Abonaţii acuză, Electrica se scuză
Întreruperile dese de curent electric afectează grav activitatea şi bugetul locuitorilor din Sfântu Gheorghe
De la începutul acestui an, locuitorii din mai multe zone ale municipiului Sfântu Gheorghe se confruntă din ce în ce mai des cu întreruperi spontane de curent electric. Pe lângă neplăcerile la care sunt expuşi consumatorii, ale căror aparate electrice şi electrocasnice pot să se defecteze în orice moment din cauza căderilor de tensiune repetate, mai multe firme din oraş, precum şi Gara din Sfântu Gheorghe, au fost puse în situaţia de a-şi întrerupe activitatea.
Astfel, în rândul populaţiei din oraş s-a creat un val de nemulţumiri îndreptate împotriva Societăţii Electrica, pe care oamenii o acuză de nerespectarea condiţiilor contractuale de furnizare a energiei electrice, precum şi de deficienţe de procedură constând în lipsa de informare corespunzătoare a populaţiei cu privire la întreruperea alimentării cu energie electrică.
Pagube materiale din cauza penelor de curent
Relevant în acest sens este cazul unui tânăr care locuieşte în zona rezidenţială a cartierului Simeria. Acesta ne-a declarat că din cauza problemelor legate de Electrica, întâmpină dificultăţi în desfăşurarea activităţii zilnice. „Aproape zilnic se întâmplă să nu am internet, şi în 99% din cazuri, atunci când sun la firma de furnizare a internetului, mi se spune că cei de la Electrica lucrează undeva şi de aceea nu avem net. Este supărător, pentru că eu lucrez de acasă şi nu pot lucra fără internet” – a spus tânărul. El a adăugat că în condiţiile în care ar avea o opţiune, ar trece fără ezitare la o altă companie de furnizare a energiei electrice, cu speranţa că, în felul acesta, ar putea beneficia de servicii mai bune.
Tânărul reclamant a precizat totodată că problema este destul de veche şi că, din cauza penelor de curent, a avut şi pagube materiale. În urmă cu câţiva ani i s-au stricat mai multe aparate electrice şi electrocasnice, ceea ce îl deranjează foarte tare, cu atât mai mult cu cât a trebuit fie să plătească pentru repararea aparatelor defectate, fie să cumpere altele noi. „Paguba a fost mare şi a trebuit să îmi iau un credit pentru a-mi utila din nou casa. Sunt, aşadar, foarte supărat pe Electrica, mai ales că eu îmi plătesc mereu facturile şi, dacă ofer seriozitate, aştept seriozitate” – a concluzionat el.
Penele de curent, la ordinea zilei în zona Gării
Situaţia nu pare a fi mai bună nici în zona Gării. Dragoş, un bărbat care locuieşte într-unul din blocurile turn de lângă gară, ne-a spus că penele de curent sunt la ordinea zilei şi la el. „E supărător pentru că se ia curentul când ţi-e lumea mai dragă. Pe vremuri eram obişnuiţi cu aşa ceva, însă acum sperăm la normalitate, şi uite că rămânem cu speranţa. Nu am avut pagube deocamdată, sper că nici nu voi avea, însă mă întreb cât rezistă toate aparatele acelea, că la infinit sigur n-au cum să reziste” – ne-a declarat revoltat Dragoş. El a adăugat că s-ar bucura foarte mult ca pe piaţă să pătrundă şi alte companii de furnizare a energiei electrice, întrucât o liberalizare a pieţei în acest sector economic ar duce la un mediu competiţional, ceea ce i-ar oferi consumatorului un mare avantaj prin faptul că ar putea beneficia de calitate în privinţa serviciilor.
Gara CFR în beznă
Problema întreruperii electricităţii în zona Gării a afectat şi mai mulţi călători cu CFR, între care şi o tânără care dorea să se deplaseze la Bucureşti. Aceasta a povestit cum, dincolo de surpriza de a găsi Gara cufundată în întuneric în seara în care a trebuit să plece din oraş, era la un pas să se urce într-un alt tren, din cauză că i-a fost greu să distingă în întuneric care era linia de la care trebuia să ia trenul. „Când am ajuns la gară am avut senzaţia că mă întorc în timp. De când eram mică n-am mai văzut aşa ceva. Dar măcar doamnele care vindeau pe atunci bilete la ghişeele din gară erau dotate cu lumânări. Acum, doamnele de aici stăteau într-o beznă totală. Mi-au spus să iau bilet din tren. Când am ajuns pe peron, era să iau trenul într-o altă direcţie că nu mi-am dat seama pe ce linie sunt. Noroc că am întrebat la timp! A fost amuzant că şi „naşul” ştia de problemă. A venit pregătit cu chitanţierul şi biletele. Zicea că s-a obişnuit cu problema de la Sfântu Gheorghe” – ne-a povestit ea.
Directorul Electrica: „Aceste întreruperi o să mai fie”
Directorul Societăţii Electrica din Sfântu Gheorghe, Józsa Csaba, ne-a explicat că întreruperile de furnizare a energiei electrice pot fi programate sau accidentale. În cazul întreruperilor programate, reprezentanţii societăţii au obligaţia legală de a informa consumatorii cu 72 de ore înainte de a opri curentul, ceea ce au şi făcut. Totuşi, în situaţii excepţionale, când este nevoie de intervenţii într-un timp mai scurt, societatea are dreptul de a anunţa populaţia chiar şi cu numai 12 ore înainte. În ceea ce priveşte întreruperile accidentale, acestea nu pot fi anunţate pentru că ele se produc necontrolat din motive multiple cum ar fi fenomene meteorologice, de tipul depunerii de chiciură, instalaţii vechi, reabilitări de străzi – când, de exemplu, un escavator sapă pentru o canalizare şi atinge cablurile conductoare.
„Aceste întreruperi o să mai fie. Ele sunt în orice altă ţară civilizată şi în orice ţară europeană. Întreruperile accidentale vor fi şi vor persista întotdeauna şi sunt neprevăzute. (...) În Sfântu Gheorghe am avut mai multe situaţii. Am avut şi tăieri de cablu, am avut şi incidente din cauza învechirii conductoarelor. Un mare pericol pentru noi este, de exemplu, atunci când se topeşte zăpada. Dacă un cablu are o iritare la izolaţie, atunci apa se infiltrează şi se produc problemele nedorite” – ne-a explicat Józsa Csaba.
Directorul Electrica a precizat că Sfântu Gheorghe nu este singura localitate afectată. El a amintit de o situaţie din Ilieni, care nu s-a mai petrecut de mai bine de 20 de ani. Acolo, un conductor de 110Kv s-a defectat şi a trebuit să se lucreze două zile consecutiv pentru a reveni la starea de normalitate. Toate aceste lucrări din municipiu şi din judeţ au însă un rezultat pozitiv: „În ultimii cinci ani am refăcut 70% din instalaţia electrică a oraşului Sfântu Gheorghe. (...) Anul trecut am avut o investiţie de 44 de milioane de lei în tot judeţul. În ultimii cinci ani, în mai mult de jumătate de judeţ, instalaţia de joasă tensiune a fost reînnoită prin lucrări de investiţii şi modernizări” – a precizat directorul Electrica.
Józsa Csaba a mai vorbit şi despre alte lucrări efectuate de societatea pe care o conduce, precum scoaterea aparatelor de măsurare de pe proprietate, pe domeniul public. „Acesta este un avantaj şi pentru noi că nu mai deranjăm consumatorii cu citirea contoarelor, ci le putem citit de pe stradă”. Józsa a mai menţionat şi faptul că metodologia de lucru a Societăţii Electrica prevede că un contoar nu poate fi folosit dacă este mai vechi de opt ani. Acesta este şi motivul pentru care se fac frecvent înlocuiri de contoare.
Contoare cu telecitire
Directorul Electrica a menţionat că sistemul de instalaţie electrică din Sfântu Gheorghe este acum obiectul unui proiect iniţiat în premieră în România – Proiectul reactualizarea contorizării în municipiu. La sfârşitul proiectului, celor aproximativ 22.000 de consumatori din oraşul Sfântu Gheorghe li se vor instala contoare cu telecitire. Aceasta înseamnă că, pe viitor, consumul se va putea citi direct de la sediul Electrica, din biroul de măsură.
În prezent se desfăşoară lucrări care presupun manevre de realimentare a consumatorilor pe mai multe străzi şi în mai multe zone din oraş, între care Váradi József, Crângului, Ţigaretei, Ghioceilor, Spitalului, zona pieţei, zona gării, zona centrală. Lucrările se vor întinde până la sfârşitul toamnei. Lucrări de modernizare completă a reţelei de joasă tensiune se vor face în următoarea perioadă şi în alte localităţi din judeţ, precum Ilieni, Ghidfalău, Angheluş, Malnaş, Racoşu de Jos, Covasna, Ozun, Valea Mare, Belin Vale şi Tamaşfalău.
Directorul Societăţii Electrica din Sfântu Gheorghe, Józsa Csaba, le mulţumeşte abonaţilor pentru răbdare şi înţelegere şi le promite că, în următorii doi-trei ani lucrurile vor intra în normal în mare parte a judeţului. „Îmi cer scuze de la consumatori pentru deranj, dar sunt convins că acolo unde se desfăşoară lucrări, vor înţelege şi se bucură că după finalizarea lucrărilor, totul va funcţiona aşa cum trebuie” – ne-a mai spus el.