Spitalul de la Vâlcele, pe mâna DNA
Un control al Ministerului Sănătăţii a avut loc recent în cadrul unităţii
Plângerea penală înaintată Parchetului de pe lângă Tribunalul Covasna de către un fost angajat al Centrului de Patologie Neuromusculară Radu Horia din Vâlcele, Gabriel Ciucășel, cu privire la o serie de nereguli care ar fi comise de conducerea unității va fi cercetată de Direcția Naţională Anticorupție - Biroul Teritorial Brașov, unde a fost declinată de anchetatorii din județul nostru din considerentul că dosarul este de competența procurorilor anticorupție.
Deturnare de fonduri?
Între timp, la Spital a avut loc recent și o „vizită de lucru” a unui corp de control de la Ministerul Sănătății, care a verificat mai multe aspecte ale activității de aici. Printre altele, s-ar părea că ar fi vorba și de faptul că, deși unitatea a primit în ultimii ani unele fonduri pentru programe de cercetare, acestea nu ar fi fost cheltuite în mod corespunzător, sau oricum nu cu acest scop, ci au ajuns în cu totul alte direcții.
Scandalul la Spitalul din Vâlcele a început în această vară. S-a concretizat într-o primă fază cu o plângere din partea angajatului Gabriel Ciucășel, fost gestionar, care a depus la Parchetul de pe lângă Tribunalul Covasna un denunț penal împotriva conducerii unității, respectiv directorul financiar-contabil cu atribuții de manager, Claudia Vigheci, în care o acuză pe aceasta de mai multe nereguli și unde vorbește despre o stare conflictuală și de stres printre angajați sau pacienți. Cazul lui este pe rolul instanței din Covasna, întrucât a atacat decizia desfacerii contractului de muncă, precum și rezultatele celor trei comisii de disciplină la care a fost supus.
Sute de comentarii pe covasnamedia.ro
Pasul lui a reprezentat un punct de pornire pentru sute de comentarii și chiar câteva filmulețe postate pe site-ului ziarului nostru (www.covasnamedia.ro) împotriva managementului Spitalului (ziarul nu își asumă acuzațiile respective și nici nu confirmă veridicitatea lor, n.r.), în care fie se acuză sustrageri de ajutoare, fie se vorbește despre nemulțumirea pacienților și unele probleme de aici.
De altfel, lista pacienților care au depus în ultima perioadă plângeri sau memorii împotriva conducerii nu este deloc neglijabilă. De la faptul că internările s-ar face „pe mustață”, până la tratamente incorect aplicate, plângerile sunt dintre cele mai diverse. Mai mulți pacienți au semnat în urmă cu ceva vreme și un memoriu, în care spun următoarele:
„(...) cu justificată indignare vă aducem la cunoștință următoarele abuzuri din partea unor angajați ai spitalului, inclusiv a dnei manager a unității: nerespectarea și neseriozitatea biroului de internări în ceea ce privește internarea pacienților, aceștia fiind nevoiți să sune cu luni de zile înainte pentru programare, să-și confirme și să-și reconfirme data internării la venirea acestora în spital. Perioada spitalizării ne este impusă „forțat”, aceasta fiind stabilită de către dna de la biroul de internări și managera unității. Orice tentativă de încălcare a listei de plecări atrage după sine amenințări de tipul „trimitem la comisia de expertiză biletul de ieșire și pierzi gradul”, sau „nu pleci nicăieri, vin să vă număr”.
La întrebarea „de ce nu putem pleca la trei săptămâni” (aceasta fiind perioada de spitalizare cunoscută de pacienți), dna manager răspunde că nu poate să ne dea drumul pentru că nu își realizează indicatorii, iar dacă totuși plecăm mai repede nu ni se face comandă la salvare, și dacă o facem noi atunci nu se pune ștampila rotundă a spitalului pe foaia de parcurs a șoferului”.
Aceiași semnatari ai memoriului spun că, de asemenea, la proceduri s-ar face diferența între pacienții dr. Vagner și cei ai altor medici. În plus, la sala de masaj lucrează o infirmieră și un brancardier, mai spun oamenii.
„Am scris acest memoriu nemulțumiți și frustrați de nedreptățile care se fac în acest spital, atât nouă, pacienților, cât și dr. Vagner, (și nu suntem puțini), cât și pentru a veni în ajutor unui medic care pune suflet în ceea ce face, își susține pacienții și întâmpină multe greutăți”, se mai scrie în respectivul document.
Într-o altă reclamație, de data aceasta individuală, o pacientă susține că deși a avut infecție urinară când era în spital, nu a primit tratament decât după două săptămâni, când a venit medicul Vagner din concediu, în plus pacienților li se impune la ce medic să se interneze.
Fără note de înregistrare
Dr. Ileana Vagner, medic în cadrul Spitalului de la Vâlcele, a povestit și aceasta unele dintre probleme și are ea însăși un proces cu unitatea, pentru luarea salariului de merit.
Astfel, potrivit acesteia, înregistrarea unor documente, reclamații, sesizări etc. la nivel de unitate este practic imposibilă, fiind nevoită să le trimită prin Poștă cu confirmare de primire ca să fie luată în evidență primirea lor; de asemenea i-au fost luați toți pacienții adulți, după ce mai bine de 4 ani şi jumătate s-a ocupat de ei, pe considerentul că este medic de copii. „Nu dă numere de înregistrare, trebuie să trimit cu confirmare de primire orice hârtie”, spune medicul.
Totodată, biletele de ieșire din spital, ale pacienților, suferă și acestea modificări ale conducerii, fără acordul medicului, mai spune aceeași sursă.
Tot ea a povestit și despre un caz în care pacienta ar fi primit tratament greșit și a suferit un accident vascular.
În urma unei reclamații care a fost depusă la ITM cu privire la Spital, inspectorul de control ar fi spus următoarele: „(...) să mă duc în control, dar să nu uit nicio clipă cine este tatăl managerului!”.
Directorul financiar economic al Spitalului, Claudia Vigheci, este fiica vitregă a directorului coordonator adjunct al Direcției de Sănătate Publică (DSP) Covasna, Ștefan Mereuță, care a făcut parte și din comisia de examinare a Claudiei Vigheci, la momentul organizării concursului pentru postul de la Vâlcele.
De asemenea, Gheorghe Mereuță, fiul aceluiași directorul adjunct al DSP, este angajat al Spitalului de Vâlcele, pe post de referent.
Raport în așteptare la DSP
Directorul financiar Claudia Vicheci nu a putut fi contactat în ultimele zile pentru a-și spune punctul de vedere referitor la toate cele semnalate mai sus, telefoanele repetate la Spitalul din Vâlcele primind același răspuns „doamna director nu este astăzi”.
Șefa Direcției de Sănătate Publică (DSP) Covasna, Deme Judit, a declarat că raportul comisiei care a venit în verificare la Spital nu a fost încă finalizat și predat oficial, însă s-au conturat deja unele concluzii legate atât de starea financiară a instituției cât și de funcționarea acesteia.
Astfel, Deme Judit a arătat că cei din Comisia de control nu au găsit nicio neregulă în ceea ce privește starea financiară a Spitalului, însă au semnalat deficiențe legate de starea clădirii care are un grad de uzură avansat. De aici a reieșit că circuitele nu pot fi respectate din cauza modificărilor apărute în legislație de-a lungul anilor, procedurile de fizioterapie nu pot fi realizate, iar laboratorul de genetică nu e funcțional ca urmare a lipsei de personal și de medici.
„Cred că toate părțile, atât direcțiunea cât și medicii și pacienții, ar trebui să aibă mai mult tact și diplomație în tratarea problemelor care apar în Spital. Există o etică și deontologie medicală care ar trebui respectată de toată lumea”, a mai spus Deme Judit, referindu-se la problemele semnalate de unii angajați sau foști angajați ai Spitalului de la Vâlcele, precum și de unii pacienți de aici.
În rest, șefa DSP Covasna nu a vrut să comenteze mai mult pe marginea acestui subiect, arătând că eventuale completări vor fi date la finalizarea raportului de control.
Ana Sidon, Monica Vajna