ACTUALITATE 10 iunie 2020

Controversele care au învăluit Blocul 13

de Daniela Luca | 6559 vizualizări

Mai mulți locatari ai imobilului unde se construiește Design Bank s-au declarat îngrijorați

Locatarii din blocul 13, de pe strada Kossuth Lajos nr. 10 nu mai au liniște. De când au început lucrările la Design Bank, centrul de inovare și start-up care va fi construit în locul fostului sediul al Băncii Naționale a României, aceștia spun să sunt nevoiți să îndure zgomot și praf.  Însă nu asta este grija lor cea mai mare. Proprietarii apartamentelor din bloc își pun semne de întrebare în legătură cu structura de rezistență a clădirii, dar și în ceea ce privește modul în care se desfășoară lucrările. Din acest motiv aceștia au trimis o sesizare către Inspectoratul Județean în Construcții Covasna. Pe de altă parte, compania responsabilă de construcție dă asigurări că lucrările se desfășoară în conformitate cu proiectul. 

Primele semne de întrebare au apărut atunci când un reprezentant al primăriei a venit să strângă semnăturile, spun unii locatari din blocul din centrul reședinței de județ, iar îndată ce au început demolările, situația a devenit din ce în ce mai insuportabilă. 

„Nu am fost puși în temă cu ce se va construi aici. Nu ni s-a prezentat niciun proiect. Nu am fost invitați la nicio ședință. Inclusiv președinta de la asociație nu a știut ce se întâmplă aici. A venit o doamnă de la primărie pe care am întrebat-o ce se va întâmpla aici și ni s-a zis Banca Design. Toată lumea a crezut că va fi o activitate similară cu cea a Băncii Naționale care a fost aici. (...) Suntem niște proprietari care stăm legați de mâini și de picioare că nu se poate face nimic. Ar trebui să vină cineva de la primărie să ne explice și nouă ce se întâmplă, să vedem și noi proiectul și ce s-a dărâmat acolo. E un praf de nu pot să vă spun. De ce trebuie să îl inhalăm? Nu au îngrădit cu plase de protecție”, ne-a spus unul dintre locuitori. 

Același lucru i-a deranjat de la bun început și pe alți câțiva vecini din bloc. Aceștia spun că s-au bucurat inițial când au auzit vestea că această încăpere de la parter va reintra în circuit, însă nici ei nu au știut exact ce urmează să se construiască. 

„Deci noi nu ne opunem proiectului. Dar așa era normal și civilizat ca autoritățile să vorbească cu oamenii. Eram conștienți că va fi gălăgie. Nu zgomotul este problema principală. Noi nu am văzut niciun proiect”, ne-a spus un alt locatar. 

„Dacă o să fie un cutremur, cu noi ce se întâmplă?”

Grija cea mai mare este că nu li se comunică nimic despre structura de rezistență a blocului, potrivit acestora.  Din lipsă de informații concrete, câțiva locuitori spun că au fost nevoiți să meargă și să ceară explicații oamenilor de pe șantier. Locuitorii sunt îngrijorați pentru că bănuiesc că ar fi fost dărâmați și câțiva pereți de rezistență, dar mai ales pentru că nu vine nimeni să le infirme aceste bănuieli. 

„Noi nu știm dacă a fost afectată sau nu structura de rezistență. Jos au fost executate niște lucrări unde bănuim că au fost scoși și anumiți pereți de rezistență și o scară care era de fapt folosită ca scară de incendiu”, ne-au mai spus locatarii.

Aceștia cred că și utilajele folosite pentru demolare nu au fost tocmai adecvate. Pentru a clarifica situația, locatarii din scările B și C au depus o sesizare la Inspectoratul Județean în Construcții Covasna. 

„Dacă nouă, la toți locatarii, ne ziceau că jos nu rămânem cu niciun perete, numai cu pilonii și atât, atunci nu eram de acord. Sunt și locatari care nu au semnat deloc. Nici nu știm câți au semnat, a fost jumătate plus unu? Noi n-am văzut niciun dosar. Apoi ne-am trezit că au venit cu niște tehnologii inadecvate, cu picamere care afectează structura blocului. Nu e normal ca toată greutatea blocului să rămână pe niște piloane. Asta a fost sesizarea noastră. Nu se știe dacă s-au făcut fisuri sau micro-fisuri. Nu știm dacă a crăpat vreun pilon. Dacă o să fie un cutremur, cu noi ce se întâmplă? Acum faptul este consumat. Jos nu este niciun perete. Nouă nu ne-a prezentat nimeni proiectul. Nu ne-au chemat la nicio ședință. Când a venit doamna de la primărie să ne spună ce se va face, ne-am bucurat pentru că a stat aproape șapte ani neutilizată clădirea, dar acum că au dărâmat pereții e îngrijorător. Sunt o grămadă de întrebări care duc la o singură concluzie, că ceva nu este în regulă acolo”, a mai precizat unul dintre cei trei locatari cu care am vorbit 

Ce spun autoritățile 

Contactat pentru a spune un punct de vedere avizat în problema de față, reprezentantul Inspectoratului Județean în Construcții Covasna, Mild Zoltán ne-a solicitat, conform procedurilor instituției, o adresă în scris. Aceasta a fost transmisă la scurt timp, dar până la momentul redactării articolului, nu am primit niciun răspuns.

Totodată, autoritățile locale precizează că nu poate fi vorba despre afectarea structurii de rezistență a clădirii și că unica problemă ar fi de fapt zgomotul. 

„Suntem în permanente discuții cu inginerii, cu dirigintele de șantier, cu constructorul, cu proiectantul și suntem siguri că nu a pățit nimic clădirea, dar zgomotul e zgomot. Ne cerem scuze. (SIC! – n.red.) Noi am informat locatarii în prealabil, dar nu am putut să le demonstrăm nivelul de zgomot. Nu am făcut ședință, dar a fost omul nostru, a bătut la fiecare ușă, a spus despre ce va fi vorba. Bineînțeles că nu a fost toată lumea acasă. Normal că nu le dorim niciun rău locatarilor și este doar o perioadă în care se face demolarea, iar în timpul construirii n-o să mai fie zgomotul acesta. Un nivel de zgomot o să persiste pe toată perioada construcției, dar nu va fi același care era atunci când se demola. (...) Probabil că s-ar fi putut lua măsuri de protecție mai riguroase, dar nu știu pentru că nu sunt organizator de șantier. Asta este. E temporar. Ne cerem scuze pentru deranjul provocat. (...) Trebuie să ne facem și noi treaba, ce a aprobat Consiliul Local și ce este în proiect. Nu cred că proiectantul a făcut ceva prost și nu cred că a vrut să distrugă clădirea. Cred că a vrut să facă un lucru mai bun și funcțional”, ne-a declarat viceprimarul Tóth Birtan Csaba. 

Administratorul firmei de construcții: „Toate lucrările se fac conform proiectului”

Administratorul firmei de construcții ne-a informat că unele lucrări au fost sistate între timp. Acesta ne-a explicat că modul alert în care s-au dărâmat pereții până acum se justifică prin simplul fapt că, în cazul în care demolările se efectuau mai lent, perioada în care locatarii trebuiau să suporte zgomotul era mult mai lungă. 

„Toate lucrările se fac conform proiectului. E o expertiză pe baza căreia s-a făcut proiectul. Partea de sus de la etaj a fost deja gata când s-a făcut reclamația. Deja în partea de sus se fac zidurile noi. E o problemă cu partea de dărâmat, că se creează zgomot în bloc. Poate că e praf, dar noi am folosit apă. Nu e nicăieri prevăzut că trebuie să punem acea plasă, nu e un normativ pe baza asta. Nu vorbim de dărâmat clădiri. Asta e o altă treabă. Aici se dărâmă pereți despărțitori. Ceea ce este structural este spargerea planșeului pentru liftul nou, o scară nouă și atât. Restul sunt pereți despărțitori, tavane false și șapă. Mai sunt lucrări de demolare, dar nu atât de multe câte au fost. Eu puteam să fac zgomot timp de șase, șapte luni, ceea ce nu era bine nici pentru locatari, nici pentru mine. Eu am zis că duc acolo 20 și ceva de oameni ca să dărâmăm foarte repede ca zgomotul acesta mare să dispară foarte, foarte repede, ca să nu fie deranjul ăsta. Acum asta e, facem zgomot timp de trei sau patru luni. Destul de mulți locatari au fost înăuntru și au văzut că se dărâmă numai pereții despărțitori. Este vorba de 200 și ceva de metri cubi de pereți despărțitori dărâmați. Cam 150 am scos într-o săptămână, restul de 50 o să îi scot în trei luni”, ne-a explicat administratorul firmei de construcții, Göncz Attila. 

Totuși, unii dintre locatari spun că ar trebui să se efectueze o contraexpertiză pentru a se stabili dacă a fost sau nu afectată structura de rezistență a blocului și dacă picamerele care s-au utilizat la demolare au afectat în vreun fel stâlpii de susținere. 

O altă problemă sesizată de locatarii blocului ține de decopertarea marmurei de pe clădire, un material prețios care nu ar trebui să fie dărâmat, ci pus în valoare, spun ei. 

Ordinul de începere a lucrărilor la Design Bank, investiție care vizează crearea unui centru de design, inovare și start-up în fosta clădire a Băncii Naționale a României din municipiul Sfântu Gheorghe, a fost dat în a doua jumătate a lunii trecute. 

Termenul de finalizare a lucrărilor este de 2 ani de la emiterea ordinului de începere, însă autorităţile locale au declarat în cadrul unei conferințe de presă de luna trecută că speră ca până la sfârşitul anului viitor clădirea să fie dată în folosință. 

Centrul se va întinde pe cele două niveluri ale clădirii, parter și etajul I,  unde vor fi create spații de lucru, o sală de conferinţe multifuncţională, o cafenea, dar și spaţii de relaxare. 

Viitorul centru de design, inovare și start-up, în care municipalitatea va investi aproximativ 7 milioane de lei, a fost conceput cu scopul de a sprijini dezvoltarea domeniului IT în regiune, de a atrage noi investitori și de a stimula creativitatea și dezvoltarea tinerilor din Sfântu Gheorghe.

Până atunci însă, cei care vor avea cel mai mult de „tras” vor fi, se pare, locatarii blocului care va găzdui spațiul.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.