Studiu: 66% dintre români schimbă electrocasnicele mari la 5-10 ani
Telefoanele sunt înlocuite în maximum 3 ani
Două treimi dintre români (66%) susţin că înlocuiesc electrocasnicele mari uzate (frigider, cuptor, maşină de spălat), în medie, la 5-10 ani, în timp ce telefoanele mobile sunt schimbate o dată la 2-3 ani, reiese dintr-un studiu al Asociaţiei Environ, realizat de Reveal Marketing Research.
Potrivit sursei citate, cei mai mulţi dintre respondenţi afirmă că sunt influenţaţi în decizia de cumpărare a unui echipament electric nou în primul rând de preţ (54%), clasa energetică (32%) şi recenziile favorabile (30%). La polul opus se situează 22% dintre români, care consideră sustenabilitatea brandului sau a produsului ca fiind un criteriu relevant în procesul de achiziţie.
În privinţa frecvenţei de înlocuire a aparatelor electronice pe care le deţin, 38% dintre cei chestionaţi au spus că fac acest lucru cu telefonul mobil o dată la 2-3 ani, iar produsele de înfrumuseţare şi îngrijire corporală o dată pe an (23%).
În schimb, electrocasnicele mari (frigider, cuptor, maşină de spălat) sunt schimbate de către 66% dintre cei care au participat la studiu, în medie, la 5 - 10 ani.
Întrebaţi care este motivaţia înlocuirii echipamentelor, 25% au menţionat că gadget-urile (telefoane mobile, laptopuri) şi televizoarele sunt schimbate atunci când apare o nouă tehnologie sau sau o ofertă atractivă (21%), în timp ce electrocasnicele de bucătărie, cele de mici dimensiuni (aspiratoare) sau mari dimensiuni (maşini de spălat) sunt înlocuite după ce acestea se strică (73%) sau pur şi simplu sunt prea vechi (31%).
De asemenea, atunci când vine vorba despre comportamentul post-consum, 58% dintre români afirmă că predau electrocasnicele vechi la schimb în magazinele care oferă vouchere sau reduceri de preţ în cadrul programelor de buy-back.
Puţin peste jumătate din totalul celor intervievaţi (52%) afirmă că predau aparatura veche spre reciclare, iar 24% dintre respondenţi obişnuiesc să o dăruiască unor membri ai familiei sau cunoscuţi.
Chestionaţi cu privire la motivele pentru care nu reciclează mai des, românii au declarat că nu au puncte de reciclare în apropiere (44%), nu au informaţii despre cum pot să recicleze aparatura veche (18%) sau consideră că ar trebui să fie recompensaţi (14%).
Totodată, 17% dintre respondenţi au folosit sau cunosc pe cineva care a folosit sistemul de predare gratuită a deşeurilor electrice de mici dimensiuni fără obligaţia de a cumpăra un produs nou.
Asociaţia Environ anunţă lansarea campaniei „Reciclează! Acum ai unde” prin care îşi propune extinderea reţelei naţionale de puncte de colectare a deşeurilor electrice de mici dimensiuni cu minim 2022 de locaţii noi.
Campania face parte din strategia Environ de îndeplinire a ţintei de colectare a deşeurilor electrice şi de creştere a gradului de informare al populaţiei cu privire la sistemele de colectare. Punctele de colectare vor fi organizate în spaţiile de vânzare ale retail-erilor, showroom-uri, depozite, supermarket-uri, centre comerciale, farmacii, benzinării, magazine de proximitate, scări de bloc şi sedii ale companiilor.
Cutiile speciale pentru colectarea echipamentelor electrice vechi (de mici dimensiuni) sunt disponibile în mai multe versiuni şi pot fi puse atât la dispoziţia companiilor, dar şi persoanelor fizice prin solicitare transmisă pe adresa office@environ.ro sau la numărul de Call Center 031.827.0000.
În plus, Asociaţia a realizat actualizarea aplicaţiei mobile cu acelaşi nume în care sunt integrate deja peste 4.000 de puncte de colectare a deşeurilor electrice şi bateriilor uzate.
Studiul Reveal Marketing Research pentru Asociaţia Environ a fost realizat la nivel naţional pe un eşantion de 1.007 respondenţi, în perioada 1 - 15 noiembrie 2021.
În 2022, ţinta României de colectare şi reciclare a deşeurilor de echipamentelor electrice şi electronice este de 65% din media cantităţilor puse pe piaţă în ultimii trei ani. Circa 80% dintr-un echipament electronic poate fi reciclat.
Asociaţia Environ, una dintre primele organizaţii colective de transfer responsabilitate din România, împlineşte anul acesta 15 ani de activitate, timp în care a gestionat peste 150.000 tone de DEEE (deşeuri de echipamente electrice şi electronice). Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.
Sursa foto: Pexels.com