Mona Pethő, profesoara din Sfântu Gheorghe, câștigătoarea trofeului „SuperTeach-Mentalitate Deschisă“
„Trăiesc prin realizările elevilor mei. Îmi plac provocările și am descoperit despre mine că, exact atunci când spun că nu mai pot, tot mai pot puțin! Nu m-am dat înapoi și nu regret nimic!“
Mona-Mihaela Pethő, profesoară de limba și literatura română la Școala Gimnazială „Váradi József“ din Sfântu Gheorghe, originară din Întorsura Buzăului, a primit trofeul SuperTeach, la Gala SuperTeach 2022 „Children First” (n.r. „Copiii pe primul loc“) din 1 iunie a.c.. În cadrul galei, au fost premiați profesorii cu mentalitate deschisă și cu impact asupra elevilor, care-i fac pe aceștia să iubească școala.
SuperTeach este un proiect care stimulează dorința profesorilor de a schimba mentalități și de a ajuta la transformarea sistemului educațional național prin metode de predare inovatoare. Proiectul constă în conferințe SuperTeach, organizate în marile orașe din țară, precum și într-un curs certificat, „Mentalitatea Deschisă în Educație“ (MDE), în urma căruia profesorii participanți obțin acreditare. La Gala SuperTeach din 1 iunie a.c. au fost premiați cei mai buni cinci profesori absolvenți ai acestui program, printre care și Mona Pethő.
Într-un interviu acordat redacției noastre, Mona ne-a spus ce înseamnă pentru ea acest premiu și cum a reușit să aplice la clasă ce a învățat în cadrul proiectului, mai ales când vine vorba despre a avea o mentalitate deschisă.
- Ce înseamnă acest trofeu pentru tine? Spune-ne puțin despre lucrarea cu care ai participat.
- Tema lucrării am schimbat-o de trei ori, până să realizez că de fiecare dată reușea să fie și despre mine, nu numai despre elevii mei. În cele din urmă, titlul lucrării a fost „Dezvoltarea comportamentului de lucru în grup și implicarea în propriul proces de învățare la limba și literatura română a elevilor de clasa a VII-a, secția maghiară“. Lucrarea a fost prezentată în cinci minute, la Simpozionul Național Super-practici SuperTeach din 7 mai, la Brașov. Am fost onorată că lucrarea noastră, că eu așa spun, că e a noastră, a fost printre cele cinci selectate pentru a fi premiate la gală, pe 1 iunie. Nu mă așteptam, am văzut foarte multe lucrări care mi-au rămas în suflet. Faptul că am primit trofeul SuperTeach de la propriul meu elev, Márk Zoltáni, care m-a însoțit la București, a fost cel mai emoționant moment. Încă sunt în starea respectivă și consider că a fost o experiență unică.
- Cum a început totul?
- Această gală de 1 iunie a avut la bază, de fapt, un curs pe care eu l-am absolvit, un curs de „Mentalitate Deschisă în Educație“. Am ajuns să mă înscriu la acest curs participând la o conferință SuperTeach la Brașov, în 22 februarie 2020, chiar înainte de pandemie. Cursul a avut și o parte de atelier unde am avut foarte multe momente de „Aha!“-uri în care am simțit că ceea ce fac eu nu este greșit, sau multe lucruri, de care nu știam exact de unde-mi vin, mi-au fost oarecum validate sau explicate în contextul respectiv. După care a venit pandemia și online-ul. Am simțit totul ca pe o provocare sau oportunitate, că putem să ne vedem, și fix așa au relaționat și copiii. Ne-a fost foarte ușor să ne conectăm online, pentru că eram conectați emoțional de dinainte, fizic. Lucrurile au mers destul de bine, chiar dacă am depășit și perioade emoționale dificile pentru copii. Apoi am primit un formular de înscriere pentru cursul de „Mentalitate Deschisă“, în prima săptămână din septembrie, în 2020. Cursul s-a ținut online, am avut formatori timp de o săptămână. Am învățat foarte multe lucruri, în primul rând despre mine. La conferință am aflat că „Mentalitatea Deschisă“ este un program al Institutului Arbinger care folosește anumite instrumente și tipare de mentalitate deschisă, la nivel global, pentru diferite instituții și organizații care, într-adevăr, schimbă vieți. În timpul cursului am primit un suport, un manual al participantului, pe care l-am citit în doar o oră, atât de interesant mi s-a părut.
- Ce înseamnă să ai o mentalitate deschisă?
- Interesant este cum ne plasăm și cum oscilăm între cele două mentalități, închisă și deschisă. Și am aflat că ceea ce credeam eu că a fi cu o mentalitate deschisă este când cineva își dorește multe lucruri, vede lucrurile în mod deschis, empatic, când de fapt, de cele mai multe ori, ne vedem pe noi și suntem într-o mentalitate închisă. Îi vedem pe ceilalți și ne folosim de ei ca de niște obiecte, în funcție de nevoile noastre. Dacă avem nevoie de persoanele respective, le folosim pe post de vehicule, pentru că ne ajută să ajungem la destinație. Dacă ne încurcă, le folosim pe post de obstacole, și dacă nu contează, îi considerăm, așadar, irelevanți. Am constatat lucrurile acestea, dar cum le schimbi? Evident că avem comportamente specifice pentru cele două mentalități. Când ceilalți sunt niște obiecte pentru noi, fie îi manipulăm, fie îi controlăm, fie îi ignorăm. De cele mai multe ori este mai ușor să evităm, ne complacem în situația respectivă sau facem complimente, dar le facem gratuit, oferim puțin feedback, doar de complezență și încercăm să ne facem plăcuți. Când realizezi aceste lucruri, îți dai seama că nu-i privești pe ceilalți ca pe niște persoane exact așa cum sunt, cu nevoile și dorințele lor, iar atunci când avem comportamente specifice mentalității deschise ne stabilim niște așteptări înalte, oferim responsabilități reale și provocări, dar în același timp oferim și sugestii utile pentru a corecta anumite comportamente, și chiar dacă unele conversații sunt dificile, ele sunt necesare.
- Cum ai aplicat asta cu elevii tăi?
- Aș putea da foarte multe exemple punctuale. Discutăm despre emoții destul de mult. Îi provoc pe elevi și le pun creativitatea în mișcare. Am realizat că aplicarea principiului de trezire a interesului și a imaginației specifice mentalității deschise a devenit modalitate de realizare a învățării eficiente. Și am început să o folosim indiferent de situație. Comportamentul lor s-a schimbat, a generat un climat de încredere, au început să se implice, să discute, să argumenteze și, evident, au deprins valoroase obiceiuri de a se implica în propriul proces de învățare. Concluzia a fost una clară. Dacă pot să aplic aceste instrumente și să le folosesc ca rutină, ele creează performanță. Și aceste instrumente au avut un impact pozitiv. Ce funcționează nu merită să schimbi, ci, clar, să transformi într-o rutină.
- Există probleme de comunicare cu elevii de la secția maghiară, în general?
- Până să ajung la Váradi, eu am predat limba și literatura engleză la liceu, la Întorsura Buzăului. Și sincer, a fost o provocare când am ajuns la Váradi, în 2006. Da, am simțit la început acea frustare a profesorului care nu știa ce să facă să ajungă cât mai bine informația la elev. Da, le este dificil la orele de limba și literatura română, pentru că de cele mai multe ori se vine cu o mentalitate cum că limba română este grea, cu cerințe multe, nu pot face conexiuni cu limba maghiară și este și disciplină de examen. Dar eu, această mentalitate, am reușit să o schimb în prima lună, cu fiecare generație în parte. M-am gândit: de ce sunt eu profesor? De ce am ales să fiu profesor? Pentru ce am făcut facultatea? Ce metode am folosit la predarea limbii engleze? Și atunci am început să aplic tot ce am învățat din metodele de învățare a limbii engleze, la română, cu elevii mei. E normal să greșim, dar important este să ne exprimăm, să înțelegem, greșeala este o oportunitate de învățare, dacă dăm teste, evaluăm corect și ne întoarcem la greșeală, transformând-o în soluție. Dacă nu știi ce greșești, nu știi nici ce să înveți. Ei vin cu teama că este greu, vin din ciclul primar și trec de la calificative la note, multe schimbări. E vorba de schimbările care apar, faptul că au mai multe discipline, au mai mulți profesori, fiecare cu stil diferit. Iar asta apare și la secția română, nu contează. Important este să-i dai copilului încrederea că poate să facă orice și el va atinge munții. Important este să fii acolo, să-i permiți și să cadă, dar și să-l înveți cum să se ridice, că e bine să greșești, că din orice greșeală înveți ceva. Cum mai zic eu câteodată: ar fi simplu ca viața să fie ca la școală, adică să înveți, să te pregătești și să vii a doua zi să dai testul și pe urmă să vezi ce ai greșit. În viață consider că este exact invers. Viața îți dă testul și apoi înveți lecția, ceea ce cred că e „the hard way“, calea mai grea. Cel mai important este să vezi măreția din ochii celuilalt. Conexiunea mea și relațiile mele cu elevii au fost de impact de la bun început.
- Ești un profesor sever? Cum te vezi tu și cum te văd elevii tăi?
- De foarte multe ori mi-am pus întrebarea asta. Comunicăm și vorbim despre foarte multe lucruri. Știu cum mă văd elevii. Elevilor mei nu le este frică să comunice, știu că avem niște limite și niște reguli care nu sunt impuse, dar le respectăm. Și eu, și ei. Nu am folosit niciodată nota ca metodă de pedeapsă. Sunt niște lucruri pe care ni le spunem de la bun început, nu mi-aș permite niciodată să etichetez vreun elev sau să îi las pe ei să se eticheteze. Eu întotdeauna zic că respectul se câștigă, nu se impune. Respectul acesta reciproc este de la bun început dacă îți place de la cine înveți. Iar despre mine, cred că sunt un profesor cu mentalitate deschisă, deoarece consider că elevii au nevoie de profesori competenți. Profesorul competent înseamnă că trebuie să știe ce are de făcut, să aibă un plan, să aibă o strategie, să construiască, să fie valoros, să dea exemple, să fie modelul. Da, foarte bine! E minunat! Toate acestea sunt minunate, într-adevăr, nu poți să fii o persoană cu mentalitate deschisă și să nu ai competențele necesare, că nu te ajută cu nimic. Însă important este să le dai șansa copiilor să fie ceea ce sunt ei, pentru că ei acum învață, ei acum descoperă multe lucruri despre ei, despre emoții, că uneori știu să le gestioneze, alteori nu știu, dar măcar să devină conștienți că le au și ce pot face mai departe. Iar asta cu gestionarea reacțiilor și a ne da seama cum ne plasăm cred că e un lucru pe care îl învățăm continuu. Copiii nu au curajul să se expună decât dacă mai întâi o faci tu. Dacă îți expui sufletul pe tavă la fiecare oră, același lucru îl vor face și ei. Se deschid și înfloresc lângă tine, iar tu înflorești împreună cu ei.
- Ce realizări ai mai avut la Váradi cu elevii tăi?
- Eu trăiesc prin realizările elevilor mei. Realizările nu le văd în hârtii, în documente. Am avut mereu șansa să am elevi minunați. Și îmi plac provocările. M-am perfecționat constant participând la mai multe cursuri, am urmărit webinarii (n.r. cursuri/evenimente online) cu fiecare ocazie și am aplicat mereu la clasă. Doar acesta este și scopul, nu? Am descoperit despre mine că, exact atunci când spun că nu mai pot, tot mai pot puțin! Nu m-am dat înapoi de la nimic și nu regret nimic! Chiar dacă la început a fost mai greu, simt și m-am simțit dintotdeauna parte a acestei școli. Nu mă văd nici la altă școală, nici făcând altceva. Mă bucur că am avut onoarea de a reprezenta Școala Gimnazială „Váradi József“ pe scena Galei SuperTeach în preajma aniversării a 60 de ani de la înființarea școlii. Pentru mine, realizările înseamnă ceea ce sunt și ceea ce am devenit. Iar cursul acesta și simpozionul au fost o validare că ceea ce gândesc și fac este bine, important și de impact. Și că nu sunt singura care gândește așa.
- Ce le transmiți elevilor tăi prin intermediul ziarului nostru?
- Mi-aș dori să aibă curaj, să aibă încredere în propriile forțe și să fie creativi. Să spună întotdeauna ceea ce simt și să fie văzuți în fiecare zi așa cum sunt, cu măreția și bucuria de a învăța împreună. Când cineva te vede așa cum ești înseamnă că ți-a validat toată încrederea și stima. Le urez să păstreze aceeași strălucire în priviri întreaga viață. Și le mai urez să aibă mereu o mentalitate deschisă!
Potrivit superteach.ro, peste 30.000 de profesori au participat până acum la evenimentele Asociației SuperTeach, cu impact asupra a peste 300.000 de elevi din întreaga țară. Sunt 800 de profesori care au absolvit programul de formare „Mentalitate Deschisă în Educație”, creat de Institutul Arbinger din SUA, susținut în România de Institutul Dezvoltării Personale și SuperTeach, iar 51 sunt facilitatori, fiind astfel în măsură să ducă mai departe, în comunitățile locale, programul destinat dezvoltării profesorilor în direcția implementării instrumentelor de mentalitate deschisă în școală. Obiectivul: transformarea sistemului de educație românesc, pornind de la profesori, cei care se află la baza evoluției sociale și economice a țării. Zeci de speakeri și experți în educație au participat la cele 50 de conferințe SuperTeach desfășurate în marile orașe ale țării sau online și la sute de webinarii și ateliere dedicate formării și dezvoltării profesorilor. Două școli de stat din Constanța și Galați au fost incluse în programul „Școala SuperTeach”.
Pentru următorii 5 ani, asociația are ca obiectiv lansarea proiectului „Școala SuperTeach” în cel puțin o instituție școlară de stat din fiecare județ și pregătirea a 20.000 de dascăli în cadrul Programului de Mentalitate Deschisă în Educație, cu peste 1 milion de elevi beneficiari.
Pentru detalii despre acest program accesați superteach.ro.
Sursa foto: Facebook/Petho Mona