Festivalul D-butan-T explicat printr-un „ghid de folosire”
Festivalul D-butan-T, organizat de Teatrul Andrei Mureşanu, va avea prima ediţie în 8 – 13 noiembrie. Potrivit organizatorilor, evenimentul îi are ca protagonişti pe tinerii actori. Prin intermediul unui „ghid de folosire”, scris de Nina Țînțar, TAM prezintă toate detaliile despre activitate.
„D-Butan-T este un produs cultural conceput să funcţioneze ca un motor de căutare a artiştilor aflaţi la început de drum, alături de care merită să rişti pentru ca idealul lor de teatru să prindă viaţă şi să-i ispitească pe spectatori a pătrunde în zone mai puţin sau deloc umblate. Este vorba de un program căutător de tinere talente, absolut necesar, în condiţiile în care, anual, sute de tineri absolvă universităţile de arte ale spectacolului, iar în teatrele de stat ajung doar cîţiva dintre ei şi nu totdeauna cei mai talentaţi.
Teatrul Andrei Mureşanu din Sfîntu Gheorghe, care de 29 de ani a supravieţuit stând în gazdă la Tamási Áron, s-a mutat în sfârşit la casa lui şi, pentru a se asigura că uşile sale vor fi mereu şi cu prioritate deschise tinerilor artişti, şi-a construit o strategie culturală împotriva anchilozării. D-Butan-T este motorul acestei strategii, prin deschiderea, din doi în doi ani, a unui spaţiu de întîlnire şi confruntare între cei mai talentaţi tineri artişti - actori, regizori, scenografi, coregrafi, dramaturgi, compozitori de muzică de teatru -, iar cîştigătorul fiecărei ediţii a competiţiei va semna un contract de colaborare cu Teatrul Andrei Mureşanu, valabil pe durata unui an.
Prima ediţie D-Butan-T se va desfăşura între 8-13 noiembrie 2016 şi îi are drept protagonişti pe tinerii actori. Ediţia următoare va fi dedicată tinerilor regizori, aşadar, protagoniştii competiţiei deschise de Programul D-Butan-T se vor schimba, în funcţie de viziunea repertorială a Teatrului Andrei Mureşanu şi de paşii pe care această instituţie trebuie să-i facă pentru a-şi pune în practică strategia de descoperire şi sprijinire a celor mai talentaţi artişti aflaţi la început de drum. Toţi tinerii artişti implicaţi în producţiile teatrale selectate pentru a face parte din Programul D-Butan-T vor rămîne în atenţia Teatrului Andrei Mureşanu, care îi va solicita să intre în proiectele sale anuale, ori de cîte ori conceptul unui spectacol va impune căutarea de tineri colaboratori. D-Butan-T are şi o puternică componentă formativă, din juriul acestui Festival-competiţie vor face parte 5 oameni de teatru cu autoritate în domeniu, iar rolul lor nu se rezumă doar la desemnarea cîştigătorului, ci fiecare va fi conducătorul unui atelier, unde tinerii artişti aflaţi la Sfîntu Gheorghe vor experimenta cîteva căi prin care îşi pot valorifica resursele creative - acel potenţial exploziv specific vîrstei lor, care poate clătina clădirile teatrelor de stat, cu tot ce au ele mai de preţ: scaunele şi năravurile.
D-Butan-T este reacţia Teatrului Andrei Mureşanu la cea mai nocivă prejudecată care domină teatrul românesc : artistul debutant rimează doar cu riscant, iar, pentru evitarea mult invocatului risc estetic, proiectele dedicate tinerilor artişti sînt de regulă colaterale. Teatrul Andrei Mureşanu încalcă regula, D-Butan-T nu este un proiect colateral, ci prioritar şi natural. Nu poate fi altfel, căci istoria Teatrului românesc din Secuime depune mărturie : Trupa lui Andrei Mureşanu, cel mai mic teatru din România, a reuşit să iasă cu adevărat în lume şi să capete maximă vizibilitate abia atunci cînd a avut curajul să investească într-un artist aflat la început de drum - Radu Afrim.
D-Butan-T este pur şi simplu un instrument de lucru al Teatrului Andrei Mureşanu, prin care noul său manager deschide un spaţiu de confruntare artistică, unde tinerii artişti îşi pot găsi însoţitori de drum. Cum riscul estetic este inerent oricărui gest artistic, indiferent de vîrsta autorului, este adevărat, debutant rimează cu riscant, dar mai rimează şi cu palpitant. Este palpitant să întinzi mîna unui artist aflat la început de drum, nu pentru că tînărul ar descoperi America, ci pentru curiozitatea din privirea lui, pe urmele căreia teatrul se poate apropia şi mai mult de oamenii şi lumile de lîngă noi, în toată spectaculoasa lor diversitate.”