Vine iarna! Cod galben de ninsori şi viscol. Vezi harta!
Autorităţile covăsnene spun că sunt pregătite pentru valul de zăpadă anunţat de meteorologi pentru următoarele zile
ANM a emis o avertizare de ninsori şi viscol pentru ziua de 25 noiembrie, între orele 04.00-22.00. În intervalul menţionat în zona montană, iar în a doua parte a zilei de luni şi în Maramureş, nordul Crişanei şi al Moldovei şi local în Transilvania, vor predomina ninsorile.
În aceste zone cantităţile de apă vor cumula pe arii restrânse 15...20 l/mp şi izolat vor depăşi 30 l/mp.
Vântul va avea intensificări locale în majoritatea regiunilor, cu rafale mai puternice, de 70...80 km/h, la munte şi trecător în nordul Moldovei, unde ninsoarea va fi viscolită.
Codul galben de ninsori şi viscol este valabil pentru judeţele Bihor, Sălaj, Cluj, Satu Mare, Maramureş, Bistriţa Năsăud, Suceava, Botoşani, jumătatea vestică din Neamţ, Harghita, Covasna, Braşov, jumătatea sudică a judeţului Sibiu, cea nordică a judeţul Vâlcea şi zona montană a judeţului Gorj şi partea nord-estică a judeţului Mureş.
În restul zonelor este valabilă o atenţionare pentru intervalul 25 noiembrie, ora 02:00 – 28 noiembrie, ora 08:00, când vremea se va răci accentuat, temperaturile vor scădea cu aproximativ 5 grade sub mediile climatologice ale perioadei, minimele nocturne vor deveni exclusiv negative, cu cele mai scăzute valori, în jurul a -10 grade Celsius, în estul Transilvaniei.
Harta drumurilor cu risc de înzăpezire
Odată cu primele ninsori, apare şi riscul să rămâneţi înzăpeziţi. Compania Naţională de Drumuri a întocmit deja o hartă cu principalele zone de risc.
Cele mai circulate şosele din ţară sunt de altfel şi cele mai periculoase. În primul rând DN1. De la Bucureşti până la Oradea, aproape toate sectoarele de drum prezintă pericol de înzăpezire. Singura zonă ferită, partea cu serpentine dintre Predeal şi Braşov.
Nici pe autostrăzi nu suntem în siguranţă dacă vor cădea ninsori abundente. Fie că mergem pe A1 Bucureşti – Piteşti, fie pe A2 Bucureşti – Constanţa, putem să rămânem oricând blocaţi începând se săptămâna viitoare, când se anunţă ninsori în toată ţara.
Pe harta celor de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, şi DN 2 apare ca un drum cu risc. De la Bucureşti până la Râmnicu Sărat avem o primă porţiune cu probleme. Apoi, de la Adjud – Bacău până chiar la Târgu Neamţ.
Pe lângă aceastea, aproape toate drumurile naţionale din ţară sunt trasate cu roşu pe harta CNADNR, aşa că reprezintă un risc.
Prefectura și autoritățile, pregătite de iarnă
Comitetul pentru Situații de Urgență al județului Covasna s-a reunit vineri la Prefectură, iar aici s-au discutat aspecte generale legate de zilele ce urmează și de gradul în care sunt pregătite autoritățile pentru a face față unor eventuale probleme.
Prefectul Dumitru Marinescu ne-a declarat că în județul nostru nu se anunță deocamdată situații cu care să nu ne mai fi confruntat în trecut, în vreme ce fiecare autoritate știe ce are de făcut și e pregătită să intervină.
„Contractele pentru curățare și deszăpeziri au fost deja încheiate, atât pentru Drumurile Naționale cât și pentru Drumurile Județene. La nivel de comune, acolo unde nu există contracte, se va interveni prin organizare locală. În rest, nu avem avertismente alarmante, nimic ieșit din comun, însă am zis că e bine să fim pregătiți din timp pentru orice”, a spus Marinescu.
Drumurile Naționale au necesarul de parazăpezi
Directorul adjunct al Secției Drumuri Naționale Covasna, Anton Stoican, ne-a declarat la rândul său că s-au semnat contractele pentru deszăpeziri, utilajele fiind deja în proporție de aproape 100% pe rute, gata de intervenție în caz de nevoie. De asemenea, s-a comandat și a ajuns o parte din materialul antiderapant – nisip și sare, urmând ca pe parcursul iernii procedura de achiziție să continue, în funcție de necesități.
„Dacă în trecut erau probleme legate de parazăpezi, acum stăm ceva mai bine, deoarece s-au achiziționat încă o mie de metri lineari. Toate parazăpezile au fost deja montate pe traseele cunoscute ca fiind mai vulnerabile, iar în rest suntem pregătiți, inclusiv cu oameni”, a spus Stoican.
În județul nostru ar fi nevoie de aproape 40 de kilometri de parazăpezi, însă pentru că niciodată nu au existat atâtea, plus că multe s-au mai și furat ori deteriorat, cei de la SDN amplasează parazăpezile în funcție de vulnreabilitatea zonelor.
În ceea ce privește cele mai vulnerabile puncte ale drumurilor din județ, acestea sunt cunoscute ca fiind intersecția de la Reci – unde curentul și vântul creează deseori iarna un grad de vizibilitate redus, precum și drumurile de la Dalnic la Târgu Secuiesc, drumul de la Oituz – plin de curbe foarte periculoase, ori DN 2D, care face legătura cu județul Vrancea.
Tega susține că se descurcă în caz de ninsoare puternică
În Sfântu Gheorghe, directorul societății de salubrizare Tega SA, Toth Birtan Csaba, susține că iarna nu are cum să ne ia prin surprindere, mai ales că pregătirile pentru ninsori au început încă din septembrie, inclusiv prin punerea la punct a utilajelor și mașinilor speciale pentru sezonul rece.
„Începerea ninsorii acum nu ne-ar lua în niciun caz prin surprindere. Utilajele sunt pregătite, iar materiale antiderapante – nisip, sare și clorură de calciu – avem”, a spus Toth, care susține că aprovizionarea cu nisip, sare și clorură de calciu se face pe măsură ce se înaintează în lunile iernii, pentru a nu cheltui bani în plus. Șeful Tega a spus că, din experiența sa, cele mai grele luni de iarnă – inclusiv pentru drumurile publice, sunt finele lui decembrie și luna ianuarie.
Potrivit obiceiului din alți ani, amestecul de sare cu nisip va fi utilizat pe acele străzi ale orașului unde nu s-au realizat încă lucrări de reabilitare, tocmai pentru că acest amestec afectează asfaltul. Clorura de calciu fiind mai scumpă, societatea de salubrizare obișnuiește să o folosească pe străzile reparate, pentru a nu distruge asfaltul nou. Spre deosebire de sare și nisip, clorura de calciu nu distruge drumurile, nu deteriorează autoturismele, nu înfundă canalizările şi nu necesită lucrări de degajare. În ultimii ani, Tega Sfântu Gheorghe a folosit mai mult clorură de calciu pentru deszăpezirea străzilor, ceea ce a făcut ca la finele iernii străzile să nu mai fie inundate de atât de mult praf ca în anii în care se folosea exclusiv amestec de nisip cu sare.
Orașul Târgu Secuiesc – pregătit de iarnă
Reprezentantul Primăriei Târgu Secuiesc, Szolga András, spune că orașul breslelor este pregătit pentru iarnă și nu va fi luat prin surprindere de prima ninsoare. „Am achiziționat 124 de tone de nisip, 15 tone de clorură de calciu și 22 de tone de sare. De asemenea avem două tractoare U650, cu plugurile necesare pentru deszăpezire” – a declarat acesta. Primăria Târgu Secuiesc dispune și de două autospeciale pentru împrăștiat sare și o alta pentru deszăpezirea trotuarelor.
Şi la Covasna utilajele sunt pregătite
La Covasna, Primăria are un plug de zăpadă, la fel ca și compania GosTransCom, care are și un camion din care angajații vor împrăștia material antiderapant. Primarul Thiesz János spune că sunt pregătiți pentru iarnă, au 20 de tone de nisip și tot atâta sare. Trotuarele și spațiile care aparțin de primărie vor fi curățate manual prin angajații companiei de salubrizare, iar dacă va fi nevoie, vor mătura străzile din stațiune și cei care primesc ajutor social. „Curățarea spațiilor din fața magazinelor și a porților este responsabilitatea proprietarilor” – spune primarul.
Atenție la pneuri!
Iarna și-a arătat deja colții în județul Covasna în urmă cu mai bine de o lună. Pe atunci mai mulți șoferi au fost întorși din drum de polițiști pe motiv că nu aveau mașinile echipate pentru iarnă. Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii de fiecare dată când se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent de data din calendar. În octombrie nu au fost date amenzi, dar odată ce iarna își va intra în drepturi, șoferii care fac abatere de la respectarea legii și vor fi prinși circulând cu anvelope de vară pe drumuri cu zăpadă sau gheață riscă amendă între 720 şi 1.600 de lei. Mai mult, şoferul unei maşini fără cauciucuri de iarnă care blochează un sector de drum riscă o amendă cuprinsă între 5.000 şi 8.000 de lei şi va fi nevoit să suporte costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat. Şoferii care nu-şi montează cauciucuri de iarnă riscă nu doar să fie amendaţi, ci şi să nu fie despăgubiţi în cazul unor accidente. Anul trecut polițiștii covăsneni au amendat zeci de șoferi prinși cu anvelope de vară în sezonul rece. E bine de știut și faptul că pe drum cu zăpadă este interzisă circulația bicicletelor, mopedelor și a motocicletelor.