Bocz Csaba: „Cafeaua îi leagă pe oameni”
Mulți dintre cei care apreciază cafeaua de calitate îl cunosc pe Bocz Csaba. Are 36 de ani și s-a născut în Sfântu Gheorghe. A locuit timp de 16 ani în Budapesta, iar în 2018 s-a întors în Sfântu Gheorghe, cu un scop clar în minte. Și-a dorit să împărtășească celor de acasă o parte din cunoștințele pe care le-a dobândit în domeniul ospitalității din Budapesta. El ne-a spus că pasiunea sa pentru prepararea cafelei a fost alimentată de interacțiunile cu clienții și de dorința de a oferi mai mult decât o băutură caldă – el vrea să ofere de fiecare dată o conexiune umană autentică. A fost nominalizat la Best of Sepsi și spune că a fost surprins și onorat de recunoașterea din partea comunității. Pe viitor, are de gând să organizeze și workshop-uri pentru pasionații de cafea dornici să învețe. Dacă vrei să îi cunoști povestea, te invit să citești următorul interviu în care Bocz Csaba ne-a povestit despre parcursul său, despre tipul lui preferat de clienți, care sunt cele mai mari provocări ale acestui job, dar și care este cea mai memorabilă experiență pe care a trăit-o în cariera sa.
– Pentru început aș vrea că știu cum ai devenit interesat de arta preparării cafelei?
Din adolescență sunt un pasionat consumator de cafea. Cu toate acestea, interesul meu pentru prepararea cafelei la nivel de ospitalitate a început să crească atunci când am început să lucrez la Kiosk Budapest, unde accentul nu era pus doar pe cocktail-uri. În timpul orelor de prânz, pregăteam sute de cafele alături de colegii mei pentru clienții străini.
– De cât timp ești barista?
Oficial, sunt barista de șase ani.
– Ce fel de studii ai în domeniu?
Am absolvit primul curs de barista la BestBarista, o școală de ospitalitate din Budapesta, în 2017. În același an, am obținut și calificarea de maestru.
– Care este tipul tău preferat de client? Cel care știe exact ce cafea vrea să bea sau care mai degrabă vrea să îți ceară ție sfaturi?
Mă consider o „gazdă” în industria ospitalității, motiv pentru care nu fac distincții între clienți. În timpul comunicării, încă din primele secunde, pot evalua ce tip de consumator de cafea am în față și mă adaptez în funcție de asta. Îmi plac foarte mult oamenii interesați și deschiși. Cu toate acestea, provocarea majoră pentru mine apare în cazul oamenilor care „știu cu exactitate” ce vor, deoarece au idei preconcepute legate de consumul de cafea.
– Care sunt cele mai importante calități pe care le crezi că trebuie să le aibă un bun barista?
Mai întâi de toate, trebuie să bea multă cafea. Conform experienței mele, celor care nu consumă cafea le lipsește pasiunea. Prin urmare, cea mai importantă calitate a este pasiunea! Trebuie să fie comunicativ, să se adapteze la provocări, să fie atent la clienți, să fie amabil, zâmbitor și extrem de precis.
– Cum îți creezi propria semnătură în prepararea cafelei sau a băuturilor?
Sunt atent la clienții mei, sunt deschis și interesat de ei. Astfel, ei nu primesc doar o cafea de la mine, ci și o conexiune umană.
– Care sunt cele mai mari provocări în acest job și cum le gestionezi?
Este dificil să lucrezi alături de colegi necalificați care nu sunt interesați să învețe și să se dezvolte. Aici, în Sfântu Gheorghe, am împărtășit deja cunoștințele mele cu mai multe persoane și sunt mândru de asta.
– Ce alte hobby-uri/interese mai ai?
Pentru mine, ospitalitatea este mai mult decât un job, este o pasiune bine plătită. În plus, îmi place să alerg, mai sunt pasionat și de sporturile de luptă. Am fost chiar boxer competitiv în copilărie. În prezent, am descoperit o nouă pasiune: fotografia.
– Cum te păstrezi informat în legătură cu noile sortimente de cafea și metodele de preparare care apar pe piață?
Regret că în zona aceasta nu există posibilitatea de a participa la cursuri sau workshop-uri, așa că trebuie să mă bazez pe internet. Lumea Instagramului oferă o mulțime de oportunități. Aici, marii producători de cafea, companiile producătoare de echipamente pentru prepararea cafelei și numeroși barista renumiți din întreaga lume își împărtășesc cunoștințele.
– De ce crezi că unii oameni preferă să savureze cafeaua la o cafenea, chiar dacă au acasă echipament de pentru a pregăti o cafea poate la fel de delicioasă?
Este vorba de relațiile umane, cafeaua îi leagă pe oameni.
– Care este cea mai memorabilă experiență pe care ai avut-o în cariera ta?
În fiecare zi există ceva care face ziua memorabilă și din aceste momente acumulez multe experiențe. Aș dori să subliniez momentul când, la un festival, am reușit să pregătesc sute de espresso-uri și cappuccino-uri fără tamper și pitcher.
– Ce planuri de viitor ai? Ai vrea să transmiți mai departe din cunoștințele pe care le-ai acumulat?
Aș vrea să extind afacerea mea prin furnizarea unui serviciu de Barista mobil, unde aș prepara cafele de înaltă calitate la evenimente private. Încerc să împărtășesc cunoștințele mele în fiecare zi cu clienții interesați și deschiși. În plus, m-am gândit să organizez workshop-uri pentru pasionații de cafea dornici să învețe, acesta fiind un proiect planificat pentru anul viitor.
– Ce înseamnă pentru tine nominalizarea la Best of Sepsi? Te așteptai să fii selectat din miile de persoane nominalizate și să ajungi să fii finalist?
Nu mă așteptam absolut deloc la asta, mai ales pentru că în orașul nostru mic sunt ospătari mult mai cunoscuți decât mine, care activează în acest domeniu de mult timp aici, în Sfântu Gheorghe. Am aflat despre această inițiativă cu o zi înaintea încheierii nominalizărilor, așa că a fost o surpriză totală. De atunci, localnicii mă recunosc atunci când sunt în cafenea, în magazin sau chiar pe stradă, și îmi spun că au votat pentru mine, ceea ce mă umple de bucurie.