ACTUALITATE 4 aprilie 2024

Care sunt cele mai eficiente metode pentru a atrage fonduri comunitare în Sfântu Gheorghe?

de Daniela Luca | 469 vizualizări

Asociația Turul Madar a încheiat recent proiectul #localready, finanțat de Fondul Cetățenilor Activi, prin care au fost aplicate strategii inovatoare pentru a consolida sustenabilitatea organizației pe termen lung, din punct de vedere financiar. Pe parcursul celor doi ani de implementare a proiectului, asociația a desfășurat mai multe activități de strângere de fonduri, prin care s-au adunat aproximativ 21.000 de euro din resurse comunitare. Cele mai eficiente metode s-au dovedit a fi colaborările cu firmele locale, dar și organizarea unui eveniment pentru familii. 

Doar cincisprezece organizații au beneficiat de finanțare în acest proiect la nivel național, a precizat miercuri, în cadrul unei conferințe de presă, președintele Asociației Turul Madar, Furus Levente.

În cadrul proiectului, cei din asociație au avut posibilitatea să analizeze mai profund obiceiurile și preferințele filantropice ale comunității din județul nostru și să evalueze ce metode de atragere de fonduri comunitare au fost cele mai eficiente în Sfântu Gheorghe.

S-au testat în total patru metode de atragere a veniturilor

Metoda care a avut cea mai mică rată de succes a fost campania de tip SMS, prin care locuitorii au fost invitați să doneze 2 euro pentru o cauză specifică. Scopul acestei campanii era să se adune 1000 de SMS-uri pentru a finanța participarea a 100 de copii din județul Covasna la prima lor excursie într-un oraș mare. La final, au fost recepționate doar 415 SMS-uri. În ciuda acestui rezultat, organizația își asumă completarea sumelor lipsă și se angajează să organizeze excursia pentru cei 100 de copii, care va avea loc în vara acestui an. 

„A fost prima astfel de campanie din județ, însă nu se pretează la comunitatea de aici, ci mai degrabă este potrivită pentru orașele mari și merge mai bine când e vorba de cazuri sociale. Investiția în campanie a fost mult mai mare decât profitul. SMS-ul ca mod de comunicare cred că nici nu prea mai funcționează”, a spus Sopoian Réka, specialistul în fundraising și dezvoltare organizațională.

Cea de-a doua metodă a fost organizarea, în aer liber, a unui eveniment de strângere de fonduri comunitare, numit „Compass – Drum spre comunitate”, care s-a bucurat de un mare succes în comunitatea locală. Organizatorii spun că peste 300 de persoane au participat la eveniment, iar ca urmare a acestei reacții pozitive, evenimentul va fi organizat din nou în septembrie a acestui an.

De asemenea, au fost amplasate 20 de cutii pentru donații în orașele Târgu Secuiesc, Covasna și Sfântu Gheorghe.

„Acestea prezintă venituri mici, dar constante. Se adună câte puțin și chiar și aceste sume sunt importante pentru noi”, a mai adăugat Sopoian Réka.

Cea de-a patra metodă a constat în colaborarea mai strânsă cu sectorul privat. Asociația a lansat, în parteneriat cu firmele locale, un program de orientare profesională numit NEXT, care a implicat 16 tineri. Totodată, au fost încheiate aproximativ 30 de contracte de sponsorizare pentru organizație. Această metodă a fost și cea mai eficientă, a precizat Furus Levente.

Asociația a elaborat o strategie de fundraising pe cinci ani, pe baza celor învățate în proiect. Sopoian Réka ne-a spus că se va renunța la campania SMS, însă celelalte trei metode vor fi implementate în continuare, pentru că s-au dovedit a fi eficiente.   

Cei aproximativ 21.000 de euro strânși din resurse comunitare vor fi și sunt direcționați către funcționarea și dezvoltarea programelor destinate copiilor și tinerilor.

„Cel mai mare beneficiu al proiectului a fost că organizația a pornit pe drumul diversificării resurselor de finanțare prin testarea metodelor de fundraising, construirea conștientă a imaginii organizaționale și planificarea orientată către obiective financiare clar definite. Ca urmare, am schimbat proporțiile actuale de finanțare: am obținut 56% din finanțări prin granturi, 30% din sponsorizări și 14% din donații și alte venituri în 2023, comparativ cu procentul anterior de 80% din granturi. Motto-ul nostru „Fundraising is friendraising” subliniază faptul că fiind o organizație civilă nu doar veniturile materiale sunt importante pentru noi, ci și voluntariatul, know-howul și sprijinul oferit de comunitatea locală, care sunt cheia în atingerea obiectivelor noastre”, mai transmit reprezentanții asociației.  

Proiectul a fost derulat de Asociația Turul Madar în parteneriat cu SEEDS – SEE beyonDborderS Islanda și Fundația Comunitară Brașov, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.

Bugetul total al proiectului a fost de aproape 84.000 de euro, din care 1,34% au reprezentat contribuția organizației.

Sursă foto: Szabó Lóránt

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.