Reînnoire instituțională la Primăria municipiului Sfântu Gheorghe
Raport privind posturile vacante
În toamna anului 2016, Primăria municipiului Sfântu Gheorghe anunța 57 de posturi vacante. După gestionarea primului val de reînnoire instituțională am întocmit un raport informativ din datele posturilor publicate și ocupate în ultimul an.
La data de 23 septembrie 2016 a apărut primul anunț privind posturile vacante în cadrul Compartimentul Relaţii cu Publicul, Informaţii, Registratură, care de altfel a devenit unul dintre cele mai renumite compartimente ale Primăriei municipiului Sfântu Gheorghe, aici înregistrându-se cele mai multe aplicații: șase persoane înregistrate pe un post, dar din păcate nimeni nu a promovat examenul pentru ocuparea postului.
Până la data de 19 ianuarie 2016 s-au publicat 65 de posturi vacante, din care 38 de referent iar 27 contractuale. Până la această dată s-au înregistrat 98 de candidați din care doar 26 au trecut testul final. Aceste date conțin și informațiile privind cele 6 birouri pentru care în luna ianuarie s-au publicat 11 posturi vacante, cât și posturile care nu au fost ocupate la finele anului trecut. Ocuparea acestor posturi este în curs de desfășurare, compartimentele respective fiind în așteptarea candidaților.
Din cele 64 de posturi publicate, 4 au fost în funcții de conducere din care două au fost ocupate, iar două au rămas neocupate. 47 de posturi au necesitat studii superioare, iar 17 posturi studii liceale (bacalaureat) sau diplomă de atestare a finalizării școlii profesionale, sau a școlii generale (10 clase), din care 7 s-au ocupat, iar 5 sunt în proces de publicare.
Vom enumera unele dintre experiențele ultimelor trei luni, pe de-o parte ca prezentare a unui fapt interesant, iar pe de altă parte ca o propunere: solicitările au fost mai mari pentru ocuparea locurilor de muncă care necesitau într-o mică măsură sau nu necesitau deloc vechime sau experiență profesională, decât pentru locurile de muncă care prevedeau mai mulți ani vechime. Acest lucru s-a dovedit a fi valabil în special în cadrul candidaților cu studii în domeniul juridic sau tehnic. Am constatat în repetate rânduri că persoanele cu abilități bune și corespunzătoare tuturor criteriilor solicitate au picat la examenul de ocupare a posturilor vacante, din cauza necunoașterii legii. Astfel sfătuim candidații să ia în serios analizarea subiectelor de examen, fiind păcat pierderea posturilor din aceste motive.
O altă problemă interesantă este vechimea și experiența în muncă. În această perioadă am întâlnit multe situații când angajatul a aflat cu ocazia verificării dosarului de aplicare faptul că propria carte de muncă nu a fost completată în mod corespunzător sau nu a fost încadrat în categoria corespunzătoare studiilor efectuate și astfel candidatului i-a fost imposibil să-și dovedească experiența profesională sau vechimea în muncă.
Referitor la această temă este de asemenea interesantă diferența dintre vechimea la locul de muncă și vechimea profesională. Pentru vechimea în muncă este obligatorie prezentarea calității de angajat oficializat cu contract de muncă, această perioadă fiind luată în considerare la încadrarea salarială și pensii. Vechimea profesională înseamnă activitatea corespunzătoare studiilor, care este susținută prin calitatea de persoană fizică autorizată, dar această autorizație nu este de ajuns, este necesară să fie susținută prin contracte care dovedesc faptul că perioada analizată se compune efectiv din muncă prestată.
(Biroul de Imagine al Primăriei)