ACTUALITATE 18 ianuarie 2010

Mediul antreprenorial confirmă criza

de Covasna Media | 539 vizualizări
18ian2010-baniCriza economică din anul 2009 şi-a făcut prezenţa şi în mediul antreprenorial al judeţului Covasna. Conform analizei efectuate de Camera de Comerţ şi Industrie Covasna, având la bază datele de la finele anului trecut, sunt aproape „şocante“ cifrele privind numărul firmelor care şi-au suspendat activitatea: 1.157, ceea ce reprezintă o creştere de aproape 9 ori faţă de suspendările înregistrate în anul 2008.

18ian2010-baniCriza economică din anul 2009 şi-a făcut prezenţa şi în mediul antreprenorial al judeţului Covasna. Conform analizei efectuate de Camera de Comerţ şi Industrie Covasna, având la bază datele de la finele anului trecut, sunt aproape „şocante“ cifrele privind numărul firmelor care şi-au suspendat activitatea: 1.157, ceea ce reprezintă o creştere de aproape 9 ori faţă de suspendările înregistrate în anul 2008.

La acestea se adaugă 786 de firme care au procedat la dizolvare şi radiere voluntară în anul 2009, ceea ce înseamnă o creştere de aproape 3 ori faţă de anul 2008.

Dacă la suspendări şi radieri voluntare judeţul se află sub media ţării în ce priveşte dinamica înregistrărilor de această natură, la dizolvări voluntare, dinamica este superioară, aproape dublu faţă de cea a nivelului ţării.

La finele anului 2009 în judeţ erau înregistraţi un număr de 9.075 de comercianţi activi din punct de vedere juridic, ponderea reprezentând-o, în continuare, persoanele juridice – 5.328, în timp ce numărul persoanelor fizice autorizate a depăşit 41% (3.747) din totalul comercianţilor activi.

Înmatriculările de firme noi în 2009 (300 la număr) au scăzut la jumătate faţă de anul 2008 (617), scădere înregistrându-se şi la înmatriculările de persoane fizice – aproape 5%.

Premieră tristă

Este semnificativ şi raportul dintre numărul comercianţilor care s-au înregistrat în 2009 şi al celor care s-au radiat: 87%. Cu alte cuvinte, numărul noilor veniţi pe piaţa antreprenoriatului aproape că a fost egalat în 2009 de cei care au renunţat la activitatea antreprenorială. Mai mult, dacă se iau în considerare numărul de firme care au procedat la dizolvare şi radiere voluntară, în 2009 se consemnează o „premieră” tristă - în al 20-lea an de capitalism, demnă pentru o reflecţie serioasă: numărul celor care au închis capitolul antreprenorial a fost mai mare decât al celor care au decis să intre în mediul antreprenorial, aceasta la nivelul judeţului Covasna.

În opinia CCI Covasna introducerea impozitului minimal (taxei forfetare) perceput de la antreprenori persoane juridice, a fost un factor important, alături de criză, care a accelerat dinamica negativă a celor trei indicatori privind antreprenoriatul din judeţ. La aceste cauze se adaugă şi cele privind numărul redus de afaceri durabile, afaceri care să fi făcut faţă impactului pieţei unice europene, globalizării şi, nu în ultimul rând, lipsa unei culturi antreprenoriale legate de fenomenele de impact amintite.

Configurarea bugetului pe anul 2010 nu conferă, deocamdată, mari speranţe în ce priveşte investiţiile în infrastructură, în obiective care să aibe efect de antrenare.

Relansare economică în Covasna în 2010

Dincolo de tabloul general, macroeconomic, judecând după proiectele prezentate de autorităţile locale privind derularea unor lucrări de infrastructură, inclusiv prin începerea materializării unor proiecte cu finanţare europeană, precum şi investiţiile pregătite a fi demarate de sectorul privat, se pare că pentru economia judeţului Covasna anul 2010 va reprezenta, totuşi, o etapă de relansare economică. Aceasta însă, din semestrul II al anului 2010, fără a se crea, din păcate, mult aşteptatele noi locuri de muncă, investiţiile preconizate neavând, în bună parte, termene de finalizare în 2010.

Un cuvânt greu va avea de spus sectorul bancar prin reluarea în condiţii rezonabile a creditării. Nu în ultimă instanţă, firmele producătoare pentru export au premise de a trece peste criză, aceasta cu condiţia ca raportul dintre creşterea preţurilor la utilităţi, deprecierea euro şi elementele de competitivitate pe piaţa unică europeană să rămână favorabilă exportatorilor. Este o provocare la care susţinerea guvernamentală, prin politicile anunţate nu pare să aducă o susţinere minim necesară.

Apel deschis al CCI Covasna

Având în vedere şansele mari de continuare a crizei şi în 2010, cu siguranţă în semestrul I, CCI Covasna a lansat un APEL DESCHIS către primăriile şi consiile locale din judeţ, de a analiza, cu deosebită responsabilitate, nivelul taxelor locale ce se vor stabili pentru 2010.

Propunerea a fost aceea de a se adopta nivelul mediu, între limita minimă şi maximă de taxe permise prin Hotărârea Guvernului 956/2009 privind impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, în anul fiscal 2010. Prin Apel s-a solicitat ca, în cazul în care se va uzita de prevederea din Codul fiscal privind dreptul de a stabili un spor de +20% faţă de nivelul maxim al impozitelor şi taxelor, se solicită ca autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2010 să facă dovada reducerii cheltuielilor proprii, în 2010, cu acelaşi procent cu care şi­au propus să majoreze, peste nivelul maxim, impozitele şi taxele locale!

Din informaţiile la zi rezultă că autorităţile locale nu prea ţin cont de acest Apel, nici de cifrele îngrijorătoare privind „decimarea” sistemului antreprenorial al judeţului în 2009; explicaţia pare simplă la prima vedere: efectele centralizării resurselor şi distribuirea acestora în continuare, în bună parte de la centru şi 30% de la judeţ, nu a generat încă necesara şi suficienta legătură între autorităţile locale şi mediul antreprenorial, firme şi întreprinzători – principalii plătitori de taxe şi impozite. Efectele negative ale situaţiei vor fi percepute pe un termen mai scurt decât se crede.

CCI Covasna

Teme articol: criza CCI Covasna
Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.