Cum văd dascălii covăsneni începutul noului an școlar în plină pandemie
Derută, frică, dar și bucuria revederii cu elevii, sunt doar câteva dintre sentimentele celor care vor intra curând în lupta cu noul coronavirus
Noul an școlar vine cu zeci de semne de întrebare pentru elevi și părinți, dar mai ales pentru profesori, pe umerii cărora a căzut acum o responsabilitate și mai mare. Ei trebuie să se asigure nu doar că și-au făcut datoria de dascăl, cea de a le transmite elevilor din cunoștințele sale, ci și să se asigure că aceștia vor fi în siguranță. Câțiva dintre dascălii covăsneni ne-au vorbit despre temerile lor, dar și despre soluțiile pe care le cred potrivite pentru ca lucrurile să funcționeze așa cum trebuie chiar și în vremuri grele de pandemie.
Au rămas mai puțin de două săptămâni până la începerea școlii, iar profesorii, măcinați de griji, așteaptă cu multă nerăbdare, dar și cu temere, reîntâlnirea cu elevii. Chiar dacă măsurile adoptate de autoritățile centrale sunt percepute diferit de fiecare dintre ei, îi unește dorința de a fi în mijlocul elevilor, nu în fața ecranelor.
Profesoară de engleză la Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” din Sfântu Gheorghe, Iulia Vulpe spune că în ciuda contextului epidemiologic actual, își dorește ca noul an școlar să se desfășoare normal, iar elevii sa înceapă cursurile direct din băncile școlii, deși îngrijorările privind lipsa de claritate a modului în care se va desfășura acest lucru încă nu au dispărut.
„A fost și va fi un an de sacrificiu educațional pentru copii și o provocare pentru toți, profesori, părinți, pentru toți. Va trebui să ne adaptăm și să personalizăm condițiile generale în funcție de context, de resurse, de posibilitățile reale. Cu toții suntem expuși și nu e vorba numai de mediul educațional. Avem mulți elevi navetiști, cadre didactice cu diferite afecțiuni de sănătate, toți putem fi vulnerabili, dar, dincolo de asta suntem și noi părinți. Ne dorim lucruri clare, concrete și sigure, nu incerte. Copiii au nevoie de un context propice de învățare care, bineînțeles, implică experiențe de interacțiune directă, de socializare. Situația nu este clară nici pentru noi deocamdată, dar sperăm că până la începutul anului școlar se va clarifica modul în care se va desfășura parcursul educațional. Vom avea consilii profesorale și vom fi înștiințați despre acest lucru. Îmi doresc să rămânem sănătoși și să luăm cele mai bune decizii”, ne-a spus Iulia Vulpe.
Responsabilitate dublă pentru profesorii care au probleme de sănătate
Profesorii și-au exprimat îngrijorarea pentru colegii care au probleme de sănătate și care trebuie să revină la catedră. Raluca Ioana Andraș, profesoară de engleză la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe spune că simte un mare disconfort la începutul acestui an școlar pentru că viața și-a ieșit din firescul ei, iar în aer plutește în continuare multă nesiguranță.
„Sunt îngrijorată în ceea ce privește întoarcerea la școală, mai ales că am diabet insulino-dependent. Toți colegii mei sunt îngrijorați, indiferent de vârstă sau problemele de sănătate pe care le avem, pentru că virusul, boala nu alege. E loterie, dar va trebui să ne obișnuim și cu acest virus. Antidotul este bunătatea, empatia, responsabilitatea, răbdarea față de cei din jurul nostru și poate se îndură Dumnezeu să ridice de la noi acest virus”, ne-a mărturisit Raluca Ioana Andraș.
Cunoștințele cu care rămân elevii, pe primul loc, după siguranța lor
Profesoara Roxana Vlonga de la Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Covasna spune că o altă temere este legată de faptul că nu știe cu ce informații au rămas elevii din cele trei luni în care orele s-au ținut online. Ea spune de asemenea că dacă noile reguli vor fi clare, copiii vor fi cei care se vor adapta primii, „ contează și modalitatea în care i-o împachetezi copilului”, precizează profesoara.
„Din punctul meu de vedere, ca profesor conștiincios care și-a făcut toate orele și și-a terminat materia la toate clasele, știu că școala online nu a servit la mare lucru. Copilul nu are atenție distributivă, indiferent cât de conștiincios este el și eu chiar am avut copii care au lucrat cot la cot cu mine, dar nu au rămas cu mare lucru. (...) Îmi e teamă să mă duc la școală, dar știu că menirea mea e de a fi profesor, profesor care să dea ceva din cunoștințele lui mai departe. Știu clar că fără să te duci în școală, copilul o să treacă prin ea ca gâsca prin apă. Și atunci aș prefera să mă duc la școală cu tot riscul. Fac tot ce ține de mine ca și părinte și voi face și ca profesor, dar prefer să fiu acolo între ei. Îmi este groază să mă duc la școală și să văd cu cât au rămas copiii. Da, ne este frică tuturor, dar menirea noastră e să fim profesori. Ne gândim și la noi, dar copilul primează”, ne-a împărtășit Roxana Vlonga.
Profesoara spune că toți actorii implicați ar trebui să se gândească doar la soluții și să se descurce cu resursele pe care le au la îndemână.
„Din punctul meu de vedere, dacă toată lumea ar respecta regulile și recomandările, nu ar fi atât de greu să îți faci treaba. O să îți fie mai greu ca și profesor să faci în așa fel încât pauzele să nu fie la fel pentru toți copiii. O să îți fie mai greu ca și elev să te gândești că trebuie să ai grijă mai mare decât ai de obicei, dar dacă toată lumea și-ar da silința să facă așa încât să fie bine acum, lucrurile ar merge mai bine. Pentru noi toți, părinți, elevi, profesori, primordial ar fi cu ce informații rămân copiii. Eu mă trezesc dimineața și mă rog la Dumnezeu că indiferent unde mă duc să mă păzească și așa încep și anul școlar – să ne păzească pe toți și să facem ce știm noi mai bine pentru copii”, a mai spus Roxana Vlonga.
„Dacă toata lumea ar fi conștientă de riscuri, (…) cred că s-ar putea lucra foarte bine și la școală”
Voichița Neșa, profesoară de limba franceză la Liceul Teoretic „Mircea Eliade”, din Întorsura Buzăului, spune că, dacă s-ar respecta regulile impuse de autorități, orele s-ar putea ține în format fizic, la școală.
„Evident că o oarecare îngrijorare există, având în vedere evoluția cazurilor de îmbolnăvire. Pe de altă parte, îmi doresc să ne întoarcem la școală, deoarece ne lipsește comunicarea directă. Se poate lucra foarte bine și online, dar cu respectarea unor reguli foarte clare privind participarea/ implicarea la activități (atât pentru profesori, cât și pentru elevi). Semestrul II al anului școlar 2019-2020 ne-a luat puțin pe nepregătite. Învățarea/predarea online reprezintă o provocare pentru toți. Putem învăța la orice vârstă. Eu îmi doresc doar să fie niște reguli mai clare (și aici mă refer la deciziile luate la nivelul Ministerului Educației). Dacă toată lumea ar fi conștientă de riscuri, dacă s-ar respecta regulile de igienă și distanțare socială, cred că s-ar putea lucra foarte bine și la școală” , este de părerea profesoara de la Întorsura Buzăului.
În același timp, Andreea Filofi, profesoară de limba și literatura română la Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” din Întorsura Buzăului, recunoaște că resimte o neliniște în ceea ce privește revenirea în clase a elevilor și profesorilor, dar spune că este un sentiment normal în condițiile date.
„Neliniștea pe care o simt, în acest moment, față de revenirea fizică la școală, e sănătoasă și funcțională, tocmai pentru că generează întrebări pertinente la care e necesar să găsesc răspunsuri și astfel mă pune în mișcare. Faptul că mă gândesc la felul cum, împreună cu elevii, vom relua / (re)construi relațiile socio-afective din interiorul grupului, respectând cu toții măsurile de prevenire a infectării cu noul coronavirus COVID-19, este o provocare de învățare, iar tehnica pașilor mărunți se impune în această situație. Depinde foarte mult de tipul de mentalitate cu care acționăm în perioada aceasta nu tocmai ușoară”, ne-a explicat profesoara Andreea Filofi.
Multe neclarități și necunoscute despre anul școlar 2020-2021
Când vine vorba despre măsurile anunțate până în acest moment de către autoritățile centrale, Voichița Neșa, dar și Andreea Filofi, spun că sunt în continuare neclarități.
„Mie mi se pare foarte neclar. Ne apropiem de începerea școlii și încă nu știm ce se va întâmpla, cum se va desfășura activitatea (mă refer tot la absența unei strategii clare din partea ministerului). Evident, totul depinde de evoluția pandemiei”, explică Voichița Neșa, profesoara care, în același timp, spune că există o oarecare îngrijorare și atunci când vine vorba despre siguranța tuturor în ceea ce privește riscul de infectare cu virusul SARS-COV-2.
De aceeași părere este și Andreea Filofi, care spune și ea că sunt în continuare multe necunoscute în ceea ce privește începerea noului an școlar.
„Sunt posibile scenarii care să ne ghideze în luarea deciziilor la nivel de școală, fiecare cu propriile vulnerabilități. Sunt multe necunoscute încă, avem nevoie de experiențe ca să învățăm, cu pași mărunți la începutul unui an școlar pe care, așa cum îmi spunea o colegă, nu ar trebui să ne grăbim să-l etichetăm deja, să ne dăm nouă șansa de a învăța mai mult și mai bine”, este de părere profesoara de limba și literatura română de la Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu”.
Andreea Filofi spune că și profesorii care au o vârstă mai înaintată își doresc să se întoarcă la catedră.
„Colegii mei profesori mai în vârstă manifestă prudență, se gândesc, ca și noi ceilalți, atât la starea de bine și la siguranța elevilor, cât și la securitatea și sănătatea proprie, a familiei din care fac parte. Își doresc să revină fizic la școală cu respectarea măsurilor de prevenție care se impun”, ne-a mai împărtășit profesoara de limba și literatura română.
„O școală mai sigură înseamnă în primul rând un loc unde primează educația”
Voichița Neșa, întrebată cum vede o școală pregătită pentru începerea unui nou an școlar, spune că o școală sigură este aceea unde primează educația
„O școală mai sigură înseamnă în primul rând un loc unde primează educația (în toate sensurile). Să se conștientizeze contextul, să se respecte regulile, să se ia în serios situația și să ne respectăm reciproc”, a punctat, la final, Voichița Neșa, profesoară la Liceul Teoretic „Mircea Eliade”.
În asentiment cu colega sa de breaslă, Andrea Filofi spune că o școală sigură este aceea în care toată lumea își respectă drepturile și responsabilitățile.
„O școală în care oamenii ce îi dau viață își respectă reciproc drepturile și responsabilitățile, ca mod de a fi, nu doar o aspirație”, a spus în încheiere profesoara de la Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu”.
„As vrea o școală cu cel puțin 10 - 15 copii în grupă, săli spațioase și dotări corespunzătoare”, a precizat și Raluca Ioana Andraș de la CNMV.
Noi precizări din partea Ministerului Educației
Într-un document publicat marți, 1 septembrie 2020, de Ministerul Educației, se precizează că profesorii vor trece notele și absențele în cataloage proprii, ulterior acestea trecându-se în catalogul oficial, pentru a reduce riscul de contaminare cu virusul SARS-COV-2. În același timp, se încurajează folosirea catalogului electronic. De asemenea, orele vor fi de 55 de minute, iar în acest interval elevii fiecărei clase vor avea pauze de 10-15 minute, decalate, astfel încât să nu intre în contact cu elevi din alte clase. În pauzele comune de cinci minute doar profesorilor le este permisă circulația pe holuri, de la o clasă la alta, în timp ce elevii trebuie să rămână în sălile proprii de clasă, conform noilor măsuri făcute publice marți.
„Nu e viabil ce au propus. Va fi o bulibășeală. Nu știu cum se va putea face orarul. Va fi și acolo un chin. Chiar e greu. Vom fi sufocați, și noi profesorii și personalul auxiliar. Vom face mai mult activități de dezinfectare decât școală. E o nebunie”, a precizat unul dintre dascăli.
Chiar dacă există în continuare multe întrebări care, probabil, se vor clarifica în perioada următoare, cert este că profesorii covăsneni cu care am reușit să vorbim își doresc reîntoarcerea la școală și, în același timp, recunosc că este nevoie de multă responsabilitate și prudență din partea tuturor celor implicați în procesul educativ.
Luca Daniela
David Leonard Bularca
Sursă foto: Chatter Block și www.wthr.com.