Biroul regional Centru al Asociației Municipiilor din România se va deschide la Sfântu Gheorghe
Un birou regional al Asociației Municipiilor din România (AMR) pentru Regiunea Centru se va deschide la Sfântu Gheorghe, a anunțat preşedintele AMR, Robert Negoiță, în cadrul unei conferințe de presă susținute în urma primei întâlniri a reprezentanților primăriilor din regiunea Centru din cadrul Asociației Municipiilor din România care a avut loc la joi la Sfântu Gheorghe.
Biroul regional înființat la Sfântu Gheorghe va efectua analize, va elabora politici publice și proiecte de legi în sprijinul activității AMR. Scopul principal al acestui birou este să îmbunătățească legislația din România – a prezentat activitatea biroului primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Árpád. „În momentul de față există un haos legislativ. Fiecare domeniu este reglementat de 5-10 legi, fiecare interpretabile la rândul lor. Prin urmare se dorește ca să existe o agenție guvernamentală în România care să ofere o interpretare a unei legi la solicitarea primăriilor, iar acest răspuns să fie opozabil tuturor organelor de control” – a declarat Antal Árpád. „Avem spețe identice în care Curtea de Conturi dă rezoluții total opuse. Are un punct de vedere la Sfântu Gheorghe total diferit de cel din Brașov și de aceeași Curte de Conturi din sectorul 3, București. Același lucru se întâmplă și la instanțele judecătorești unde la spețe identice în aceleași instanțe se dau decizii total diferite” – a completat Robert Negoiță, primarul sectorului 3 din capitală.
În cardul întâlnirii s-au discutat dificultățile pe care primăriile le întâmpină în desfășurarea activității. Printre cele mai importante obiective formulate în cadrul discuțiilor se numără reducerea discrepanței dintre salariile angajaților din administrația publică locală și centrală, tratament egal în asumarea răspunderii angajaților din cadrul autorităților publice locale și a organelor de control guvernamentale, precum și un management mai bun al banilor publici, reguli mai clare în tot ce înseamnă acțiunile guvernamentale, optimizarea distribuirii resurselor financiare.
Activitatea primăriilor este profund afectată de faptul că există o discrepanță foarte mare dintre nivelele de salarizare din administrația publică locală și centrală. De exemplu, un consilier juridic din administrația locală primește un salariu de 1000 de lei, la consiliul județean 1500-1700 de lei, pe când la structuri guvernamentale centrale până la 4000 de lei. AMR a făcut o analiză comparativă în această privință în țările Uniunii Europene, Statele Unite, Australia, Japonia etc. Din acest studiu reiese că în niciuna dintre țările dezvoltate analizate nu există o discrepanță de 300%, în mai mult de jumătate dintre state nu există nicio diferență, iar în alte state aceasta nu depășește 15-20%. Prin urmare există o migrație puternică din administrația publică locală înspre administrația centrală într-o situație în care primăriile sunt deja deprofesionalizate, iar la concursuri nu se prezintă nimeni tocmai din cauza salariilor mici.
„Primăria este controlată de aproximativ 30 de instituții, dar de cele mai multe ori nu au niciun fel de responsabilitate. Procese-verbale sunt întocmite abuziv, iar când acest lucru se demonstrează în instanță, inspectorii în cauză nu sunt trași la răspundere. Controlul este absolut necesar într-un stat de drept. Dacă cei din primărie comit greșeli și plătesc pentru ce fac, cred că este absolut normal ca toți să beneficieze de tratament egal” – a prezentat poziția AMR președintele asociației.
O concluzie generală a întâlnirii a fost că este nevoie de o descentralizare mult mai accentuată în România, având în vedere faptul că s-a demonstrat că a crescut calitatea serviciilor publice în toate domeniile care s-au descentralizat în ultimii 20 de ani, ca de exemplu școlile sau spitalele.