De ce stagnează lucrările de pe strada Kós Károly?
Circulaţia ar putea rămâne închisă până la sfârşitul anului
De mai bine de două săptămâni, lucrările pentru asfaltarea uneia dintre cele mai importante străzi din Sfântu Gheorghe, Kós Károly, au fost sistate, deşi începuseră de doar o lună. Acest fapt a creat nemulţumiri pentru o parte dintre riverani, dar mai ales pentru părinţii ai căror copii învaţă la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul”. Potrivit reprezentanţilor Primăriei, lucrările de modernizare a drumului s-au oprit din motive obiective. Tot aceştia spun că termenul stabilit iniţial pentru finalizarea porţiunii dintre străzile Kriza János și Țigaretei, adică mijlocul lunii noiembrie, este unul puţin probabil.
În prezent, porțiunea dintre străzile Kriza János și Țigaretei arată ca o albie de râu proaspăt secată, căreia i s-a adăugat guri de canal, țevi și cabluri. În apropiere de drumul dezolant, părinții mai multor elevi de la „Mihai Viteazul” au venit să-și ia copiii, cei mai mulți în clasele primare. Îi întrebăm pe doi tați dacă vin să-și ia copiii cu mașina. „Nu vin cu mașina, că uite ce lucrări sunt aici. Bine că au început exact acum, când e școală, era mai bine să lucreze când e vacanța”, ne răspunde unul. „E bătaie de joc, e la mișto”, adaugă, iritat, celălalt tată.
Pe de altă parte, sunt şi persoane care nu se declară afectate de aceste lucrări. „Vin pe jos să îmi iau copilul, nu mă afectează lucrările”, spune un părinte.
„Acum nu ne afectează aceste lucrări, dar când o să fie noroi o să fie rău”, spune un elev de clasa a XII-a la CNMV. „Știu că o să dureze cel puțin doi ani, ca strada Lăcrămioarei”, a completat acesta.
Directoarea adjunctă a Muzeului Național Secuiesc, Mihály Judit, spune că activitatea muzeului nu a fost perturbată de aceste lucrări, dar că ritmul încet cu care înaintează proiectul este supărător. „Turiștii vin cu autobuze sau autoturisme, dar cine vrea cu adevărat să ne viziteze, ne găsește și pot să parcheze lângă muzeu. Avem în vecinătate un spațiu unde pot să parcheze și autobuzele și mașinile mici. Am avut săptămâna trecută vernisajul lui Vinczeffy László și cei care au venit nu au fost deloc deranjați. Bine... au fost un pic deranjați, dar sălile au fost pline. Cine vrea, ne găsește. (...) Ceea ce pe mine personal și cred că și pe colegi îi deranjează, este ritmul în care se lucrează. Dar în rest, trebuie să suportăm lucrările, că altfel nu avem cum să se facă toate astea”, spune Mihály.
De peste două săptămâni, lucrările au stat pe loc
Supărările locuitorilor din zona străzii Kós Károly, dar şi ale unor părinţi de copii de la CNMV, nu vin neapărat din cauză că strada este impracticabilă, ci mai degrabă din cauză că de mai bine de două săptămâni nu s-a mai zărit urmă de muncitor la faţa locului.
„Vin pe jos, nu mă afectează lucrările, dar n-am văzut pe nimeni să lucreze de când a început școala. Nimic nu se face, e un dezastru”, punctează un părinte.
„De trei săptămâni stă lucrarea în sine că nu se înțelege de ce și nimeni nu a venit să ne dea o explicație. Noi am așteptat din partea Primăriei să vină să vadă de ce stau lucrurile așa. Avem o promisiune până în mijlocul lunii noiembrie”, spune reprezentantul unui magazin din zonă. „La cum se lucrează aici, cred că nici în decembrie nu se va termina. Au avut trei săptămâni cu soare cu căldură cu tot în care se putea lucra, indiferent la ce serviciu ne referim. Ieri s-au apucat să lucreze, în ploaia mare, un singur om. Nu se știe din ce cauză se întâmplă chestia asta, deși constructorul din Brașov a zis că el trebuie să revină numai în cazul în care cei de la gaz, de la curent, de la apă au terminat lucrarea respectivă”, a adăugat reprezentantul magazinului.
Lucrările, sistate din cauza conductelor de gaz
Administratorul public al oraşului Sfântu Gheorghe, Czimbalmos Csaba, a explicat că lucrările de asfaltare a străzii Kós Károly s-au întrerupt de circa două săptămâni pentru că trebuia să se pună în funcţiune o nouă conductă de gaz, care exista deja, şi să se oprească furnizarea pe reţeaua veche, peste care trebuie să treacă utilajele constructorilor de drum.
„Constructorul a decopertat şi a înlăturat stratul de asfalt şi de fundaţie existent, iar acum ar trebui să treacă la realizarea straturilor de fundare noi pentru noua îmbrăcăminte. Acest strat se numeşte strat de fundaţie stabilizat, o tehnologie nu prea modernă, dar care se aplică şi pe la noi. Asta înseamnă că un strat din pământul şi pietrişul existent se frezează, se amestecă la faţa locului cu un utilaj şi se lasă acolo. (...) Pentru a putea să treacă acest utilaj pe porţiunea de drum pentru a crea fundaţia îi trebuie, ca să spun aşa, „cale liberă”, dar s-a constatat că branşamentele de gaz existente sunt la o adâncime care nu permite utilajului să înainteze. Branşamentele de care vorbim sunt cele vechi, care miercuri erau în funcţiune. Operatorul de gaz a schimbat anul trecut conducta şi branşamentele cu unele noi, la o adâncime convenabilă, dar nu au fost puse în funcţiune. Când am constatat că nu putem înainta cu asfaltarea, s-a început punerea în funcţiune a noii reţele”, a spus Czimbalmos Csaba, care a precizat că joi sau vineri noua reţea de gaze ar trebui să fie funcţională, iar vechile branşamente vor fi desfiinţate, astfel că de săptămâna viitoare se vor relua lucrările.
„Sper ca joi să punem în funcţiune noua conductă de alimentare de gaz. (...) Dacă se întâmplă acest lucru, în următoarele zile casele vor fi legate la noua conductă şi să sperăm că peste o săptămână acest constructor poate să continue modernizarea drumului. (...) Oamenii acceptă aceste neplăceri într-un singur caz: dacă văd că se lucrează. Dacă nu se lucrează şi se tot stă, sigur că şi cetăţenii sunt nervoşi pentru că li se complică viaţa. Din păcate, noi nu avem ce să facem pentru că acestea sunt procedurile legale pe care trebuie să le facem în asemenea operaţiuni. Nu ştiu de ce operatorul de gaz nu a pus mai devreme în funcţiune vechea conductă, dar acum când a fost necesar, a fost prompt şi a colaborat cu noi destul de operativ”.
Fără termene de finalizare exacte
Potrivit informării de presă transmise de Primăria Sfântu Gheorghe la momentul închiderii străzii pe porțiunea dintre strada Kriza János și Fabricii, autorităţile anunţau că „circulația va fi închisă până la mijlocul lunii noiembrie, pe ambele sensuri”. La întrebarea dacă termenul este realist în momentul de faţă, reprezentantul Primăriei, Czimbalmos Csaba, a răspuns că acest lucru este puţin probabil.
„Aceste două săptămâni în care s-a stat probabil că se vor simţi şi nu se vor putea recupera în totalitate. După câte bănuiesc şi ştiu din experienţă, aceste lucrări mai degrabă se lungesc, decât să se scurteze, mai ales dacă există motivaţii obiective din punct de vedere al executantului”, a spus acesta, precizând că drumul ar putea fi redat circulaţiei până la sfârşitul anului, în funcţie de cât va permite vremea.
„Anul acesta, cât se mai poate lucra, această porţiune de drum ar trebui să îşi primească asfaltul. Nu ştiu dacă încape şi trotuarul, dar este important ca măcar asfaltul să fie turnat ca să se poată reda circulaţiei porţiunea”, a explicat Czimbalmos.
Soluţii pentru situaţiile de urgenţă
Atât riveranii, cât şi părinţii sau reprezentanţii instituţiilor şi-au exprimat îngrijorarea faţă de posibilitatea intervenţiei maşinilor de pompieri sau a ambulanţelor în cazul situaţiilor de urgenţă.
„Activitatea propriu zis nu pot să spun că ne-o afectează, atât doar că este incomod pentru părinţi, pentru copii şi pentru cadrele didactice. Părinţii vin să îşi aştepte copiii, mai ales pe cei mici de la pregătitoare. Pe mine ceea ce mă înspăimântă este faptul că, dacă Doamne fereşte, se întâmplă ceva şi ar trebui să intre o maşină de pompieri, nu are pe unde. Când am chemat Salvarea, aceştia au venit cu targa şi cu scaunul cu rotile şi au dus pacientul până unde au parcat maşina. Nici Salvarea şi nici altă maşină nu pot intra în curte”, a declarat directoarea Colegiului Naţional „Mihai Viteazul”, Luminiţa Costea.
Potrivit autorităţilor locale, situaţiile de urgenţă au fost luate în considerare încă de la început, punându-i în vedere constructorului să ţină cont de acest aspect. „Constructorul a fost atenţionat şi aşa i s-a permis închiderea totală a acestei porţiuni, în aşa fel încât strada să poată fi circulată la nevoie. La cele două capete ale străzii sunt nişte rampe pe care Salvarea, maşinile de la pompieri sau alte maşini de intervenţii să poată să intre, chiar dacă nu cu viteza obişnuită. Dacă, Doamne fereşte, va fi nevoie, există posibilitatea de a se intra cu maşinile pe drum, chiar dacă nu e betonat şi asfaltat, pe stratul care este acum, printre capacele de cămin cu nişte slalomuri”, a spus administratorul public Czimbalmos Csaba.
Posibilitatea, e drept restrânsă, de a se circula cu autoturismele pe trotuarul străzii creează, de asemenea, alte motive de îngrijorare. „Copiii trec pe trotuar printre maşini şi este foarte periculos. Nu există nici măcar un culoar între groapă şi un metru de trotuar pe unde pot copiii să circule în siguranţă. Sunt totuşi 1.000 de copii aici”, a precizat directoarea Colegiului Naţional „Mihai Viteazul”.
„Poate că la poartă ar trebui să stea cineva, vreun portar sau un educator care să aibă grijă de intrarea şi ieşirea copiilor. Şi aceasta ar putea fi o soluţie. Totuşi, nu cred că acesta este un pericol pentru că acolo chiar dacă intră câteva maşini, nu circulă cu viteza care să poată să provoace un accident. Trebuie să fim atenţi unul la celălalt”, a spus Czimbalmos Csaba.
Potrivit autorităţilor locale, s-a luat în calcul şi posibilitatea de a închide drumul, în primă fază, doar pe jumătate din porţiunea actuală, însă s-a stabilit că această variantă ar fi generat mai multe cheltuieli.
„Am încercat să forţăm nota şi să determinăm închiderea circulaţiei şi intervenţia pentru modernizare doar pe o jumătate din această porţiune de stradă, adică de la semafor până la Muzeu, iar în următoarea etapă, de la Muzeu până la strada Fabricii. Constructorul ne-a convins şi ne-a cerut să fim de acord cu toată porţiunea, pentru că este mai economic pentru acest utilaj să lucreze pe suprafeţe şi distanţe mai mari. În plus, este şi greu de transportat şi nu merita ca pentru câţiva metri să îl ducă şi să îl aducă de la Braşov. Poate şi acesta este un motiv de amânare a lucrărilor”, a spus administratorul public.
Motivele pentru care lucrările au demarat la sfârşitul vacanţei de vară
Întrebat despre motivele pentru care lucrările au început la sfârşitul vacanţei de vară şi nu la începutul acesteia, administratorul public ne-a răspuns că deşi s-a dorit acest lucru, nu s-a putut din două motive: „Constructorul care a câştigat licitaţia ce presupunea atât proiectul tehnic, cât şi execuţia lucrării, a întârziat circa o lună cu predarea proiectului. La începutul lunii iulie i-am predat amplasamentul. În acelaşi timp noi am derulat o procedură de achiziţie publică pentru desemnarea dirigintelui de şantier, adică o persoană sau o societate specializată care să supravegheze respectarea proiectului şi derularea corectă a lucrărilor. Astfel am găsit un diriginte de şantier tocmai din Iaşi, pentru că aceasta era oferta cea mai bună. Am iniţiat contractarea lucrării, dar după două săptămâni acesta s-a răzgândit şi a trebuit să reluăm procedura de achiziţie publică”, a explicat Czimbalmos.
„Nu este uşor. Să se gândească toată lumea că toţi cei care colaborează la asemenea lucrări sunt tot concetăţenii noştri, vecinii şi cunoscuţii. Toată lumea aşa lucrează. Nu suntem încă din păcate nemţi ca punctualitatea şi ordinea să fie pe primul loc. Aşa merg la noi lucrurile. Degeaba încercăm să forţăm nota. Acesta este lucrul şi ritmul de activitate al tuturor. (...) În aceste condiţii şi cu aceşti oameni trebuie să facem această lucrare, care complică viaţa multora pentru că este o arteră principală ca şi strada Lăcrămioarei. Odată şi odată trebuia făcut, nu avem ce să facem”, a concluzionat administratorul public al oraşului Sfântu Gheorghe.