Provocarea zilnică pentru Ozun, rețeaua de apă și canalizare
Rețeaua de apă și canalizare din Ozun se confruntă aproape zilnic cu diverse probleme, majoritatea cauzate de planificare inadecvată, potrivit operatorului Gospodărie Comunală SA. În medie, compania pierde aproximativ 70 de bani pentru fiecare metru cub de apă uzată, din cauza acestor deficiențe.
Situația actuală
Bács Eszter, directorul tehnic al companiei de apă, a explicat într-un comunicat de presă, trasmis redacției covasnamedia.ro, că principalele dificultăți sunt legate de instalațiile de pompare a apelor uzate, care au fost subdimensionate de proiectanți. Din acest motiv, aceste instalații nu pot funcționa la capacitate maximă.
O altă problemă frecventă este utilizarea necorespunzătoare a sistemului de canalizare. Potrivit aceleiași surse, locuitorii din Ozun aruncă adesea șervețele umede și alte materiale care nu ar trebui să ajungă în canalizare, ceea ce duce la blocaje. Gospodărie Comunală SA face apel la cetățeni să nu arunce nici măcar șervețelele ușor degradabile în toaletă, deoarece pot provoca defectarea sistemului de pompare a apei uzate.
„Nu putem cumpăra o pompă nouă în fiecare săptămână, pur și simplu nu este fezabil”, a subliniat directorul tehnic, Bács Eszter.
„Din cauza deșeurilor, pompele se opresc, iar apa uzată nu ajunge la stația de epurare, astfel că trebuie trimis la locul blocajului un utilaj din Sfântu Gheorghe, dar nu există garanția bunei funcționări a stației de epurare”, se mai arată în comunicat.
Într-un interviu pentru Observatorul de Covasna și covasnamedia.ro, primarul comunei Ozun, Bordás Enikő, a admis că există această problemă și a precizat că „pompele tot timpul trebuie reparate, pentru că se strică din cauza utilizării incorecte a sistemului de canalizare. Se aruncă diverse deșeuri sau șervețele care nu ar trebui să ajungă acolo. Tot încercăm să-i facem pe locuitori conștienți de acest aspect, dar din păcate, după cum se poate observa, tot apar aceste probleme, deci nu prea avem rezultate în acest sens”.
Costurile ridicate reprezintă o altă provocare majoră, se mai arată în comunicat. Locuitorii plătesc 5,62 lei pe metrul cub de apă uzată, în timp ce costurile pentru companie ajung la 6,32 lei, din care 5 lei sunt doar pentru energia electrică necesară funcționării sistemelor.
Provocări în timpul precipitațiilor și secetei
Rețeaua de canalizare din Ozun nu dispune de un sistem de canalizare pentru apele pluviale.
„La Ozun nu există canalizare pluvială, iar în cazul unei furtuni se scurge atât de multă apă încât sistemul nu mai funcționează din cauza capacității insuficiente”, a transmis prin comunicat, Butyka Elemér, directorul de operațiuni al companiei.
În perioadele de secetă și caniculă, rețeaua de apă suferă și ea din cauza subdimensionării. Irigarea terenurilor a dus la un deficit de apă.
Măsuri de îmbunătățire și soluții pe termen lung
Gospodărie Comunală SA spune că lucrează la îmbunătățirea proiectării și construcției rețelei de canalizare, dar acest proces este de durată.
„În multe cazuri, ar fi un cost minim pentru achiziționarea echipamentelor și conductelor de dimensiunile potrivite, dar dacă acest lucru nu se face, se îngreunează inutil viața de zi cu zi a unei întregi localități. La Ozun, dar și în alte părți, încercăm să remediem erorile cât mai repede posibil și sperăm să reușim”, a afirmat Kozsokár Attila, directorul societății.
„Noi (n.r. primăria) acum avem în curs de licitație extinderea sistemelor de apă și canalizare în comuna Ozun. În cadrul acestuit proiect, finanțat prin proiectul „Anghel Saligny”, o să extindem rețelele deja existente din cele patru localități ale Comunei Ozun” a subliniat primarul comunei Ozun, Bordás Enikő, într-un interviu pentru Observatorul de Covasna și covasnamedia.ro.
Pentru a rezolva problemele survenite în urma irigării terenurilor, s-a modificat recent sistemul, astfel încât apa să fie stocată într-un rezervor înainte de a fi distribuită locuitorilor.
„Cea mai mare importanță o are realizarea unui rezervor de 300 de metri cubi care o să fie amplasat în localitatea Sântionlunca, prin care sperăm că o să fie rezolvată acea problemă de presiune”, a adăugat Bordás Enikő.
În ciuda provocărilor actuale, autoritățile locale din Ozun, împreună cu Gospodărie Comunală SA, spun că depun eforturi pentru a îmbunătăți rețeaua de apă și canalizare și a asigura servicii care să respecte standardele de calitate.
„Noi încercăm să conlucrăm cu Gospodăria Comunală pentru reparația acestor sisteme și pentru a putea presta aceste servicii conform dorințelor și standardelor cerute”, ne-a mai spus edilul.