După școala online, vine și consilierea telefonică sau prin e-mail
Cum este văzută în județul Covasna ideea unui canal de comunicare pentru sprijin emoțional și consiliere a elevilor, părinților, dar și cadrelor didactice
Din această săptămână, pentru elevii, părinții și cadrele didactice din județul Covasna a devenit operațional un canal de comunicare cu specialiști în psihopedagogie, din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE). Ideea ca aceștia să aibă o linie directă spre astfel de specialiști când se confruntă cu probleme în adaptarea la noul sistem educațional, de școală online, offline și iar online și tot așa, a venit din partea Ministerului Educației și Cercetării. Intenția nu este văzută cu ochi răi de covăsneni, ba chiar este apreciată de unii. În același timp, alții o consideră inutilă, pentru că sunt probleme mult mai presante și grave, ca de exemplu lipsa tehnologiei pentru unii elevi, care au nevoie de soluții urgente și eficiente.
Zilele trecute, Ministerul Educației făcea cunoscut faptul că „fiecare inspectorat, prin intermediul CJRAE/CMBRAE, va pune la dispoziție, zilnic, de luni până vineri, în intervalul orar 8:00-16:00, o linie telefonică de consiliere, destinată elevilor și părinților. Aceștia vor fi sprijiniți de specialiști pentru a gestiona mai ușor această perioadă în care există nevoie de îndrumare, sprijin emoțional și consiliere”, se arată într-un comunicat de presă.
Specialiștii covăsneni s-au conformat și cu un slalom printre videoconferințe, cursuri online și viața de acasă au pus la dispoziție și numărul de telefon 0771.043.549 (cu taxă normală), respectiv adresa de e-mail consiliere@cjraecovasna.ro, pentru cei care au nevoie de un sfat de la ei.
„Va fi vorba despre consiliere psihopedagogică. Nici prea psihologică, nici prea pedagogică, ci psihopedagogică. Sper că va fi de folos, sper că reușim să îi ajutăm pe oameni. Ceea ce am observat în ultima vreme este că avem foarte multe cazuri de anxietate. Am avut chiar și sinucideri, în martie, în rândul elevilor. Din cauza „încarcerării”, ca să zic așa. Din cauză că suntem închiși. Are o față nevăzută această pandemie, pe lângă faptul că unii se îmbolnăvesc în mod direct, noi vedem la elevi, la copii că are o față nevăzută această pandemie. (...) Linia asta este pentru părinți, elevi, dar și cadre didactice”, ne-a declarat directorul CJRAE Covasna, dr. Szőcs A. Levente.
La numărul de telefon amintit, dar și pe adresa de e-mail vor putea fi găsiți specialiști ca de exemplu psihologi, sociologi sau cei pregătiți în psihopedagogie specială, ne-a mai spus acesta.
„Eu le-aș sugera părinților care chiar cer un ajutor real să scrie pe mail. Așa putem și noi să discutăm între noi, să răspundem cât mai bine. Pe telefon ești pus în situația să răspunzi în același timp, nu ai timp să analizezi situația. Noi avem specialiști care se pricep la un segment al psihologiei, alții la altceva”, a punctat Szőcs A. Levente.
Cât despre ideea venită tam-nesam de la Minister, directorul CJRAE spune că intenția este bună, dar nu se pot aștepta rezultate spectaculoase doar prin intermediul acestui mediu de comunicare.
„Eu zic că e o idee binevenită. Încercăm să răspundem la toate întrebările și solicitările, dar totodată aș sublinia că nu suntem nici vrăjitori, nu avem baghetă magică. Asta e realitatea. Mulți cred că suntem niște vrăjitori, că aduc copilul la noi și noi facem niște vrăji și putem să schimbăm comportamentul copilului de la o zi la alta. Încercăm să ajutăm cum putem, în limitele umane”, a explicat Szőcs A. Levente.
Ce cred elevii din județ
Consiliul Județean al Elevilor (CJE) Covasna, prin președintele interimar al structurii, Andra Vanesa Ropotă, salută decizia luată, mai ales că elevii sunt puși în fața unei situații care poate afecta procesul de învățare.
„Consiliul Județean al Elevilor Covasna susține inițiativa lansată de Ministerul Educației și Cercetării. Perioada prin care trecem la momentul de față este una extrem de dificilă pentru noi toți, dar în special pentru elevi. Aceștia sunt supuși unei perioade stresante și se împiedică de multe ori de probleme socio-emoționale, care le afectează procesul de învățare. Astfel, considerăm că înființarea unei linii de telefon de consiliere pentru elevi este benefică pentru aceștia. Avem așteptări mari, pentru că ne dorim ca elevii să găsească această linie telefonică drept un sprijin. Sperăm ca de fiecare dată când un elev se confruntă cu o perioadă dificilă cauzată de situația actuală, va putea apela, fără rețineri, la un consilier (…). Consiliul Județean al Elevilor Covasna îi sfătuiește pe elevi să nu se lase copleșiți de condițiile existente și să continue să învețe și să participe la ore, respectiv să predea temele, la fel ca până acum, iar în momentul în care simt că au nevoie de îndrumare, să apeleze la mijloacele existente prin care ar avea posibilitatea să li se ofere ajutor”, ne-a spus Andra Vanesa Ropotă.
Cristina Sima, reprezentanta elevilor de la Liceul Teoretic „Mircea Eliade”, din Întorsura Buzăului spune, de asemenea, că, per total, decizia i se pare una potrivită. În același timp, aceasta crede că la fel de utilă va fi și adulților.
„Pe de-o parte sunt de acord cu această inițiativă, pentru că acest lucru arată implicare, atât din partea inspectoratelor școlare, cât și din partea părinților. Sunt de părere că această inițiativă ar diminua numărul ridicat de cazuri de abuz și ar oferi elevilor siguranță. Dar, pe de altă parte, (...) sunt de părere că această linie ar trebui să fie destinată tuturor elevilor și tuturor adulților care intră în contact cu ei. Aici mă refer la profesori, directori etc. Pentru că profesorii sunt și ei oameni și interacționează cu elevii zi de zi, consider că le-ar fi util să poată comunica cu acei consilieri”, ne-a spus eleva din Întorsura Buzăului.
Pe de altă parte, Ioana Coman, de la Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” din același oraș, și ea reprezentanta elevilor din școala ei, aduce în discuție alte probleme cu care se confruntă colegii ei.
„Având în vedere elevii care nu au posibilitățile necesare pentru cumpărarea unor dispozitive electronice performante, ca să poată participa la orele online, nu este o idee bună. Dacă elevii nu au curent electric sau un telefon mobil? Consider că trebuiau să se ia în calcul și aceste probleme și să fie rezolvate, să stabilească o rețea electrică și să dea câte un dispozitiv electronic celor care nu au, pentru ca fiecare dintre noi să putem participa la ore”, este de părere eleva.
Pentru că s-a adaptat destul de bine la sistemul de învățământ actual, un elev din Sfântu Gheorghe ne-a spus că nu ar folosit linia telefonică de consiliere, însă crede că ar putea fi utilă în cazul părinților care au elevi în clasele primare.
„Eu și părinții mei nu cred că am folosi această linie telefonică de consiliere. Ne adaptăm bine la sistemul de învățământ online și cred că cele mai mari probleme din sistemul de învățământ au fost și înainte de pandemie și încă continuă (ex. programa, condițiile din licee etc.). Totuși, nu vreau să pun într-o lumină proastă această inițiativă. Aceasta poate fi de folos pentru mulți alți elevi sau părinți din România, nu cred că este o investiție atât de mare și poate fi realizată. Părinții care au copii mici, care fac școala online, par să întâmpine cele mai mari probleme, pe bună dreptate. Cea mai mare întrebare adresată de mine este de ce în vestul Europei au fost impuse restricții mult mai dure, dar școlile și universitățile au rămas deschise?”, ne-a declarat Bogdan Todoran, elev în clasa a XII-a la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din reședința de județ.
Ce păreri au cadrele didactice covăsnene
Maria Bularca, directoarea Liceului Teoretic „Mircea Eliade”, din Întorsura Buzăului, este sceptică în ceea ce privește infrastructura liniei telefonice anunțată de minister, întrucât nu crede că toate problemele pot fi rezolvate printr-un singur telefon.
„Nu știm dacă problemele semnalate la această linie vor reflecta realitatea 100% și nici câte dintre acestea se pot rezolva printr-un telefon. Important este ca problemele reale să nu se oprească în receptor și să ajungă acolo unde trebuie, pentru a fi rezolvate. Abia atunci scopul pentru care a fost linia creată va fi atins. Învățarea online este, în continuare, o provocare pentru toată lumea, inclusiv pentru minister (după cum vedem)”, este de părere directoarea din Întorsura Buzăului.
Totodată, Maria Bularca spune că soluțiile trebuie găsite la nivelul fiecărei școli, căci altfel poți aștepta „mult și bine”.
„Cea mai importantă lecție pe care am învățat-o din martie și până acum este următoarea: dacă, la nivel de școală, nu se găsesc soluții viabile pentru bunul mers al școlii și aștepți sprijin din afară, s-ar putea să aștepți mult și bine. În perioada aceasta, adaptarea este „cuvântul-cheie”, urmat imediat de autodisciplină - atât din partea elevilor, cât și a profesorilor și părinților”, ne-a mai spus Maria Bularca.
Raluca Ioana Andraș, profesoară de engleză la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe ne-a spus că nu vede utilitatea acestui serviciu, în contextul în care acest rol de consiliere este asumat de la bun început chiar de cadrele didactice. Mai mult, elevii nu vor avea curajul să se deschidă în cadrul unei conversații telefonice, spune ea.
„Toate problemele copiilor le rezolvăm tot noi profesorii sau diriginții, oricare ar fi ele – și de natură tehnică, legată de predatul online, și de natură sufletească și de toate naturile. Noi, diriginții, suntem calul de bătaie. Deci despre ce vorbim? De ce să sun? Noi dacă avem o problemă ne-o rezolvăm singuri. Asta este praf aruncat în ochii celor care vor să creadă că există așa ceva. (...) Despre ce sprijin emoțional este vorba? Un diriginte care își face treaba și majoritatea își fac treaba, poate să ajute mult mai mult decât poate să ajute un telefon pe care îl dai și nici nu știi cu cine vorbești. Acel cineva nici nu știe despre cine e vorba. Eu nu-i văd nicio utilitate și nu cred că cineva va suna acolo. Copiii abia ni se deschid nouă. Dacă nu știi să te apropii de ei, foarte greu îți vor spune ce probleme au. Și eu cred că foarte multe. De la faptul că stau undeva la cucuieții din deal și le e rușine să zică că nu au net, că nu au curent, că n-au date pe mobil și altele și altele. Deci eu nu-i văd nicio utilitate”, ne-a spus Raluca Ioana Andraș.
Alți doi profesori din județ ne-au explicat că prioritatea întâi ar trebui să fie rezolvarea problemelor grave din sistemul de învățământ care nu mai suportă amânare. Printre acestea se numără faptul că, în ciuda multor promisiuni, unii elevi nu au nici până în ziua de azi un dispozitiv de pe care să se conecteze la orele online. Implicarea și grija ar fi trebuit să meargă în această direcție, spun ei.
Una peste alta, ideea de a crea un mediu de comunicare cu specialiști în consiliere pentru elevii, părinții și profesorii care întâmpină diverse probleme nu pare să fie cea mai rea găselniță a ministerului. Dar nici cea mai bună. Rămâne de văzut și câți vor fi cei care chiar vor avea curajul și posibilitățile să se destăinuie prin intermediul tehnologiei din „minunata lume nouă” și să fie ajutați prin acest demers.
Iulia Drăghici – Taraș
Daniela Luca
David Leonard Bularca