Derută la plata taxelor şi impozitelor locale
Noul Cod Fiscal aduce modificări care au creat cozi interminabile la ghişeele din Sfântu Gheorghe
Noul Cod Fiscal a adus cu sine câteva modificări, între care și plata impozitelor pe clădiri și terenuri. Dacă până acum impozitul pe clădiri, în cazul persoanelor fizice, s-a calculat prin aplicarea unei cote de impozitare de 0,1% la valoarea impozabilă a clădirii, indiferent de destinaţia acesteia, în timp ce pentru firme (persoane juridice) cota de impozitare a fost cuprinsă între 0,25% şi 1,50%, în funcţie de deciziile consiliilor locale, din 2016, impozitul pentru proprietăţile imobiliare va fi stabilit în funcţie de destinaţia clădirii, şi anume: rezidenţială (pentru locuit) sau nerezidenţială (folosită în scop economic: sedii de firme sau persoane fizice autorizate, spaţii comerciale, cabinete etc.).
Impozitul se calculează în funcție de destinația clădirilor
Conform prevederilor noului Cod fiscal, pentru clădirile folosite în scop de locuinţă, impozitul se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08% - 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii. Valoarea impozabilă a clădirii se determină prin înmulţirea suprafeţei construite desfăşurate a acesteia, exprimată în metri pătraţi, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei/mp. Mai mult decât atât, valoarea impozabilă trebuie ajustată în funcţie de rangul localităţii şi de zona în care este amplasată clădirea, prin înmulţirea cu un anumit coeficient de corecţie.
În cazul proprietăţilor nerezidenţiale, cota de impozitare este cuprinsă între 0,2% şi 1,3%, cu condiţia ca aceste clădiri să fie reevaluate/ construite/ achiziţionate în ultimii cinci ani. În caz contrar, procentul de impozitare va fi de 2% din valoarea statistică a construcţiei.
Deși totul pare simplu la o primă lectură, plata impozitelor în conformitate cu noile reguli intrate în uz din 2016 dă dureri de cap atât funcționarilor, cât mai ales oamenilor, care sunt trimiși de la un ghișeu la altul.
Reduceri substanțiale în funcție de data la care se plătește impozitul
Pe site-ul Primăriei Municipiului Sfântu Gheorghe, de pildă, este publicată o amplă informare despre plata impozitelor pentru clădiri și terenuri. Informarea începe cu beneficiile pe care le au cei care se grăbesc să își achite impozitele înainte de anumite termene libere. „Se acordă bonificaţie pentru plata cu anticipaţie, până la data de 31.03.2014, a impozitului pe clădire, a impozitului pe teren şi a impozitului pe mijloacele de transport, datorat pe întregul an de către persoanele fizice, după cum urmează: până la 28 februarie 10%, iar în perioada 1–31 martie 5%. Bonificaţia se acordă contribuabililor care la data plăţii impozitelor nu figurează cu obligaţii restante către bugetul local”, se arată pe site-ul www.sfantugheorgheinfo.ro.
La Sfântu Gheorghe, oamenii sunt plimbați de la un ghișeu la altul
Cum din 15 ianuarie s-a dat liber la plata impozitelor, cetățenii din Sfântu Gheorghe s-au grăbit să profite de perioada în care beneficiază de reduceri și s-au așezat la coadă pentru a se asigura că plătesc în timp. Problema este că odată ajunși în fața ghișeelor, oamenilor li se cere să meargă la Cadastru pentru a ridica o serie de hârtii în baza cărora să se poată calcula cota parte din impozitul aferent construcției. Astfel, coada de la ghișeele de la taxe și impozite se mută la Cadastru.
„În ultimele zile au tot venit oameni la noi să solicite documente cerute de la Taxe și Impozite pentru a-și putea plăti impozitul pe clădiri, care acum se calculează diferit. Oamenii vin să obțină extrasul de carte funciară pentru a afla cota parte aferentă terenului pe care este ridicată construcția, dar aceasta se poate obține și din contractele de vânzare-cumpărare”, ne-a spus șeful Cadastrului, Felician Ursache.
„Mi se pare bătaie de joc. Nu e posibil așa ceva. De două ore încerc să plătesc impozitul. Am fost la Cadastru, am adus hârtia solicitată, m-am întors la ghișeu, iar acum mi se spune că nu e bună hârtia asta, că nu am adus ce trebuia. Cred că nici ei nu știu ce să ne ceară, de fapt”, ne-a spus un domn care se afla la coadă pentru plata impozitului.
Biroul de Taxe și Impozite Sfântu Gheorghe promite comunicate lămuritoare
Pentru a veni în ajutorul oamenilor și a le clarifica pașii pe care trebuie să îi parcurgă pentru a scuti timp și nervi la cozi și ghișee, am solicitat o discuție lămuritoare cu directoarea Biroului de Taxe și Impozite din Sfântu Gheorghe. O angajată binevoitoare de la ghișeu s-a deplasat personal în zona de acces interzis a clădirii, unde se află biroul directoarei, şi a revenit după zece minute cu un răspuns total nesatisfăcător. Angajata a precizat că directoarea nu se afla în incinta clădirii și că nu trebuie să aștept mai mult sau să revin pentru că în următoarele zile se va transmite către presă un document cu informațiile solicitate. Întrebată ce înseamnă mai exact următoarele zile, angajata a spus că nu știe, dar că se lucrează la comunicatul de presă.
Ultima oră! După închiderea ediţiei ziarului nostru, am primit miercuri de la Primăria Sfântu Gheorghe un comunicat de presă de 6 pagini cu lămuriri în ceea ce priveşte plata taxelor şi impozitelor locale, despre care o să revenim cu detalii în ziarul de vineri.
La Întorsura Buzăului, lucrurile merg ceva mai bine
Între timp, la Întorsura Buzăului, unde oamenii au mai mult timp de plată întrucât termenul limită pentru a beneficia de reducere este de 31 martie, locuitorii sunt ceva mai feriți de situațiile neplăcute din alte localități. Potrivit unei hotărâri de Consiliu Local, cei care vor achita impozitul până la această dată vor beneficia de o reducere de 10%. Autoritățile locale întorsurene anunță și faptul că modificarea Codului Fiscal aduce unele majorări de prețuri, chiar dacă pragul de impozitare adoptat de Primărie și Consiliul Local a rămas la minim.
„Cu Noul Cod Fiscal s-au produs modificări extrem de importante. Trebuie subliniat că solicitarea noastră de taxe a plecat întotdeauna de la un nivel minim posibil. E adevărat că taxele au crescut, dar pentru că aşa ne obligă legea, nu pentru că am mărit noi taxele”, ne-a declarat primarul din Întorsura Buzăului, Leca Băncilă.
Termene de plată la Întorsura Buzăului
„În principal termenele de plată au rămas aceleaşi ca până acum: 31 martie pentru primul semestru sau pentru sumele care sunt stabilite sub 50 de lei. Spre exemplu, dacă o persoană are de plătit în total impozit în valoare de 49 de lei, atunci aceasta este obligată să facă plata până în 31 martie. În cazul sumelor mai mari de 50 de lei, contribuabilii vor plăti jumătate din suma totală până la sfârşitul lunii martie, iar cealaltă jumătate trebuie plătită până în 30 septembrie. Pentru achitarea cu anticipaţie a impozitelor şi taxelor locale, întorsurenii pot beneficia de o reducere de 10%, maximul prevăzut de lege”, ne-a spus Octavian Alin Popica, consilier al compartimentului de Taxe şi Impozite din Primăria Întorsura Buzăului, care ne-a explicat în detaliu cum afectează noul Cod Fiscal bugetele întorsurenilor.
Schimbările la calcularea dărilor pe clădiri afectează buzunarele întorsurenilor
„În noua lege a apărut termenul de clădire nerezidenţială. Aici se încadrează structurile turistice, cum ar fi pensiunile aflate în evidenţă pe o persoană fizică, spaţiile unde persoanele fizice autorizate îşi desfăşoară activitatea de reparaţii maşini, acasă, într-un atelier, magazinele, garajele persoanelor care locuiesc la blocuri şi aşa mai departe. Impozitul la aceste clădiri nu se mai calculează prin aplicarea unei cote de 0,1% asupra valorii impozabile, cum era până acum, ci prin aplicarea unei cote de 2%. Soluţia propusă de lege proprietarilor pentru reducerea taxei este realizarea unei evaluări, întocmite de un evaluator autorizat. Dacă se realizează această evaluare, atunci cota va fi de doar 0,2% la valoarea rezultată în urma raportului de evaluare. Dacă nu se face această evaluare, cota va fi, aşa cum am precizat, de 10 ori mai mare. Potrivit contribuabililor, o astfel de evaluare costă undeva la 450 de lei şi are termen de valabilitate de 5 ani. Dacă luăm un exemplu, pentru o clădire de 150 de mp declarată rezidenţială, taxa este de 144 de lei. Pentru aceeaşi clădire utilizată în scop nerezidenţial, proprietarul va plăti 3.600 de lei”, ne-a spus Octavian Alin Popica.
Modificările importante la impozitul şi taxele pe clădiri nu se opresc aici. „În cazul unui apartament de bloc, dotat cu toate instalaţiile, adică apă, energie electrică, încălzirea interiorului locuinţei prin intermediul agentului termic şi canalizare, anul acesta se aplică o valoare impozabilă exprimată în lei/mp de 1.000 de lei. Anul trecut această valoare a fost de 935 de lei. La majoritatea caselor, unde nu este canalizare, anul acesta valoarea impozabilă va fi de 600 de lei, în condiţiile în care anul trecut taxa a fost de 555 de lei”, a precizat aceeaşi sursă.
Dacă pentru vechiul cod fiscal, taxa pe închirierea de clădiri se aplica doar „persoanelor juridice, altele decât cele de drept public”, în noua lege această taxă se va aplica „oricăror entităţi, altele de drept public”, inclusiv persoanelor fizice. „Dacă vom da ca exemplu închirierea sălii de sport „Valeriu Bularca” din Întorsura Buzăului, taxa de închiriere pe o oră este de 50 de lei. Potrivit noului Cod Fiscal, în afară de această taxă, orice persoană care doreşte să închirieze sala de sport, chiar şi pentru 2 ore, va fi nevoită să plătească şi taxă pe clădire. Fiind proprietatea statului, noi va trebui să aflăm care este valoarea, în evidenţele Primăriei, a sălii de sport. Calculul se face astfel: (valoarea clădirii împărţită la 365 de zile) înmulţită cu (2 ore împărţit la 24 de ore), înmulţit cu cota taxei, adică 1%. Suma rezultată în urma acestui calcul se adaugă la suma iniţială de 50 de lei, plătită pentru închiriere”, a explicat mai departe Octavian Alin Popica.
Taxele şi impozitele pentru teren se majorează
Şi impozitele şi taxele pe teren a suferit modificări importante în urma aplicării noului Cod Fiscal. „În cazul impozitului pe teren nu se mai scade amprenta construită la sol a clădirii. Ca să dau un exemplu, dacă un proprietar are 747 mp curs construcţii, în vechiul cod fiscal se scădea amprenta construită la sol, adică, să zicem 292 de mp şi se plătea impozit doar pe restul de 455 de mp. Acum, se va plăti pe toţi cei 747 de mp. La acest exemplu, în 2015, un proprietar plătea circa 45 de lei, iar anul acesta va plăti 74 de lei”, ne-a spus consilierul compartimentului de Taxe şi Impozite din Primăria Întorsura Buzăului.
„În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, în suprafaţa de până la 400 mp, dările se plătesc în condiţii similare impozitului pentru curte”, a mai specificat acesta.
Taxele de autorizaţie-funcţionare
Taxele de autorizaţie-funcţionare au fost schimbate pe plan local, începând din acest an. Dacă până acum în unităţile în care se vinde tutun şi se consumă alcool, se plătea la general 500 de lei, fie că vorbim de bar ori restaurant, acum taxa de autorizaţie-funcţionare pentru restaurante va costa 1.000 de lei pe an, iar pentru baruri rămâne la 500 de lei. Pentru magazine, ateliere auto, spaţii de vânzare butelii şi altele, taxa de autorizaţie-funcţionare a rămas 17 lei, ca şi anul trecut.
Înstrăinarea clădirilor, terenurilor şi a mijloacelor de transport
Potrivit noului Cod Fiscal, impozitul pentru bunurile înstrăinate în orice perioadă a anului 2016 va fi plătit de proprietarul în evidenţa fiscală a căruia se afla bunul până la 31 decembrie 2015. „De exemplu, contribuabilii care la 31 decembrie 2015 aveau în proprietate mijloace de transport înmatriculate sau înregistrate datorează la bugetul local al oraşului întreg impozitul pe anul 2016, indiferent de data înstrăinării”, ne-a explicat Octavian Alin Popica.
Taxe care nu s-au modificat, care s-au redus şi care au dispărut
Potrivit consilierului de la compartimentul de Taxe şi Impozite din Primăria Întorsura Buzăului, noul Cod Fiscal menţionează că taxele pentru mijloacele de transport nu au suferit modificări faţă de anul precedent.
Taxa hotelieră, care se calcula în funcţie de impozitul din serviciile de cazare şi impozitul pe spectacolele în cazul discotecilor sau videotecilor, a fost scoasă din noua lege fiscală.
„În cazul clădirilor, s-au eliminat cotele suplimentare pentru persoanele fizice care deţineau mai multe clădiri cu destinaţie de locuinţă. Până anul trecut, se impozita cu un anumit procent prima clădire în afara destinaţiei de locuinţă, a doua cu un alt procent şi aşa mai departe. Impozitul era foarte mare. De asemenea, a scăzut impozitul la clădirile care depăşesc 150 de mp”, a precizat Octavian Alin Popica.
Numărul mic de evaluatori va crea probleme în judeţ
Potrivit expertului din cadrul Primăriei întorsurene, noua lege fiscală nu a luat în calcul numărul mic de evaluatori, mai ales din judeţul Covasna, care vor fi solicitaţi de persoanele fizice în vederea evaluării terenurilor şi clădirilor, aşa cum cere legea. „În norme sunt prevăzute ca evaluatori autorizaţi doar persoanele înscrise în Asociaţia Naţională a Evaluatorilor din România. Din câte ştiu eu, în Covasna sunt 23 de astfel de evaluatori. La volumul de muncă din judeţ, după noul Cod, aceştia, fără îndoială, nu vor putea să facă faţă. Mai ales având în vedere că data limită de predare a rapoartelor de evaluare este 31 martie”.
Octavian Alin Popica a concluzionat: „E foarte complicat şi foarte greu. De când s-a dat legea au apărut vreo patru variante de norme, până la cea finală şi încă se aşteaptă că vor mai fi modificări. Noi acum trebuie să modificăm fiecare rol fiscal, înainte de efectuarea fiecărei plăţi. Ar fi fost ideal dacă acest nou Cod Fiscal s-ar fi aplicat începând din 1 ianuarie 2017. Astfel, aveam timp să anunţăm contribuabilii de modificările pe care le suferă taxele, iar evaluatorii autorizaţi, care şi aşa sunt puţini comparativ cu volumul de muncă, ar fi avut timp să realizeze corespunzător toate rapoartele”.
Săptămâna trecută, mai multe persoane din orașul Covasna au semnalat aspectul problematic al plății impozitelor pentru clădiri și terenuri și și-au exprimat nemulțumirea față de funcționarii care par să nu stăpânească foarte bine în acest moment procedurile și etapele prin care se poate face corect plata. Cu toate acestea, pe site-ul primăriei municipiului Sfântu Gheorghe se fac precizări privind modul în care oamenii ar putea evita statul la cozi, apelând la mijloace moderne de achitare a dărilor, prin ordin de plată, card sau internet. Nicăieri nu apare însă vreo trimitere către Cadastru sau reevaluator.
Mirela Cara
Iulia Drăghici