De ce toaleta din Gara Sfântu Gheorghe e mereu închisă
Accesul la toaleta publică din Gara Sfântu Gheorghe este o provocare pentru călători. Imaginează-ți să ai o urgență de acest gen, să găsești, în cele din urmă, WC-ul, dar la ușă să descoperi că e încuiat. Ba mai mult, ca să obții cheia, trebuie să mergi într-o altă clădire, la biroul de mișcare. Iar apoi trebuie, desigur, și să o înapoiezi. Și să ajungi în timp și la tren, pentru că, vorba aceea - nu așteaptă pe nimeni. De ce se întâmplă toate acestea? Reprezentanții gării spun că este o soluție provizorie de securizare a toaletei, pusă pe seama vandalizării repetate și lipsei de personal.
Accesul la toaleta publică din Gara Sfântu Gheorghe este restricționat și poate fi realizat doar pe baza unei chei, ce se află la biroul de mișcare dintr-o clădire separată. Această măsură, luată pentru a reduce distrugerile și utilizările abuzive ale spațiului, îngreunează însă accesul călătorilor și este o sursă constantă de nemulțumire. O recunoaște chiar șeful stației, care spune că deseori primește plângeri din partea cetățenilor pe acest subiect.
„Din cauza lipsei de personal, suntem nevoiți să ținem ușa încuiată pentru a evita deteriorările. Călătorii găsesc adesea toaleta vandalizată: robinetele sunt rupte, capacele de WC sunt distruse, iar întrerupătoarele au fost adesea înlocuite”, explică șeful stației infrastructură CFR Sfântu Gheorghe, Vasile Mesaroș.
Cauzele restricției și problema persoanelor fără adăpost
Una dintre dificultăți este dată de prezența persoanelor fără adăpost care utilizează incinta gării ca adăpost temporar.
„O tânără fără adăpost a fost găsită într-o zi în timp ce se spăla în chiuveta toaletei. Accesul era încuiat, dar geamul fusese lăsat deschis și ea a reușit să intre. Situația este deranjantă pentru călători”, a spus Mesaroș.
Complicațiile pentru călători și lipsa unui punct de ridicare a cheii
Călătorii sunt deseori dezorientați, nu știu unde să caute cheia și accesul la toaletă. După renovarea gării, locația toaletei a fost schimbată, iar biroul de mișcare, unde se găsește cheia, este greu de localizat pentru cei care nu cunosc structura spațiului. Vasile Mesaroș consideră că cea mai simplă soluție ar fi să lase cheia la ghișeul de bilete, dar și acest lucru întâmpină obstacole, deoarece clădirea nu este în administrația CFR Călători.
„Am încercat să colaborăm cu cei de la bilete, dar, deoarece clădirea și toaleta sunt în grija CFR Infrastructură, aceștia au refuzat să ne ajute. Este complicat, deoarece sunt mai multe societăți care gestionează diferite părți ale gării, iar colaborarea între ele este limitată”, explică șeful stației infrastructură CFR Sfântu Gheorghe.
Soluția propusă: administrarea de către o firmă privată
Pentru a soluționa situația, s-a propus externalizarea serviciului de toaletă către o firmă privată care să perceapă o taxă pentru utilizare și să întrețină spațiul. Totuși, gara din Sfântu Gheorghe nu este una foarte frecventată, iar costurile de personal permanente nu ar putea fi acoperite.
„Nu avem personal care să supravegheze zona în mod constant și să evite deteriorările. Ideal ar fi să angajăm o firmă, dar din cauza traficului redus de călători, ar fi greu să menținem costurile”, a mai spus șeful gării.
Problema lipsei de personal și consecințele reorganizărilor
Vasile Mesaroș a subliniat că problema accesului dificil la toaletă este agravată de lipsa personalului, după ce s-au făcut disponibilizări recente.
„Acum, avem doar un impiegat la biroul de mișcare, iar cheia este la el. Dacă acesta este plecat, călătorii nu au pe cine întreba de cheie. În trecut, erau mai mulți impiegați, astfel că era mai ușor de asigurat accesul”, a explicat acesta.
Problema toaletei încuiate din Gara Sfântu Gheorghe este un exemplu de provocare a cărei soluție este amânată pe fondul lipsei de resurse și a unei colaborări limitate între entitățile implicate în gestionarea infrastructurii feroviare.