O zi a copiilor, a teraselor și a nelămuririlor
Nici ploaia, nici noile reguli nu i-au speriat pe cei cărora le-a lipsit ieșitul în oraș
Orașul Sfântu Gheorghe a început timid să prindă viață încă de la primele ore ale dimineții, când, rând pe rând, la terase începeau să apară primii clienți. Angajații s-au „înarmat” cu mănuși, măști și dezinfectanți, pentru ca persoanele care se așază la mese să se simtă în siguranță. Cei cărora le era dor de o cafea „în oraș” nu s-au lăsat intimidați de vremea ploioasă de luni. Totodată, patronii localurilor, deși fericiți că și-au putut relua activitatea, sunt deocamdată nedumeriți în legătură cu unele măsuri pe care trebuie, firește, să le pună în aplicare. Și la Întorsura Buzăului oamenii au ieșit la terase după două luni și jumătate de pauză.
Am făcut o tură a teraselor din centrul municipiului Sfântu Gheorghe, luni, la orele prânzului, pentru a fi parte din forfota care s-a creat încă de la primele ore. Mirosul de cafea, zumzetul vocilor, râsetele și bucuria pe care am văzut-o în ochii celor care se reîntâlneau după o pauză lungă, au înseninat ziua mohorâtă de luni.
În câteva minute am reușit să tragem și prima concluzie. Atât clienții, cât și managerii localurilor sunt fericiți că s-au redeschis terasele, însă noile reguli creează deocamdată confuzie.
Mai mulți proprietari de terase, o singură problemă
În primul local în care am intrat, era ocupată o singură masă. Trei tineri dezbăteau regulile unui joc pe care îl aveau în față. Unul dintre coproprietarii localului, Sylvester Zoltán, spune că a avut grijă ca de dimineață să le măsoare temperatura angajaților și să îi echipeze cu mască și cu mănuși. Nu asta este încă cea mai mare grijă a lui, ci completarea registrului cu datele personale ale clienților.
„Asta e problema, că legile se fac sâmbătă seara și luni deja trebuie aplicate. Ca să nu încalce GDPR-ul, noi scriem numai inițialele, numărul de telefon, masa ocupată și câte persoane au stat acolo. Nu se specifică cine trebuie să facă asta, dar la noi o fac ospătarii. De aceea este nevoie de registru de rezervări, ca oamenii să nu stea la coadă ca să intre. Problema e că în România nu de virus îți este frică, ci de autorități. Noi am fost deschiși de două luni și jumătate și am avut nouă controale, așa că ne așteptăm că și acum o să vină”, ne-a spus Sylvester Zoltán.
„În opinia mea, treaba cu registrul e cam complicată. Dacă de exemplu e plin localul, fiecare client va trebui să aștepte până i se trec datele”, a adăugat celălalt coproprietar, Samoilă Zoltán.
Aceștia au primit permisiunea autorităților locale să amplaseze câteva mese și în parcarea Primăriei, după orele 17:00.
„Oamenii au foarte mare nevoie de socializare”
Patronii unui alt local din centrul reședinței de județ ne-au spus că din dorința de a se extinde, astfel încât să fie respectate toate normele, au folosit și spațiile care erau pustii până acum.
În timp ce discutam cu proprietara acestui pub, clienții care soseau, salutau entuziasmați ospătarii, iar aceștia le răspundeau cu un zâmbet larg de bun venit, de parcă făceau parte din aceeași familie, iar acum în sfârșit s-au revăzut.
„Am așteptat foarte mult să se deschidă din nou terasele. Oamenii au foarte mare nevoie de socializare. Totuși, sper ca cei care știu că sunt mai expuși riscurilor să ia măsuri și în continuare. Sper că ușor, ușor vor porni din nou toate restaurantele și vom reveni la viața noastră normală”, ne-a împărtășit un tânăr din Sfântu Gheorghe.
Cei din domeniu spun însă că bucuria redeschiderii le-a fost umbrită de câteva reguli pe care le consideră imorale, dar și aproape imposibil de pus în aplicare.
„Așteptam de multă vreme să deschidem, dar ne-a umbrit bucuria hotărârea asta prin care trebuie să le luăm datele personale clienților. Nu mi se pare normal acest lucru. Nu este corect și nu este treaba mea să fac asta. Oamenii vin aici să se simtă bine, nu să fie constrânși de ceva. Înțeleg toate regulile de distanțare, pe care l-am și pus în aplicare, dar nu îți poți bate joc de oameni. Ar trebui să îl întorc pe om dacă nu vrea să îmi dea datele? Era să nu deschidem din cauza asta, dar totuși mă bucur că vin oameni. Au fost și unii care mi-au scris că nu vin dacă le iau datele personale. Cei care fac aceste hotărâri nu se gândesc nici cum vor fi puse ele în practică, nici la moralitatea acestora. Plecăm capul ca să scăpăm de amendă, dar până când? Asta e întrebarea”, ne-a spus Józsi Kinga.
Nu toate terasele sunt pregătite să își primească clienții
O altă problemă semnalată de managerul unei cafenele din Sfântu Gheorghe este că datele personale ale clienților pot fi văzute și de următoarea persoană care completează lista.
„Unii proprietari de cafenele de lângă noi cred că nici nu au deschis tocmai din cauza acestor reguli. Noi, în comparație cu alții, n-am putut să ne extindem, pentru că spațiul nu este al primăriei. Totuși, noi ne bucurăm că ne-am deschis și așteptăm ziua în care vom reveni cu toții la normal. Clienții au venit încă de la prima oră. Unii erau obișnuiți să își bea cafeaua la noi zi de zi. Sperăm ca după 15 iunie să nu mai trebuiască să facem aceste liste”, ne-a spus proprietara localului.
Regulile sunt respectate și la Întorsura Buzăului
La Întorsura Buzăului directivele venite de la nivel central se respectă. Cel puțin asta a observat, pe teren, colegul nostru. Localul pe care l-a frecventat n-a fost plin, însă de vină ar putea să fie și vremea ploioasă, spune el.
„Am mers la o pizzerie din zona Buzaielor, iar imediat cum am intrat ni s-a atras atenția că ar trebui să avem măștile de protecție pe față până când luăm loc la masă, dar și că dacă după aceea intenționăm să mergem la baie, trebuie să ne asigurăm că respectăm măsurile impuse de autorități, adică purtarea măștii. Practic, doar atunci când stai la masă nu ești obligat să ai mască, în rest, orice ai face, trebuie să o porți. Prima problemă întâmpinată a fost aceea că eram un grup de cinci persoane, din familii diferite, iar legea spune că nu ne este permis să stăm cu toții la aceeași masă. Ospătarul ne-a explicat acest lucru, apoi a despărțit două mese, astfel încât să fim totuși cât de cât apropiați, dar să respectăm și legea”, ne-a spus David Leonard Bularca.
După ce un grup de clienți a plecat, masa și scaunele au fost atent dezinfectate de personal, a adăugat acesta.
„Atmosfera per total a fost una obișnuită, nu am simțit nimic schimbat față de ieșirile dinainte de pandemie, poate doar faptul că prietenii mei erau la o oarecare distanță de mine îmi amintea, din când în când, că lucrurile nu mai sunt chiar așa cum erau. În rest oamenii, totuși puțini, se auzeau cum râd, povestesc și se bucură de faptul că se revăd, după ceva vreme, cu prietenii lor la terasă. Nu părea că înainte cu 15 zile nici măcar să ieșim din case fără o declarație pe proprie răspundere nu puteam”, a mai spus colegul nostru, David Leonard Bularca.
Astfel, lista de reguli pe care proprietarii localurilor și angajații lor trebuie să le respecte pentru a nu fi amendați este destul de lungă. Ordinul publicat zilele trecute în Monitorul Oficial prevede sancțiuni pentru patronii care nu respectă noile condiții impuse pentru redeschiderea teraselor. Acestea ajung până la 10.000 de lei.
Daniela Luca
David Leonard Bularca