ACTUALITATE 27 august 2012

Maşinile, între fiţe şi necesitate

de Covasna Media | 519 vizualizări

Autoturismele rămân încă printre simbolurile unei vieţi bune. Variantele second hand sunt mult mai la „îndemână” decât maşinile noi.

Indiferent de situația economică actuală, pentru mulți români mașina proprie și personală reprezintă un musai de care trebuie să dispună, așadar nu puține sunt situațiile în care oamenii se împrumută, își fac rate și se dau peste cap, numai să aibă un automobil al lor. Nici covăsnenii nu sunt altfel și chiar dacă traversăm vremuri grele, cu locuri de muncă nesigure și de cele mai multe ori prost plătite, se pare că tot găsim soluții atunci când vine vorba de a ne face viața puțin mai ușoară sau oarecum mai comodă – și asta inclusiv prin achiziționarea unei mașini.

Noi sau second-hand, mașinile reprezintă și o anumită „situație socială” pentru unii, așa că oamenii nu prea sunt dispuși să renunțe la mașini, chiar dacă pe lângă prețul de achiziționare, un automobil include și cheltuieli constante – impozite, asigurări, carburanți, întreținere. În ceea ce privește mărcile de mașini preferate de către români, se pare că acestea sunt, conform unor sondaje, Audi, BMW, Volkswagen – acestea sunt însă doar preferințele, căci posibilitățile financiare limitate îi determină în cele din urmă să cumpere mașini mai accesibile precum autohtona Dacia, dar și mărci ca Opel, Renault sau Skoda; de fapt, un sondaj efectuat la nivel național a arătat că în ultimul an cea mai vândută marcă de mașină în România a fost Dacia.

Se caută mașinile ieftine

Reprezentantul unei firme de vânzări auto second hand ne-a spus că înainte de criză le mergea foarte bine, dar multe motive de plâns nu ar fi nici acum.

„Vânzările au scăzut mult față de 2008-2009, dar cine vrea să cumpere o mașină, cumpără și acum. Se caută autoturismele mai ieftine, iar consumul redus este una dintre prioritățile cumpărătorului. De asemenea, firmele care au nevoie de autoturisme pentru desfășurarea activității economice cumpără mașini second hand pentru că este mai rentabil pe timp de criză, decât să își ia o mașină nouă” – ne-a spus el.

Raportul dintre calitate și preț nu este însă neglijat de către oamenii de rând, mulți dintre aceștia apelând la credite atunci când aleg să-și cumpere o mașină. Acesta este și cazul familiei lui Nicolae Lupu din Sfântu-Gheorghe: pentru o mașină nouă, marca Renault, Nicolae și soția sa, Andreea, au făcut un împrumut în bancă, al doilea după creditul pentru achiziționarea unui apartament.

„Avem locuri de muncă sigure cât de cât, așa că am ales să ne cumpărăm o mașină nouă, la începutul acestui an. Am ales Renault pentru că ni s-a părut accesibilă din punct de vedere al prețului, dar am ținut cont și de faptul că avem doi copii – voiam o mașină sigură, cu care să putem pleca la drum lung. Plătim o rată lunară de 700 de lei, pentru câțiva ani buni de acum înainte. Sunt mulțumit de mașină, deocamdată nu am ce zice, dar asta e normal, e o mașină nouă – nu știu dacă a fost cea mai bună alegere, poate că dacă eram singur luam una second-hand”, ne-a spus Nicolae Lupu.

Tot la preț s-a gândit și Elena, o tânără de 27 de ani, atunci când s-a decis să împrumute bani de la părinți și să-și achiziționeze o mașină second hand din târg. Spune că Opelul Corsa pe care și l-a luat cu 2.500 de euro îi este de ajuns și o mulțumește; nu e o mașină nouă, are câțiva ani buni și kilometraj destul de mult, dar e o mașină îngrijită și cu care reușește să aibă mobilitate, ceea ce a și urmărit în definitiv.

„Nu sunt genul care să dorească să impresioneze prin mașina pe care o are; cred că asta e oricum specific bărbaților mai mult. Poate că nu am atât de mulți bani, dar și dacă aș avea, nu știu dacă m-aș îndura să dau 10.000 de euro pe o mașină – pur și simplu mi se pare o cheltuială mult prea mare și oarecum inutilă, eu fiind de părere că mașina trebuie să te ajute la deplasat și să fie cât de cât sigură”, ne-a spus Elena.

Există, desigur, și dintre cei care dau 10.000 de euro sau chiar mai mult pe o mașină; chiar și pe străzile din Sfântu-Gheorghe pot fi observate câteva exemplare de mașini care impresionează prin marcă, design și zgomotul motorului – dar numărul acestora este destul de mic și nu e reprezentativ pentru zona noastră.

Vând mașină, accept și schimb

În ziare sau pe site-urile de mică publicitate sunt la modă anunțurile prin care proprietarii vor să își schimbe mașinile cu unele mai ieftine. András Imre din Sfântu Gheorghe este un astfel de vânzător și ne-a spus că deși este pe deplin mulțumit de mașina pe care o are, vrea să o schimbe pentru a reduce costurile de benzină.

„Am un Audi aproape nou, pe care vreau să îl schimb cu o mașină mai mică, cu un consum mai redus. Am luat această decizie pentru că benzina se scumpește aproape zilnic, iar eu nu mai pot ține pasul cu aceste scumpiri. Locul meu de muncă necesită multe deplasări, așadar am nevoie de mașină. M-am gândit s-o schimb cu un autoturism care nu consumă mai mult de 5 litri la 100 km. E drept, mi-a plăcut când oamenii întorceau capul după mașina mea, dar asta este, mă mulțumesc și cu un model mai ieftin” – ne-a declarat bărbatul.

În situații similare sunt mulți cetățeni, iar printre ei găsim și persoane care au împrumuturi ba la bancă, ba la cunoștințe, iar din diferența de bani pe care o vor primi vor să mai scape de câteva griji.

Mașină în funcţie de necesităţi

Familia Takács din Sfântu Gheorghe vrea să își cumpere o mașină spațioasă pentru ca atât cei doi copii, cât și câinele familiei să încapă confortabil. Mama, Monica, ne-a spus că acum au un Logan, dar cu acesta nu se pot duce în concediu pentru că nu este destul loc. „Dacă băgăm bagajele, nu mai avem loc pentru câine, sau invers. Ne dorim o mașină de familie, spațioasă. Știu că ne va arde la buzunar, dar cred că fiecare dintre noi își cumpără mașina după necesități. Căutăm ceva până în 5.000 de euro, mai mult nu dăm pe o mașină. Din fericire sunt destule mașini, cu răbdare și perseverență se poate cumpăra autoturismul dorit la un preț rezonabil” – spune Takács Monica.

Vlad este un tânăr de 35 de ani care de curând și-a achiziționat o Dacie second-hand; spune că în trecut a avut mai multe mașini, printre care și unele menite să atragă atenția și admirația trecătorilor. Criza însă a schimbat ordinea lucrurilor, iar achiziționarea unei Dacii second hand, cu 1.500 de euro, s-a impus în ideea de a-i fi folositoare la muncă.

„Poate că sună ca un clișeu, dar pe drumurile românești nu știu de ce te-ai plimba cu o mașină frumosă și foarte scumpă. Sau poate că spun asta din postura celui care a făcut-o deja și e plictisit. Acum cred că ideal ar fi să am o mașină pentru muncă și una așa, de plimbări, de plecat în vacanțe... Oricum ar fi, nimic foarte scump, nimic foarte extravagant”, ne-a spus Vlad.

Cupoanele Rabla s-au dat ca pâinea caldă

Dincolo de varianta împrumuturilor – căci puțini sunt cei care-și permit să cumpere o mașină cu banii jos (mai ales când vine vorba despre una nouă), rămâne Programul Rabla.

Reprezentantul unei firme de reciclare a metalelor, participantă la Programul Rabla, David Pozna, ne-a declarat că oamenii ar veni să-și lase mașinile vechi pe tichetele valorice folosibile la achiziționarea unei mașini noi, însă din păcate numărul tichetelor care ajung la noi în județ este foarte mic.

„În ultima lună am primit 37 de tichete pe care le-am și dat, în câteva minute – semn că oamenii sunt foarte interesați”, ne-a declarat David Pozna; potrivit acestuia, mașinile aduse de către oameni pentru predare la Rabla au fost în majoritate Dacii, dar au mai existat printre acestea și două autoturisme marca Volkswagen și o Skoda, toate fiind mai vechi de zece ani și calificându-se deci pentru Rabla. Tichetele primite de către oameni au avut fiecare valoarea de 3.800 de lei, urmând a putea fi folosite pentru achiziționarea unei alte mașini, la comercianții acceptanți.

Prin Programul Rabla 2012 au fost casate la nivel național, până în 21 august, 31.106 de autovehicule, totodată fiind achiziţionate 8.124 de maşini, dintre care 3.881 de origine autohtonă. Administraţia Fondului pentru Mediu a tipărit 45.000 de tichete care au fost repartizate colectorilor; dintre acestea, 43.350 au fost alocate persoanelor fizice, iar 1.650 persoanelor juridice. Conform Ghidului de finanţare, repartizarea tichetelor s-a făcut pe judeţe, în funcţie de numărul de locuitori. Administraţia Fondului pentru Mediu a alocat pentru Programul Rabla 2012, în două etape, 171 de milioane de lei, sumă care permite scoaterea din uz a 45.000 de autovehicule mai vechi de zece ani.

Criza nu scade simţitor înmatriculările

La nivelul județului Covasna, parcul auto s-a mărit în acest an cu aproximativ 2.000 de vehicule. Șeful Serviciului Județean de Înmatriculări și Permise, Eugen Deaconu, ne-a declarat că dacă în 27 august 2011 aveam în județ 60.334 de vehicule înmatriculate, acum avem 62.419. Deaconu a specificat că la categoria vehicule intră nu doar autotursimele ci și scuterele, tractoarele, remorcile.

„Există o oarecare scădere a înmatriculărilor, dar nu neapărat îngrijorătoare, deoarece nu este o scădere semnificativă”, a apreciat Eugen Deaconu.

În cele din urmă, din spusele oamenilor reiese că fiecare şi-ar dori o maşină; mai ține însă și de buzunar ce anume ne permitem, la fel cum judecăm și după necesități ce anume ar trebui să ne cumpărăm. Pe de altă parte, un lucru nou este mereu un lucru nou, incomparabil ca și calitate și așteptări cu un lucru folosit, dar nevoia și lipsa de perspective i-a învățat pe mulți să se descurce și cu mai puțin decât și-ar dori, așadar o mașină second hand, chiar și marca autohtonă, nu e chiar un capăt de lume.

Monica Vajna (monicavajna.wordpress.com), Szekely Emoke

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.