Antal Arpad - încă 60 de zile de control judiciar!
Antal Árpád – încă 60 de zile de control judiciar
Procurorii anticorupţie au prelungit măsura controlului judiciar faţă de Antal Árpád, primar al municipiului Sfântu Gheorghe, în aceleaşi condiţii, inclusiv cu interdicţia de a-şi exercita funcţia de edil şi de a părăsi ţara, a declarat pentru Agerpres purtătorul de cuvânt al DNA, Livia Săplăcan.
Măsura a fost prelungită începând cu 18 aprilie pentru o perioada de 60 de zile şi conţine aceleaşi obligaţii.
Cerere de înlocuire a uneia dintre obligații, depusă de primar
Livia Săplăcan a precizat că Antal Árpád a făcut cerere de înlocuire a uneia dintre obligaţii, respectiv cea prin care i se stabileşte să nu exercite funcţia de primar, urmând ca procurorul să decidă asupra acestei solicitări.
Antal a declarat pentru site-ul transindex.ro că așteaptă cu nerăbdare răspunsul pe care îl va primi la cererea sa de reexaminare și că va acționa în funcție de acest răspuns. „Dacă nu se va întâmpla nimic în ceea ce privește schimbarea pe care am solicitat-o, mă voi adresa justiției. Sentința judecătorilor este așteptată la sfârșitul săptămânii viitoare, deci practic atunci se va decide dacă mă voi înscrie sau nu în cursa pentru un nou mandat pentru postul de primar”, a completat Antal pentru același site.
Deși nu există declarații oficiale în acest sens, se pare că alternativa pregătită de UDMR pentru eventualitatea în care Antal nu va putea candida este consilierul local Miklós Zoltán.
Ce i se reproșează lui Antal
În 18 februarie, DNA a anunţat că Antal Árpád a fost plasat sub control judiciar, având printre obligaţii să nu exercite funcţia de primar, el fiind acuzat de utilizare în alte scopuri a creditelor garantate din fonduri publice sau care urmează să fie rambursate din fonduri publice, dacă fapta este săvârşită în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite.
De asemenea, procurorii anticorupţie au mai dispus punerea în mişcare a acţiunii penale faţă de SC Tractebel Engineering, pentru complicitate.
În 26 octombrie 2009, printr-o hotărâre, Consiliul Local al municipiului Sfântu Gheorghe a aprobat contractarea unei finanţări rambursabile externe de 12 milioane euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare – BERD, stabilind ca rambursarea creditului să se efectueze în 10 ani cu o perioadă de graţie de 3 ani şi o perioadă de 7 ani rambursare principală de la unitatea creditoare.
Totodată, prin aceeaşi hotărâre, Consiliul Local a stabilit că suma contractată va fi utilizată în scop de investiţii, pentru modernizarea oraşului, respectiv modernizarea unor străzi, trotuare, reabilitarea iluminatului public, amenajarea unor piste de biciclişti, amenajare parcări.
DNA arată, într-un comunicat transmis la acea dată, că, ulterior, la 3 noiembrie 2010, între primărie şi BERD a fost încheiat un contract de credit pentru acordarea unui împrumut care nu va depăşi 12 milioane euro, în legătură cu proiectul „Reabilitarea străzilor şi iluminatului public din oraşul Sfântu Gheorghe”.
Potrivit DNA, anterior acestei date, Antal Árpád a depus diligenţe în vederea încheierii unui contract de consultanţă cu SC Tractebel Engineering SA, având ca obiect prestarea unor servicii de consultanţă în vederea întocmirii documentaţiei necesare atribuirii unui contract pentru întreţinerea infrastructurii urbane.
„Societatea respectivă a întocmit şi caietul de sarcini, în care a inserat anumite condiţii care au înlesnit câştigarea licitaţiei de către o asociere de trei firme. În acest context, pentru a favoriza societăţile comerciale care au fost desemnate să execute lucrările şi în conivenţă cu societatea de consultanţă Tractebel Engineering, Antal Árpád a schimbat destinaţia sumei de 4.248.728,15 euro pentru a fi utilizată în alte scopuri decât cele pentru care s-a contractat creditul, provocând de asemenea şi un prejudiciu bugetului local de 549.312,14 euro fără TVA. Acest lucru a fost posibil ca urmare a unei decizii unilaterale a primarului, care nu a fost adusă la cunoştinţa Consiliului Local şi nici Ministerului Finanţelor Publice, prin care a fost diminuat numărul obiectivelor de investiţii pentru care Consiliul Local a aprobat contractarea împrumutului rambursabil”, au reţinut anchetatorii.
Procurorii susţin că, urmare a aceleiaşi decizii nelegale, în contractul încheiat cu asocierea câştigătoare a licitaţiei s-a prevăzut suma de peste 3,6 milioane euro reprezentând servicii de întreţinere, suma de aproape 342.000 euro fără TVA a fost alocată unor servicii de proiectare, iar 250.000 euro au fost indisponibilizaţi la dispoziţia executantului pentru eventualele litigii/arbitraje şi lucrări de urgenţă.
„Or, potrivit Legii 273/2006, cheltuielile cu serviciile de întreţinere şi de proiectare nu pot face obiectul investiţiilor publice de interes local finanţate din fonduri rambursabile, iar litigiile se suportă din fondurile proprii ale executantului, în timp ce lucrările de urgenţă se suportă din fondul de rezervă al bugetului local. Toate aceste destinaţii nu au fost aprobate de către Consiliul Local, respectiv nu au fost prezentate Comisiei de Autorizare a Împrumuturilor Locale din cadrul Ministerului Finanţelor Publice. De asemenea, în caietul de sarcini întocmit de SC Tractebel Engineering SA, printre altele, i s-a impus primăriei obligaţia de a acorda asocierii respective un avans de 1.709.839,35 euro. Mai mult, în cadrul proiectului, firma de consultanţă a fost desemnată consultant şi diriginte de şantier”, au constatat procurorii.