ACTUALITATE 23 noiembrie 2016

Cum ajută școlile covăsnene copiii cu părinții plecați?

de Observatorul de Covasna | 1262 vizualizări

Deși, față de anul trecut, sunt mai puțini copii covăsneni cu cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate, situația acestor elevi, rămași cu un părinte, cu bunicii sau cu alte rude nu este mereu una dintre cele mai ușoare. Școlile din județ încearcă, în măsura posibilităților lor, să integreze acești elevi în colectiv, să îi ajute să își comunice mai bine problemele și să își dea seama că sunt la fel de importanți ca ceilalți elevi. Care este situația elevilor din județ aflați în această situație, ce fel de activități desfășoară cu ei cadrele didactice, în general, precum și câteva exemple concrete de la școli din Sfântu Gheorghe și Întorsura Buzăului, aflați în rândurile de mai jos.

Mai puțini elevi cu părinții plecați

„În fiecare an, la începutul anului școlar, cam la începutul lui octombrie, centralizăm situația copiilor cu părinții plecați în străinătate. Solicităm școlilor să completeze și să scrie numeric câți copii au din familii în care ambii părinți sunt plecați la muncă în străinătate, câți copii au cu un singur părinte plecat și câți copii sunt (...) cu un singur părinte, pentru că celălalt este decedat sau părinții sunt divorțați, copilul se află în grija unuia dintre părinți care pleacă la muncă în străinătate”, spune Zagoni Imola, inspector școlar educativ în cadrul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ). În acest an, 1923 de copii au cel puțin un părinte plecat, din care 270 au ambii părinți plecați, 166 de copii au un singur părinte, care e plecat, în timp ce 1487 de copii stau acasă cu mama sau cu tata, celălalt părinte este plecat. Potrivit lui Zagoni, situația copiilor este mai bună: „Anul trecut am avut peste 2000, iar acum avem numai 1923 de copii în această situație. Probabil că vin acasă mai mulți părinți“.

Măsurile luate la nivelul școlilor din județ

„Eu coordonez activitatea consilierilor educativi, la începutul lunii octombrie am o întâlnire cu ei și la sfârșitul fiecărui semestru, fiecare școală trimite un raport cu activitățile derulate”, spune Zagoni, care menționează printre activități „sprijinirea copiilor care au părinţi plecaţi de către un elev sau un grup de elevi care au o situaţie familială mai organizată. Se organizează programe comune, copiii sunt invitaţi acasă la colegi şi se duc împreună cu familia la diferite programe”. Printre măsurile pe care profesorii le iau, potrivit reprezentanților ISJ, sunt și „vizite la domiciliu de către diriginţi, învăţători, educatoare”. Alte măsuri intră în categoria activităţilor „remediale” – „majoritatea copiilor aflaţi în această situaţie au probleme de învăţare, iar cadrele didactice rămân cu ei după ore pentru activităţi de sprijin”

„Aceşti copii sunt implicaţi în tot felul de activităţi extracuriculare. De exemplu, în activitatea Consiliului Elevilor, în funcţionarea radioului şcolii, în redactarea ziarului şcolii, în organizarea activităţilor extracuriculare, primesc diferite responsabilităţi în cadrul clasei sau al şcolii, sau sunt invitaţi să se implice în diferite activităţi de voluntariat, ca să simtă că au un rol în şcoală şi că sunt importanţi”, mai spune Zagoni Imola.

CNMV: Copiii cu părinți plecați, incluși în activități pentru toți copiiiCNMV-septembrie-2011-3

„Nu facem acțiuni separate pentru acești copii, tocmai pentru a nu fi stigmatizați. Ei sunt incluși în activitățile comune, alături de alți elevi ai liceului - proiecte, acțiuni de voluntariat, etc. De exemplu, în actiunile de voluntariat prin care se strâng, din donaţii, pachete cadou pentru elevii cu nevoi materiale.  Și consilierea care se face cu ei, se face în cadrul orelor de dirigenție, activităţi la care participă toţi elevii, doar că tematica este una specifică”, ne spune Maria Băilă, directoare adjunctă la Colegiul Național Mihai Viteazul. Potrivit Mariei Băilă, numărul de elevi de la CNMV cu cel puțin un părinte plecat nu este mult schimbat față de anul trecut. „Este un număr constant, adică + sau - 5  sau 7 copii, nu schimbă considerabil situația. Sunt foarte, foarte puține cazuri în care se întorc părinții. Mulți dintre cei care au părinți în străinătate termină liceul și își fac planuri de studii în afară sau chiar să plece la muncă în străinatate”, mai spune directorul adjunct.

Ore de pregătire suplimentară, la „Mihail Sadoveanu”scoala M Sadoveanu

Unele dintre zonele din județ cu cei mai mulți părinți plecați la muncă în străinătate este zona Buzaielor. Directoarea Şcolii Gimnaziale „Mihail Sadoveanu” din Întorsura Buzăului, Adela Stroie, confirmă faptul că situaţia elevilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate este una care le dă bătăi de cap. „Avem foarte mulţi elevi ai căror părinţi sunt plecaţi, dar s-au şi întors. Problema este la elevii care își echivalează studiile pentru că au început şcoala în altă ţară. Durează foarte mult, actele trebuie traduse şi duse până la Minister. Mai e vorba şi de faptul că sunt decalaje foarte mari faţă de ceilalţi elevi, în sensul că venind de acolo vin destul de slab pregătiți şi trebuie muncit mult. Unii recuperează pe parcurs, alţii nu. (...) Sunt foarte mulţi elevi care au amândoi părinţii plecaţi şi sunt lăsaţi în grija bunicilor sau a rudelor. De multe ori nu avem cu cine lua legătura pentru diverse discuţii. Unii elevii se mai şi revoltă, neavând părinţii acasă și se întâmplă să fie și mai obraznici şi mai violenţi”, spune aceasta.

În ceea ce priveşte programele speciale, Adela Stroie ne explică: „Când se întorc din străinătate, încercăm să facem nişte ore de pregătire suplimentară cu aceşti elevi. În rest încercăm să îi integrăm şi să îi determinăm să participe la activităţi extracuriculare. Problema noastră este că mulţi depind de microbuzele şcolare pentru a ajunge acasă şi oricât am încerca noi să îi ţinem după ore, nu reuşim din acest motiv”.

„La Întorsura Buzăului am auzit că după ore copiii au acces gratuit la internet, pot să rămână la bibliotecă şi pot să ia legătura cu părinţii. Sunt foarte mulţi copii cu situaţii materiale mai precare, nu au internet, nu au calculator. În acest fel şi dirigintele poate să ia legătura cu părinţii”, spun reprezentanții IŞJ. Pe de altă parte, directoarea de la „Mihail Sadoveanu” precizează că a oferit posibilitatea aceasta elevilor, însă nu a fost o soluţie accesată.

Discuții cu un preot și un psiholog, printre activitățile de la „Nicolae Bălcescu”

59 de elevi de la Liceul Mircea Eliade din Întorsura Buzăului au cel puțin un părinte plecat în străinătate, potrivit statisticilor Inspectoratului Școlar Județean. La Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu”, 54 de elevi se află în aceeași situație, conform aceleiași surse. Printre măsurile de sprijinire a copiilor cu părinți plecați în străinătate, planificate de „Nicoale Bălcescu” se numără activități de recuperare a rămânerilor în urmă la disciplinele de bacalaureat, care îi au ca parteneri pe diriginții celor 54 de elevi. Alte activități de sprijinire a acestor elevi sunt „Prevenirea delicvenţei juvenile” - masă rotundă cu invitaţi-, „Încrede-te în tine !”  - o povestire care contribuie la dezvoltarea stimei de sine, precum și evenimentele „Comunicarea”, respectiv „Autocunoașterea – Chestionar de aptitudini”. Printre invitații acestor acțiuni dedicate celor 54 de elevi și organizate de câte doi profesori din liceu se numără diriginții, psihologul şcolar, preotul paroh și poliţistul de proximitate.

Iulia Drăghici, Sever Ioan Miu

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.