Concedii, șomaj și programe scurte cu publicul, la primăriile din județ
Ca să protejeze funcționarii publici, unii primari au apelat la diverse metode de a evita contactul cu cetățenii posibil infectați
Este clar că pandemia de coronavirus afectează, într-un fel sau altul, toate aspectele vieții sociale și toate domeniile. Administrația locală nu face excepție, în condițiile în care, de ea depinde, până la urmă, chiar buna funcționare a orașelor și comunelor. În județul Covasna, edilii au aplicat diverse măsuri prin care să protejeze angajații din subordine, printre care concedii de odihnă neluate de anul trecut, program redus cu publicul, uneori chiar și șomaj tehnic. Cât despre echipamentele de protecție, având în vedere criza de pe piață, unii au reușit să își procure, alții nu.
Am luat legătura cu reprezentanții câtorva primării din județ, pentru a vedea cum se vede „războiul” cu virusul SARS – COV2 din perspectiva administrației locale, cu accent pe activitatea care necesită program cu publicul.
La Covasna se fac zugrăveli sau alte acțiuni care sunt greu de realizat în condiții normale
În orașul Covasna toți angajații primăriei și ai instituțiilor din subordine își continuă deocamdată activitatea. Totuși, relația cu publicul este restricționată și se lucrează mai mult online, spune primarul Gyerő József. Conform acestuia, lucrurile sunt puse la punct și la capitolul echipamentelor de protecție pentru angajați.
„Din punct de vedere al numărului de angajați, noi lucrăm ca și până acum. Deocamdată nimeni n-a ieșit în șomaj tehnic. I-am rugat pe colegi ca în măsura posibilităților să își ia concediile pe care poate nu și le-au luat anul trecut. De exemplu la Bibliotecă, la Sala de Sport, la Casa de Cultură am discutat să se facă acele lucrări de ordin administrativ-organizatoric. Mă refer acum la zugrăveli, la punerea în ordine a cărților sau sortarea lor, deci chestiuni din astea organizatorice efectiv și urmează și ei să își ia concediile de odihnă pe care le-au avut și pe care le mai au. Deocamdată așa dorim să folosim util această perioadă de timp”, ne-a declarat Gyerő József.
Acesta a adăugat că nu exclude măsura șomajului tehnic pentru o parte dintre angajați, dacă această situație neprevăzută se va lungi prea mult. „Sperăm că nu vom ajunge până acolo”, a mai spus primarul din Covasna.
La Ozun, angajații din Primărie și polițiștii au primit pachete cu echipamente de protecție
Administrația din comuna Ozun a lăsat program normal cu publicul doar pentru două compartimente din cadrul Primăriei: Registratură și Casierie. Restul angajaților își văd de asemenea de programul zilnic, de la 08:00 – 16:00, dar din propriile birouri, unde desfășoară, ca și până acum, activitățile de zi cu zi.
„Avem program normal, la fiecare compartiment, cu toți angajații, dar în schimb, cu publicul lucrăm printr-un program special și numai două compartimente: Registratură și Casierie/Biroul Financiar. La Registratură pentru că trebuie să preluăm toate documentele care vin de la cetățeni și la Casierie pentru că acum se dau multe amenzi și toți vor să plătească repede ca să achite doar 50% din sumă. În rest, toți suntem de la 08:00 la 16:00 la muncă, doar că nu toți intrăm în contact direct cu publicul”, explică primarul Ráduly István.
Acesta spune și că angajații au echipamente de protecție, încă din urmă cu două săptămâni.
„Acum două săptămâni, fiecare a primit câte o mască de protecție, numai una, că atât am reușit să fac rost, am pus la fiecare birou câte o cutie de mănuși și câte o sticlă de alcool sanitar. Săptămâna trecută am împărțit un al doilea pachet. Am dat câte o sticlă de alcool sanitar, o mască și cinci perechi de mănuși. Mai mult, am dat și pentru poliția de stat să aibă, pentru că săracii n-au avut. Chiar ieri am dus. Nu mă refer la Poliția Locală, ci la poliția națională, pentru că și activitatea lor este în folosul comunității și noi avem grijă și de ei pentru că trebuie să avem grijă unii de alții în aceste zile grele”, a spus edilul.
„În aceste zile, e mai bine să stai la țară”
Primarul din Ozun spune că 99% dintre cetățenii din comună au înțeles că este important să stea în case pentru a evita răspândirea virusului, dar și că norocul oamenilor de la țară este acum acela de a avea o curte și o grădină pentru a desfășura activitățile de zi cu zi.
„Să știți că oamenii au înțeles. Cam 99% respectă regulile impuse de autorități. Depinde și de cultura omului, dar cel puțin la noi nu avem probleme. (...) Am avut că a fost frig, că a băut vântul și oamenii nu au prea ieșit, dar acum, când se va încălzi, o să fie puțin mai greu să ții omul în casă. Să nu uităm un aspect foarte important: în aceste zile grele, e mai bine să fii de la țară, nu de la oraș. Avantajul nostru, al celor de la sat, este că putem ieși în curte, în grădină, să mai punem un zarzavat. Săracii care stau la apartament, ies eventual pe balcon. (...) Foarte mulți din oraș, care au domiciliul stabil în oraș și casă de vacanță în satele din jur, s-au retras la țară”, a mai spus Ráduly István.
Bodoc are program cu publicul de la 8:00 la 10:00
Administrația din comuna Bodoc a decis să nu renunțe la programul cu publicul în totalitate în compartimentele Primăriei, dar l-a redus la doar două ore pe zi. Astfel, cei care au de rezolvat chestiuni administrative, o pot face zilnic, de la 08:00 până la 10:00.
„De la ora 08:00 până la ora 10:00 lucrăm cu publicul, dar cu cei care au ceva urgențe. Acum trebuie să facem și online cererile pentru APIA. Acum nu știm cum o să trimită online János bácsi către primărie, așa că dacă vine la noi, preluăm actele și trimitem noi mai departe. Nu avem ce să facem. Trebuie să ajutăm și oamenii. În rest, se lucrează înăuntru, fiecare face ce are de făcut. Fiecare are ce să facă. Avem program până la 15:30”, ne-a spus primarul Fodor István, care a precizat și că angajații au și echipamente de protecție, dar și că joi se va efectua o dezinfectare a sediului Primăriei, astfel că atunci programul va fi mai scurt, adică până la ora 14:00. Tot joi, vor fi dezinfectate și cele patru scări de bloc din comună.
Edilul din Bodoc a mai spus că o singură angajată a fost nevoită să plece în șomaj tehnic, pentru că a trebuit să rămână acasă cu copiii, dar și că alți doi angajați care au mai avut de luat câteva zile de concedii de anul trecut vor reveni miercuri la serviciu.
Și aici oamenii par să fi înțeles că aceasta este o perioadă în care nu este rost de plimbări nejustificate.
„Eu zic că 80% dintre cetățeni au înțeles ce se întâmplă. Chiar mă bucur că au înțeles oamenii și nu se plimbă aiurea prin sat. Bătrânii mai vin de la 11 până la 13 la cumpărături. Am dat numerele de telefon ale celor care au nevoie de ajutor, dar noi nu prea avem și e bine că nu avem bătrâni care sunt singuri. Mai sunt care stau singuri, dar copiii sau rudele merg și fac cumpărături. Dar eu totdeauna mă interesez dacă e nevoie de ceva și cu ce putem, ajutăm”, a spus primarul din Bodoc.
Concediu de odihnă sau muncă de acasă, pentru angajații Primăriei Întorsura Buzăului
Criza provocată de virusul COVID – 19 a făcut și administrația locală de la Întorsura Buzăului să ia măsuri de protecție a angajaților din cadrul Primăriei.
„Deci unu: în Primărie lucrează toți cei care au funcție de conducere, doi: mai lucrează în Primărie Tesa, sau cum să spun eu, deservirea generală, serviciile. Mai lucrează Bebe Brie – Situații de Urgență, mai lucrează achizițiile publice, că avem niște proiecte în lucru, adică în derulare, nu le putem părăsi și mai lucrează o persoană de la investiții. Deci aproximativ 30% (n. red. dintre angajați), care nu au relație cu publicul, să ne înțelegem, mai lucrează”, a spus, pentru Observatorul de Covasna, primarul din Întorsura Buzăului.
Despre restul angajaților edilul spune că fie sunt în concediu de odihnă, fie au concedii pentru creșterea copilului.
„Sunt în concediu de odihnă, majoritatea aveau de anul anterior. Toți își fac concediile de odihnă, restanță. Doi (n. red. angajați) sunt în concedii pentru creșterea copilului ce au acea (...) prevedere legală. Toată lumea este plecată așa, și dacă sunt urgențe orice persoană este la dispoziție”, mai transmite primarul.
Plata taxelor și impozitelor se poate face și de acasă
Alin Popica, șeful biroului de venituri, taxe și impozite din cadrul Primăriei Întorsura Buzăului lucrează de acasă și spune că nu i se pare nimic complicat, mai ales că în zilele noastre aproape toată lumea are aplicații pe telefon cu ajutorul cărora pot vira banii în conturile Primăriei fără să se deplaseze.
„Conturile s-au afișat pe adresa de Facebook a Primăriei și plata se face online în perioada asta, asta a fost decizia care s-a luat vineri, cred. În zilele de marți și miercuri s-a stabilit că de la ora 08:00 la ora 10:00 eu voi fi acolo. Eu sau, în cazul în care se întâmplă Doamne ferește ceva, mă înlocuiește colega. Ne desfășurăm activitatea de la domiciliu, folosim tehnica de calcul, ne conectăm la calculatoarele din Primărie de la sediu, când primesc solicitări intru în program și dau eventual sumele de plată. Deci nu îmi pare nimic greu, adică, ce să zic, toată lumea, un procent mare din lume are cont la bancă unde poate să plătească și deplasându-se la bancă. Acum ce să zic, cred că 80% (n. red. dintre cetățeni) au aplicația pe telefon (n. red. aplicație de online banking) și poți face plata de acasă. Cei care nu au aplicația merg pur și simplu la banca unde au contul”, ne-a explicat Alin Popica.
„Vin tot felul de oameni cu cereri, situații, probleme, cu taxe, cu impozite și suntem predispuși”
Și viceprimarul din Întorsura Buzăului, Ștefan Platon, spune că se încearcă să se găsească soluțiile cele mai bune atât pentru angajați, cât și pentru cetățenii orașului.
„Încă la Primărie se lucrează. Deocamdată căutăm să luăm măsuri să vedem care compartimente se impun să stea acasă să nu se infesteze, pentru că vin tot felul de oameni cu cereri, situații, probleme, cu taxe, cu impozite și suntem predispuși. Avem un Comitet Local pentru Situații de Urgență în care, fiecare, își are atribuțiile și discută cu cetățenii și își fac treaba cât de cât. În condițiile în care suntem predispuși la orice pericol de a ne infesta cu virusul ăsta”, a spus acesta.
Alin Popica, angajat în cadrul Primăriei, spune că încearcă să păstreze distanțarea socială, însă tot nu se simte în siguranță.
„Pe toate televiziunile și toată lumea ne îndeamnă să ne protejăm. Nu aș putea spune că mă simt în siguranță, adică asta e. Încercăm să aplicăm distanțarea socială, să reducem la minim contactele. Tuturor le e teamă, ce să zic, nu putem fi inconștienți”, mărturisește angajatul Primăriei.
„Mănuși nu avem, nici măcar măști nu avem, substanțe de dezinfectare, căutăm pe internet”
Toate eforturile primăriei întorsurene sunt concentrate acum pentru a face față crizei provocate de coronavirus, iar alte probleme cad automat pe locul doi, spune viceprimarul orașului. Totodată, edilii punctează și că lipsa materialelor necesare se resimte și la Întorsura Buzăului.
„Mănuși nu avem, nici măcar măști nu avem, substanțe de dezinfectare, căutăm pe internet. Am adus firmă din Brașov ca să dezinfectăm toate scările de bloc și spațiile publice, care sunt pe niște costuri, vă dați seama”, a afirmat Ștefan Platon.
Primăria Sfântu Gheorghe a trimis peste 100 de angajați în șomaj tehnic
Ca urmare a restrângerii sau suspendării activității pentru limitarea extinderii COVID-19, la Primăria Sfântu Gheorghe și la instituțiile subordonate au fost trimiși în șomaj tehnic peste 100 de angajați. Primarul Antal Árpád spune totuși că persoanele care își continuă activitatea au toate echipamentele de protecție necesare.
„Toți cei care lucrează cu publicul sau toți cei care lucrează de acasă, de exemplu, au echipamente de protecție. Orice persoană care intră la primărie, la poartă trebuie să își dezinfecteze mâinile și în fiecare birou există gel antibacterian dezinfectant. Sunt și mănuși și măști”, ne-a spus primarul Antal Árpád.
La Târgu Secuiesc s-a sistat complet programul cu publicul
Și la Târgu Secuiesc s-au luat măsuri destul de drastice în activitatea de relație cu publicul.
„Vă informăm, că începând din data de 26.03.2020 relația cu publicul la compartimentele Primăriei SE SUSPENDĂ, și va fi posibilă numai prin utilizarea mijloacelor electronice: e-mail sau telefon”, se arată într-o informare publicată pe site-ul instituției, care arată și că acolo unde este obligatoriu, există un „programul de lucru cu publicul de la distanță va fi redus la intervalul orar 09:00–13:00”.
Este important, așadar, ca, dacă aveți treabă la Primărie, să vă interesați înainte de programele sub care își desfășoară activitatea instituția pentru că nu există un model unitar, național, de organizare. Până la proba contrarie, viața merge înainte, dar și administrația.
Iulia Drăghici – Taraș
Daniela Luca
David Leonard Bularca
Sursă foto: arhivă, Facebook, Kezdi.info