TURISM 8 august 2019

Turismul pe două roți în județul Covasna

de Daniela Luca | 1930 vizualizări

Impresiile unor cicliști care s-au bucurat de peisajele inedite, nu și de traseele care le-ar fi ușurat călătoria

Pentru o experiență turistică complet neîngrădită, cicliștii de la „Humans on bicycles”, aflați într-un tur cu destinația Cluj-Napoca, au traversat la sfârșitul săptămânii trecute și județul Covasna. Nu am ezitat să îi întrebăm ce îi motivează să se avânte într-o astfel de aventură, dar am fost curioși și de experiența pe care au trăit-o în zona noastră. Ei au căzut de acord că peisajele sunt uluitoare, însă ar fi și mai plăcut să le admire dacă ar fi existat trasee special amenajate. De aceeași părere sunt și specialiștii în turism, care afirmă că deși acest sport ia amploare în județ, mai e mult de lucru până vom ajunge un punct important pe harta cicloturismului. 

Încă din 2013, tinerii din comunitatea „Humans on bicycles” și-au dorit să combine plăcerea de a fi în natură cu mișcarea și observarea modului de viață autentic al localnicilor din zonele traversate. Ei și-au propus să iasă din cotidian și să își îmbogățească viața cu experiențe noi și unice, iar această dorință i-a adus la sfârșitul săptămânii trecute și în județul nostru. 

„Suntem un grup de baza de 10 - 12 persoane cu prietenii aferenți care ni se alătura la diverse activități. Din 2013 ne organizăm și facem diverse activități de explorare, la pas sau pe bicicletă, a zonelor pitorești și mai greu de accesat cu mașina. (...) În același timp, ieșim din zona noastră de confort și conștientizăm că ceea ce trăim în mediul nostru obișnuit este total diferit de ce întâlnim pe traseele noastre”, ne-a spus unul dintre cicliști, Marius Gabriel Clipa. 

Sebastian Aaniţei, un alt membru al comunității, ne-a spus că aventura lor a început acum o săptămână, din Buzău. Ei și-au propus să ajungă în opt zile în Cluj, și, deși în primele trei, patru zile ploaia le-a pus bețe în roate, cicliștii spun că sunt în grafic. 

„Traseul l-am ales din mai multe considerente: obiective, peisaje și legătura de început-sfârșit. Traseul nostru a fost: Buzău - Gura Teghii - Comandău - Valea Crișului - Rupea - Sighișoara - Băgaciu - Turda – Cluj. (...) Nu e cel mai plăcut sentiment să mergi pe ploaie, dar te încălzești într-un final. Am mers pe ploaie măruntă, iar când ploua torențial, ne opream. Problema mai mare este totuși noroiul”, ne-a spus Sebastian Aaniţei, subliniind totodată că traseele din județul Covasna sunt mai potrivite pentru ciclism din prisma peisajelor frumoase, nu însă și din punct de vedere a traseelor special amenajate, care aproape că nu există în zona noastră. 

Castelul din Micloșoara și zona Comandăului, trecute pe lista amintirilor de preț din Covasna 

Traseele pe care le-au căutat în cele două zile, timp în care cicliștii au traversat județul nostru, spune George Vasluianu, un alt ciclist, au fost de tip off-road, poteci, drumuri forestiere, iar zona le-a oferit o experiență completă din acest punct de vedere. Pe de altă parte, George a subliniat și faptul că ar fi nevoie de mai multe campinguri în județ. 

Ei a avut ocazia să viziteze Castelul  Kálnoky din Micloșoara chiar de Zilele Renascentiste care au avut loc în weekendul trecut, iar această coincidență plăcută este și cea mai frumoasă amintire de aici, ne-a spus fratele lui George, Vlad Vasluianu. Cei șase tineri pe care i-am cunoscut cu această ocazie, s-au declarat atunci emoționați de ceea ce au descoperit în Micloșoara și au spus că acel castel este „comoară ascunsă a Transilvaniei” pe care au descoperit-o din întâmplare. 

 „Cel mai mult m-a impresionat castelul și că am nimerit fix la evenimentul acela. Și la Comandău mi-a plăcut foarte mult. E foarte pitoresc. La Valea Crișului, unde am înnoptat la cort, ne-am întâlnit cu un motociclist care are un atelier de biciclete în Sfântu Gheorghe unde am reparat o bicicletă în aceeași zi mai devreme și am mai stat la povești la foc, ne-a mai zis de trasee”, ne-a împărtășit Vlad. 

Turul s-a încheiat mai repede pentru unul dintre cicliști 

Pe parcursul acestui tur, tinerii au avut parte și de peripeții. Dacă cu ceilalți cicliști am discutat în timp ce încă se aflau în drum spre Cluj, Bogdan, un alt ciclist de la „Humans on bicycles” ne-a împărtășit experiența sa stând acasă. El a fost nevoit să se întoarcă din cauza unei accidentări. 

„Anul acesta, după șase tururi fără incidente, am avut unul mediu. O căzătură serioasă, pe pietriș, într-o fracțiune de neatenție. Chiar eu am căzut serios, accidentându-mă. Am avut o viteză de aproximativ 30-35 de km/h și cum mi-am uitat mănușile la cazarea anterioară, accidentarea a fost mai gravă și a trebuit să părăsesc turul. Cu ajutorul medicilor din Sfântu Gheorghe de la Spitalul de Urgență și mai ales a Serviciului de Ambulanță, au reușit să mă coasă și am ajuns cu bine acasă”, ne-a povestit Bogdan Mircea Ciobanu. 

Ce presupun pregătirile pentru o astfel de aventură și ce riscuri există 

Ciclistul a adăugat că pregătirea pentru un astfel de tur presupune efort fizic, psihic și logistic, însă la final, cu siguranță, orice efort le este răsplătit cu o mulțime de amintiri și experiențe de neuitat. 

Pregătirea fizică nu este de neglijat, precizează el, pentru că este destul de dificil să pedalezi sau chiar împingi  bicicleta opt zile încontinuu în condiții extreme, cu disconfortul ploii, noroaielor, știind că la finalul zilei nu ai un pat cald care să te aștepte. 

Pregătirea psihică, este la fel de importantă pentru că un astfel de tur este mai mult decât o simplă plimbare cu bicicleta. Nervii sunt întinși la maxim, ei fiind nevoiți să iasă din zona de confort la fiecare urcare, rătăcire prin pădure sau eveniment neprevăzut. 

Pregătirea logistică constă în sincronizarea a opt sau zece concedii ale unor persoane care au activități diferite, de la ingineri la programatori, spune Bogdan Mircea Ciobanu. 

De asemenea, cheltuielile sunt pe măsură, spun cicliștii. În echipament, revizii și suplimente nutritive ei investesc în jur de 1.000 de lei fiecare. 

„Și riscurile sunt din belșug. Accidentari, ușoare sau grave, întâlnirea cu diverse animale sălbatice pe traseu și, poate glumind un pic, riscul să nu mai fi primit acasă odată ce ai refuzat vacanța aia all inclusive și ai dat-o pe acest tur cu băieții”, ne-a spus Bogdan Mircea Ciobanu. 

Acesta a mai adăugat că cei care vor să trăiască și ei o experiență asemănătoare, ar trebui să înceapă cu tururi mici și să se pregătească intens înainte. Să aibă o bună condiție fizică și mai ales psihică, pentru a nu renunța, orice ar fi. 

„Deși ciclismul s-a dezvoltat foarte mult, e nevoie de educație în acest sens”

Specialistul în turism László Endre spune că deși ciclismul de teren este în ascensiune în județ, cel de turism lasă încă de dorit. Pe lângă problema lipsei traseelor, cicliștii care vin în zonă se confruntă și cu alte dificultăți, cum ar fi depozitarea bicicletelor, spune acesta. 

 „Sigur că cu ajutorul ciclismului turismul ar putea căpăta amploare în județ, dar pentru asta avem nevoie de trasee speciale pentru turiștii care îl practică. Sunt multe proiecte din acest punct de vedere, dar încă nu prea s-au realizat. Dacă ați dori să mergeți din Sfântu Gheorghe la Mestecănișul de la Reci, nu știu dacă v-ați duce cu copii de exemplu, pe porțiunea Câmpu Frumos. Nici spre Vâlcele nu este realizat traseul, nici spre Șugaș Băi. Ciclismul de teren este cât de cât în regulă pentru că sunt și trasee marcate, dar pentru a se deplasa normal pe carosabil, este cam periculos. (...) Sunt probleme și cu depozitarea bicicletelor la unitățile de cazare. Turiștii care vin din afară și au biciclete costisitoare se cazează cu bicicleta cu tot în aceeași cameră. Și în mijloacele de transport, în trenuri ar trebui să fie locuri sau vagoane speciale pentru transportul bicicletelor”, ne-a declarat László Endre. 

Specialistul în turism a precizat că nici la capitolul campingurilor nu stăm mai bine. Cu toate că există câteva locuri special amenajate, niciunul dintre acestea nu oferă o cazare în condiții europene. 

Mai mult, László Endre spune că pe lângă faptul că e nevoie de trasee, campinguri și locuri speciale de depozitare la unitățile de cazare, în zonă este nevoie în primul rând de o cultură a ciclismului. 

„Deși ciclismul s-a dezvoltat foarte mult, e nevoie de educație în acest sens. Chiar dacă există piste, de exemplu, adesea sunt folosite pe post de parcare sau unii cicliști circulă pe sensul invers acolo unde este sensul unic”, a mai adăugat László Endre.

„Consider că problema nu trebuie să fie rezolvată doar la nivel local, ci la nivel național”

Unul dintre inițiatorii campaniei „Cycle to Work”, covăsneanul Kiss Bence, spune că nu lipsa traseelor ar fi cea mai mare problemă, ci faptul că nu există o hartă în care să se regăsească măcar cele existente. Ca lucrurile să se miște, spune el, ar trebui să se ia măsuri la nivel național, nu doar la nivel local. Pe lista piedicilor cu care se întâlnesc pe traseu, Kiss Bence a adăugat-o și pe cea a câinilor ciobănești care adesea pun viața cicliștilor în pericol. 

„În ceea ce privește județul nostru, avem un traseu care constă din drumuri forestiere și drumuri prin câmp, și nu numai, dar problema este că astea nu prea apar pe niciun fel de hartă. Noi nu avem turism adresat special cicliștilor, din păcate, care totuși ar fi un punct interesant. Consider că problema nu trebuie să fie rezolvată doar la nivel local, ci la nivel național. Ar trebui făcute drumuri pentru cicliști, separate fizic de alte drumuri, nu doar o linie galbenă, aceea este doar o bandă. În plus, nu urșii sunt problema cum se spune, ci câinii ciobănești, într-un număr foarte mare, lăsați liberi care pun în pericol viața cicliștilor. Ideea e că traseele trebuie făcute organizat. Trebuie să avem trasee interconectate. În oraș e problema că avem diferite trasee pentru cicliști, dar se termină brusc, iar apoi ciclistul trebuie să se descurce”, ne-a spus Kiss Bence. 

Așadar, se pare că județul cochet din centrul țării atrage prin frumusețea peisajelor sale tot mai mulți cicliști dornici de experiențe unice. Mulți dintre ei sunt „căliți” pentru traseele neamenajate pe care le întâmpină de-a lungul turului. Cicliștii de la „Humans on bicycles” au știut să vadă dincolo de probleme și lipsuri, iar din toate experiențele trăite aici, au ales să le ducă înapoi acasă doar pe cele reușite. Cu toate acestea, lista cu lucrurile care trebuie făcute pentru a întâmpina cum se cuvine  oaspeții pe două roți este încă pe departe de a fi epuizată. 

Sursă foto: Facebook/Humans on Bicycles. 

Distribuie articolul:  
|

TURISM

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.