Oaspeţi de peste hotare la Şcoala Gimnazială „Ady Endre”
În perioada 15-19 aprilie a avut loc la Şcoala Gimnazială „Ady Endre” din Sfântu Gheorghe, cea de-a doua întâlnire a elevilor şi profesorilor implicaţi în proiectul multilateral Comenius „Descoperă, înţelege şi apreciază – mai au nevoie tinerii de tradiţii?” care se derulează în parteneriat cu şcoli din Polonia, Germania, Cehia şi Portugalia.
Pe parcursul întâlnirii s-au desfăşurat numeroase activităţi legate de tema proiectului şi structurate în aşa fel încât să fie atinse obiectivele acestuia.
Proiectul îşi propune să găsească noi modalităţi prin care tinerii să descopere şi să aprecieze tradiţiile şi cultura locală; să schimbe atitudinea tinerilor faţă de procesul învăţării, faţă de tradiţii şi cultura de masă şi să înţeleagă generaţiile părinţilor şi bunicilor; să încurajeze şcolile să studieze preferinţele elevilor şi asftel să introducă discipline opţionale, materiale, lecţii sau activităţi extracurriculare.
Tema activităţilor pentru întâlnirea din România a fost „Folosirea dramei pentru descoperirea miturilor şi legendelor locale”.
În cadrul primei zile s-au desfăşurat o serie de activităţi în şcoală cum ar fi participarea oaspeţilor la lecţii de limba engleza şi de geografie. După jocurile didactice de socializare şi dezvoltarea abilităţilor de comunicare în limba engleză, a urmat lecţia de geografie. În cadrul acesteia au fost prezentate câteva materiale powerpoint despre geografia judeţului, dar şi a României, câteva tradiţii importante din zonă, costume tradiţionale, cântece şi dansuri populare maghiare şi româneşti, iar in final participanţii au fost serviţi cu kürtős kalács şi cozonac, ca dulciuri tradiţionale.
După amiaza s-a desfăşurat un workshop la Muzeul Naţional al Carpaţilor Răsăriteni unde oaspeţii au putut vizita expoziţia arheologică şi apoi au realizat obiecte de ceramică sub îndrumarea arheologului Dan Buzea.
Pentru a cunoaşte oraşul, am organizat o activitate de „treasure hunt” în cadrul căreia, împărţiţi pe grupe şi cu ajutorul hărţilor şi indiciilor, dar şi al ghizilor, au putut descoperi locurile intersante şi pline de istorie din oraşul nostru.
Următoarele două zile au fost dedicate vizitelor socio-culturale, legate însă de tradiţii, legende, obicieuri. Am organizat o vizită la Castelul Bran, deoarece legenda lui Dracula stârneşte tot mai mult interes şi rămâne, din păcate, una dintre emblemele României pentru cei din afara, la Peştera Valea Cetăţii şi evident la Braşov, oraşul simbol pentru convieţuirea multietnică de-a lungul timpului şi unde amprenta locuitorilor germani de odinioară este încă prezentă.
O altă excursie interesantă a fost la Muzeul etnografic de la Cernat, unde elevii şi profesorii au realizat picturi pe lemn cu motive tradiţionale maghiare, la Târgu Secuiesc unde au vizitat Muzeul de etnografie, la Balvanyos şi la Lacul Sfânta Ana, elevii ascultând şi legendele legate de aceste locuri.
În ultima zi a activităţilor au fost prezentate piesele de teatru care trebuiau să ilustreze o legendă, o tradiţie sau un mit local. Echipa de la şcoala noastră a prezentat legenda Sfântului Gheorghe, cu elevi din clasele a VII-a A şi B, echipa din Germania a prezentat un teatru de umbre cu o legendă despre Agnes Brenauer, cei din Polonia au prezentat legenda întemeierii oraşului Cziesyn, iar cei din Portugalia legenda unei prinţese locale Margherita. După amiază, au vizitat Muzeul Naţional Secuiesc, iar ziua s-a încheiat cu delicioase prăjituri cu specific local la o celebră cofetărie din oraş.
Pentru toţi participanţii a fost o experienţă extrem de interesantă şi benefică din punct de vedere cultural, istoric şi relaţional, iar noi credem că am contribuit, într-o oarecare măsură, la cunoaşterea valorilor tradiţionale româneşti şi maghiare din zonă.
Prin acest proiect încercăm să îi facem pe elevi să reflecteze şi mai ales să găsească răspunsul potrivit la întrebarea: mai au nevoie tinerii de tradiţii?
Profesor coordonator,
Constanţa Balog