Bugete de supravieţuire pentru teatrele din Sfântu-Gheorghe
Teatrul Andrei Mureşanu va funcţiona la limită în 2010
Consiliul Local (CL) Sfântu Gheorghe a aprobat ieri bugetele defalcate ale instituţiilor subordonate, aici intrând şi cele două teatre din Sfântu Gheorghe - Teatrul Andrei Mureşanu (TAM) şi Teatrul Tamasi Aron (TTA).
Bugetul TAM a fost stabilit de Consiliul Local la 800.000 de lei, acesta urmând să crească la 860.000 de lei, prin veniturile pe care le va realiza. Cheltuielile de personal ale TAM se ridică la 831.000 de lei, iar cele pentru bunuri şi servicii la 28.500 de lei. În ce priveşte transportul, TAM are la dispoziţie, în 2010, suma de 1.000 de lei (în condiţiile în care instituţia nu are un mijloc de transport, trebuind să închirieze), 11.000 de lei fiind prevăzuţi pentru cheltuieli poştale şi de telecomunicaţii.
În aceste condiţii, conducerea TAM a solicitat o subvenţionare a bugetului cu 25.000 de lei, aceasta fiind susţinută inclusiv de responsabilul CL în relaţia cu Teatrul, consilierul PCM Gazda Zoltan.
„Am analizat situaţia TAM şi nu este deloc una plăcută. S-au făcut economii în această instituţie, s-a redus din personal, dar mai mult nu se poate face, de aceea credem că ar trebui să mai adăugăm 25.000 de lei bugetului”, a explicat Gazda Zoltan în cadrul şedinţei.
Economii pe cultură
Cu toate acestea, ideea unei adăugiri la suma iniţială nu a fost pe placul celor de la UDMR, ba mai mult, consilierul Kato Bela şi-a exprimat nedumerirea cu privire la o sumă de 37.600 de lei, prevăzută la cheltuieli cu personal pe contracte. Kato Bela i-a cerut directorului TAM, Horaţiu Mihaiu, explicaţii la respectiva sumă, iar acesta din urmă a arătat că banii sunt prevăzuţi pentru plata eventualilor artişti - regizori, scenografi, actori, de care TAM ar avea nevoie în producţiile sale pe 2010.
„Din păcate, situaţia TAM nu s-a îmbunătăţit absolut deloc; sigur, nu ne aşteptam la minuni în an de criză şi de probleme financiare, dar problema se putea totuşi rezolva minimal, când noi ne-am redus la maxim cheltuielile. Din păcate nu am găsit înţelegere, speranţa noastră rămâne într-o rectificare de buget - unica şansă de a funcţiona minimal, căci altfel activitatea se blochează. Când actul cultural nu e finanţat, se blochează şi nu produce nimic”, a declarat Mihaiu, arătând că actualul buget, cu 15% mai mic decât în 2009, nu permite îndeplinirea planului managerial de cinci spectacole pe stagiune. În plus, managerul TAM a mai arătat că în prezent teatrul funcţionează cu 41 de angajaţi, urmare a reducerilor de personal realizate în 2009.
În ceea ce priveşte TTA , şeful serviciului administrativ al acestuia, Pal Attila, a explicat că bugetul de 2.600.000 de lei este unul mulţumitor, dar a atras atenţia că şi teatrul maghiar a făcut economii, care au culminat în 2009 cu scăderea personalului de la 107 angajaţi la 81. Pentru 2010, TTA a prevăzut venituri de 465.000 de lei, cheltuielile de personal urmând să ajungă la 2.271.980 de lei, cele pentru bunuri şi servicii la 793.000 de lei, iar cele cu transportul la 50.000 de lei. Pal Attila a subliniat că, pentru economisire, s-a cerut reducerea cheltuielilor de telecomunicaţii şi poştă de la 60.000 de lei la 50.000, suma prevăzută pentru întreţinere şi utilităţi fiind de peste 80.000 de lei în 2010, pentru ambele teatre, care funcţionează sub acelaşi acoperiş.
Monica Vajna