinţa expresă a lui Sebastian Marina, „Colibri” se va juca doar cu 77 de spectatori per reprezentaţie şi cu publicul pe scenă, unde vor fi montate nişte gradene.
Următoarea premieră a Teatrului Andrei Mureşanu este preconizată pentru luna martie, când, aşa cum a declarat directorul Dan Ţopa, publicul din Sfântu Gheorghe se va putea bucura de o montare realizată de Cristi Banu.