Varmeli – o formă graţioasă de discriminare secuiască
Cînd spui discriminare, te gîndeşti imediat la un pericol ce pluteşte fie asupra cuiva care tebuie protejat, fie asupra cuiva ce urmează a fi sancţionat. Ca să înţelegeţi la ce mă refer, este suficient să amintesc că există un Consiliu Naţional pentru Combaterea Discriminării. Dar există forme de discrimare care nu trebuie combătute, dimpotrivă, trebuie cultivate, altfel spus există şi lucruri bune la originea cărora stă discriminarea. Apropo de origini, ştiţi care este originea cuvîntului eleganţă? Culmea este că eleganţa – un termen ce reuneşte cele mai aplaudate valori, comportamente şi practici sociale – provine din unul dintre cele mai hulite cuvinte. Căci eleganţă se trage din latinescul ELEGANS, care înseamnă discriminare, adică distincţie, elecţiune/alegere.
În Sfîntu Gheorghe funcţionează o formă graţioasă de discriminare, care poartă numele Varmeli. Este de fapt abrevierea numelui Vargyasi Melinda, o doamnă pasionată de arta vestimentară de inspiraţie folk / tradiţională, o pasiune din care s-a născut, în 2006, firma Varmeli. Este anul cînd Melinda a pornit în căutarea unor valori din alte vremuri, valori din care face parte şi eleganţa porturilor / vestimentaţiei tradiţionale. O eleganţă ale cărei trăsături definitorii sînt simplitatea, naturaleţea, rafinamentul şi echilibrul. Din totdeauna, aceste trăsături poartă un singur nume: autenticitate. Drumul pe care a pornit Melinda nu a fost deloc uşor, la început făcea haine cu motive tradiţionale stilizate, din materiale naturale cu dantelă, rochii de ocazie sau la comandă, accesorii din textile, mai ales genţi. Abia cu 8 ani în urmă s-a apucat de broderia manuală, descoperind extraordinarul potenţial creativ al cusăturilor în relief, care pot fi aplicate chiar şi pe hainele ce sînt în pas cu moda timpului nostru, scoţând astfel la suprafaţă ceva din valorile tradiţionale. Este vorba de acel ceva care nu îşi pierde niciodată frumuseţea şi actualitatea şi care se numeşte autenticitate.
Cum am spus, atributele autenticităţii sînt simplitatea, naturaleţea, rafinamentul şi echilibrul, iar creaţiile Melindei Vargyasi, marca Varmeli, poartă toate însemnele autenticităţii: simplitatea croielii, naturaleţea, rafinamentul şi echilibrul culorilor şi al motivelor tradiţionale. Prin activarea acestor atribute, putem afla ceva din limbajul/mesajul hainelor de altădată, putem afla că eleganţa nu este doar o valoare estetică, ci mai ales o valoare spirituală, în care trecutul şi prezentul se îmbină armonios. Despre această întîlnire între trecut şi prezent, o întîlnire cu un formidabil potenţial creativ, este vorba în tot ce face Melinda. De pildă, chiar în luna aceasta, septembrie 2021, Melinda a participat la Conferinţa internaţională cu titlul Viseletek régen és ma / Veşminte de altădată şi de astăzi, care s-a desfăşurat la Eger, în Ungaria, şi unde s-a întîlnit cu colegi de breaslă, de la croitori de haine tradiţionale şi meşteri populari, pînă la designeri vestimentari de inspiraţie folk. O Conferinţă la care Melinda a vorbit despre cum ajung motivele şi broderiile tradiţionale din Transilvania pe creaţii vestimentare şi accesorii marca Varmeli. Conferinţa de la Eger se organizează din doi în doi ani, pe lîngă astfel de întîlniri, creatoarea din Sfîntu Gheorghe a mai participat la diverse expoziţii de artă vestimentară din România, Ungaria, Anglia, de asemeni, este nelipsită de la tîrgurile tradiţionale, unde cele mai vîndute creaţii Varmeli sînt genţile, rucsacurile şi jachetele. Toate creaţiile Varmeli, de la cele vestimentare pînă la diverse accesorii, poartă însemnele unui set de valori tradiţionale, în căutarea cărora Melinda Vargyasi a pornit încă din anii de liceu (a absolvit Liceul de Arte Plugor Sándor), după care a urmat numeroase cursuri de specializare în domeniul portului popular, designului vestimentar şi al broderiei manuale. O căutare care nu s-a încheiat odată cu aceste cursuri, Melinda a obţinut o bursă la Magyar Művészeti Akadémia/Academia Maghiara de Arte, datorită căreia are posibilitatea ca timp de trei ani să cerceteze porturile tradiţionale din Transilvania (maghiare, româneşti, săseşti, etc) şi să culeagă motivele populare care apoi vor fi valorificate creativ şi integrate în colecţiile de haine şi accesorii marca Varmeli.
Nina Ţînţar