ACTUALITATE Acum 1 zi, 19 ore

Conducerea Camerei de Comerţ şi Industrie Covasna consideră că „ordinul Piedone” excede legea

de Agerpres | 910 vizualizări

Conducerea Camerei de Comerţ şi Industrie (CCI) Covasna consideră că iniţiativa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) aflată în transparenţă decizională, care prevede obligativitatea operatorilor economici de a informa consumatorii cu privire la adaosul comercial aplicat excede cadrul legal, amplifică birocraţia şi, nu în ultimul rând, „incită la ură”.

Preşedintele CCI Covasna, Edler András, a declarat, vineri, în cadrul unei conferinţe de presă, că nu înţelege în ce fel „ordinul Piedone” ar putea ajuta consumatorii, având în vedere că aceştia sunt interesaţi de preţul final pe care îl vor plăti şi nu de adaosul comercial.

„Zilele precedente a apărut pe site-ul ANPC un proiect de act normativ care ar obliga toţi antreprenorii să facă publice adaosurile comerciale pentru produse şi servicii, ceea ce este o mare aberaţie şi, cumva, un atac la economia de piaţă (...) În primul şi în primul rând, întregul proiect de act normativ se bazează pe nişte afirmaţii trunchiate şi este în contradicţie cu Legea 24 din 2000 privind normele de tehnică legislativă, (...) care prevede, printre altele, că orice proiect de act normativ trebuie să aibă un preambul în care să fie specificat scopul şi motivele actului normativ propus. În cazul nostru, justificarea ANPC-ului se rezumă la nişte generalităţi, că ar trebui consumatorul să fie mai bine informat pentru a face alegerile corecte, dar nu explică nicăieri cum acel adaos comercial publicat l-ar ajuta pe acel consumator să ia deciziile corecte. De ce? Pentru că, până la urmă, la consumator contează preţul final, indiferent că, vorbim teoretic, de o cutie de lapte pe raftul magazinului, publicat cu adaos comercial 300% şi un preţ final 5,40 lei, şi la alt magazin, o cutie de lapte la fel, cu adaos comercial de 10% şi preţ final 10 lei. Ce credeţi? Ce va alege consumatorul? Păi, va alege preţul care este mai mic, (...) deci, clar, nu contează cât e adaosul”, a declarat Edler András.

În opinia sa, „ordinul Piedone”, cum l-a denumit, excede legea, întrucât adaosul comercial nu este specificat printre informaţiile ce trebuie aduse în mod obligatoriu la cunoştinţa consumatorilor, respectiv denumirea produsului, termenul de valabilitate, gramajul, etc.

„Nu se vorbeşte nicăieri de adaosul comercial (...) Deci, din acest punct de vedere, ordinul ăsta vine să suprareglementeze, să reglementeze în plus ceva, ceea ce contravine cu legea privind normele de tehnică legislativă. Excede legea. După aceea, se pare că proiectul de act normativ este neconstituţional, pentru că la articolul 135 din Constituţie se prevede că statul trebuie să asigure libertatea comerţului şi protecţia concurenţei loiale. Ori, dacă se publică acele adaosuri comerciale, asta intră în contradicţie atât cu libertatea comerţului, cât şi cu concurenţa de piaţă (...) Asta ar putea favoriza inclusiv carteluri, concurenţa neloială (...) Deci, sunt nişte chestiuni care ridică inclusiv probleme de constituţionalitate”, a mai spus Edler András.

Potrivit acestuia, pe lângă faptul că proiectul este „imposibil de implementat în practică”, mai este şi nociv, pentru că ar putea incita la ură.

„Proiectul de act normativ poate duce la incitare la ură, pentru că acel consumator intră în magazin, nu cunoaşte mecanismele comerciale sofisticate de formare a preţurilor şi percepe doar faptul că vânzătorul are adaos mare (...) Şi generează nişte sentimente negative faţă de acel comerciant şi, în general, stigmatizează tot ce înseamnă mediul de afaceri. Nu este un lucru bun, mai ales în ipostaza în care, vedeţi, că acest act normativ nu rezolvă până la urmă nimic. Adică, nu prea înţelegem care ar fi scopul actului normativ, în afară de faptul că vine cu o birocraţie suplimentară imposibil de pus în practică”, a adăugat Edler András.

Vicepreşedintele CCI Covasna, Berszány Tibor, care este şi un important om de afaceri care activează în domeniul comerţului şi industriei alimentare, a ţinut să explice că adaosul comercial nu echivalează cu profitul obţinut de întreprinzător, ci acesta acoperă o sumedenie de alte cheltuieli.

„Într-o economie de piaţă, preţurile se formează în funcţie de cerere şi ofertă. Asta e o concurenţă normală. (...) Un comerciant este o instituţie economică, o afacere şi scopul este să facă profit. Dacă nu facem profit, nu putem să investim mai departe (...) Ca şi afacere, avem nişte cheltuieli fixe lunare, (...) şi eu trebuie să ştiu fiecare spaţiu cât trebuie să-mi producă lunar ca să-mi scoată cheltuielile fixe pe care le am cu chiria, cu amortizarea, cu curentul, cu gazul, cu angajaţii (...) Acel adaos comercial nu înseamnă profit. Acel adaos comercial, în primul rând, serveşte pentru a acoperi toate cheltuielile fixe şi variabile (...) Şi să nu mai spunem că de ani de zile ne cresc cheltuielile cu curentul, cu energia, cu gazul, cu salariile (...) Apoi, pe orice adaos comercial vine statul şi spune: trebuie să îmi plăteşte TVA-ul. Deci, din adaos statul este primul care îmi ia taxa. Să nu mai vorbim de alte impozite (...) Există şi marfă care se vinde lent, cum ar fi whisky, (...) mai avem produse care au perisabilitate foarte mare, la legume şi fructe undeva între 15 şi 20% se aruncă, se pierde, se usucă, scade în greutate, se strică şi trebuie acoperite din adaosul comercial”, a precizat Berszány Tibor.

Preşedintele CCI, Edler András a mai adăugat că, dacă va fi adoptat în forma propusă de ANPC, actul normativ va putea fi uşor de demontat în instanţă şi a făcut un apel către antreprenori să nu îi dea curs.

„Mesajul meu către antreprenori este că poate că domnul Piedone şi ANPC-ul vor, prin acest act normativ, să fie groparii economiei de piaţă. Dar, eu îi îndemn pe comercianţi să nu aplice acest act normativ, dacă cumva intră în vigoare. Sper să nu intre în vigoare, pentru că sunt nişte aberaţii. Dar şi dacă intră în vigoare să nu-l aplice. Aşa acum am mai spus, este anticonstituţional, excede cadrul legal şi aşa mai departe. Comercianţii mari, dacă atacă procesele verbale cu siguranţă vor câştiga. Cei mici, comercianţii mici, noi lucrăm cu o firmă de avocatură, o să le facem ceva, un model de contestaţie de proces verbal pentru aceste situaţii, astfel încât să îi ajutăm, dacă sunt amendaţi să atace acele procese verbale (...) Nici nu ştim ce se urmăreşte. Până la un moment dat cred că e o problemă privată a domnului Piedone cu vreun afacerist sau poate că aşa vrea să ajungă primarul Bucureştiului şi acum vrea să-şi facă puţină publicitate. Habar n-am, pentru că pot să-mi explic orice, numai logica din acest act normativ nu pot să-mi dau seama care este”, a concluzionat preşedintele CCI Covasna.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.